TEMA: STORBOLAGEN BLIR INVESTERARE

Därför vill allt fler storbolag investera i impact: "Har tiodubblats"

Erik Bengtson, Södra Ädla, Klementina Österberg, GU Ventures och Marika King, Pinc. Foto: pressbilder.

Allt fler svenska storbolag satsar nu på egna investerings-bolag, så kallade corporate ventures capitals (CVC:s). Varför har trenden tagit fart just nu – och vad krävs för att lyckas som CVC?

Chefredaktör

De kallas för "CVC:s", eller corporate venture capital-bolag, och är storbolagens egna investerarlådor. Tänk H&M Group Ventures som investerat stort i polyesteråtervinnaren Syre, eller Volvo Cars Tech Fund som letar nya startups att gå in i.

Ofta har de hamnat lite i skymundan till fördel för de mer traditionella riskkapitalbolagen.

Det är dock något som håller på att ändras, en bild som bekräftas av en rad personer i impact-världen som Impact Loop pratar med.

"Storbolag söker innovationsprocesser idag på ett sätt som man inte gjorde tidigare. Där är möjligheten att investera i företag ett sätt att driva innovation."

Det säger Erik Bengtson, ansvarig för investeringar på Södra Ädla, som är Södra skogsägarnas investeringsbolag. Bolaget är ett exempel på CVC:s framfart, då det startades för två år sedan med syftet att driva på utvecklingen inom skogsbruket och skapa mer värde till Södras medlemmar.

"För oss är det ett ställningstagande, att vi vill fortsätta att vara relevanta och vara med och forma framtiden tillsammans med våra medlemmar", säger Erik Bengtson.

Erik Bengtson, ansvarig för investeringar på Södra Ädla. Foto: pressbild.

Mer professionella investerare

En annan som märker av trenden är Marika King, chef över Pinc, som är finska matjätten Pauligs (kaffe, tacos) investerarbolag. Hon tror att de tuffare ekonomiska tiderna ger CVC-bolagen en skjuts:

"Det har varit svårare tider att resa kapital och då inser fler entreprenörer hur bra det kan vara att få med sig ett större bolag under resan, som inte bara kan bidra med kapital utan hjälpa till med exempelvis uppskalning och kommersialisering."

Vi behöver investera på samma villkor som vanliga investerare

Även det faktum att CVCs blivit alltmer professionella bidrar till att de klivit fram mer i rampljuset på senare år, menar hon.

"Det har funnits en bild av att vi som driver de här bolagen mest verkar i moderbolagets tjänst och suboptimerar utifrån det. Men moderna CVCs förstår att man inte kan ha en annan agenda än att göra det bästa för det bolag man investerar i. Något annat skulle vara att skjuta sig själv i foten."

Marika King, chef över Pinc, som är livsmedelsjätten Pauligs investeringsbolag. Foto: pressbild.

Synergier – eller intressekonflikt?

Pinc investerar främst i foodtech och agritech, för både människans och planetens välmående. I portföljen finns allt från Improvin’, som hjälper livsmedelsbolag att mäta sina utsläpp, och Kaffe Bueno, som återvinner kaffeavfall från Pauligs egna rosteri.

"I fallet Kaffe Bueno fick de en tidig partner i att testa sin produkt men det var såklart också ett bra sätt för Paulig att ta hand om våra sidoströmmar på ett bra sätt", säger Marika King.

Det är också ett av CVC-bolagens främsta försäljningsargument: att de både kan vara investerare och kunder. I nystartade bolaget Syre gick till exempel H&M in som storägare och la samtidigt ordrar på över 6 miljarder kronor.

Men det kan också vara en nackdel. Om investeraren trots allt – i motsats till vad Marika King menar är en professionell investerare – mest ser till moderbolagets vinning och inte till vad som är bäst för startup-bolaget kan det i värsta fall leda till en sämre utveckling för startupen.

Det är dock ingenting som Erik Bengtson på Södra Ädla är orolig för.

"Vi behöver investera på samma villkor som vanliga investerare eftersom vi någon gång vill göra en exit på våra bolag. Konflikten blir väl om bolaget går i en riktning som inte så mycket stöttar Södras intressen. Då kanske vi får tona ner vårt engagemang – och så måste det få vara", säger han.

"Vet mer om skogen än någon annan"

Så vad krävs för att lyckas som CVC-bolag – och vad ska man som impact-entreprenör titta efter? En faktor som både Marika King och Erik Bengtson lyfter är spetskompetens.

"Vi vet mer om skogen än någon annan investerare gör. Vi vill inte hitta nästa kioskvältare som kan spänna över många industrier, utan vi vill hitta de bolag som är bäst inom skogsindustrin", säger Erik Bengtson.

Det är också här CVC-bolagen behöver hålla sig på tårna, menar han.

"Jag rör mig i en väldigt smal vertikal utifrån ett investerarperspektiv. Det betyder att jag behöver ha ett starkt nätverk så att vi alltid blir tillfrågade när ett bolag dyker upp. Och då behöver vi också vara kända som toppinvesterare i vår nisch."

Impact-bolagen kan bli vinnare

Även Klementina Österberg, vd på GU Ventures som rör sig mycket i ekosystemet kring impact-bolag, ser att CVC-bolagen är på framfart.

"Särskilt i Europa. När vi var på Hello Tomorrow (ett stort event inom deeptech, Impact Loops kommentar) så var det väldigt tydligt. Jag skulle säga att det har tiodubblats de senaste åren”, säger hon.

Hon lägger till ytterligare en orsak till varför CVC-bolagen vuxit: Att det varit en lång period av goda vinster så att bolagen samlat på sig mycket kapital att investera.

"Storbolagen har insett att för att behålla sin konkurrenskraft så måste de investera. Idag kommer inte heller konkurrens bara från andra storbolag, utan från startups med massor av riskkapital och förändringsvilja. Den konkurrensen är stentuff."

Mingelbild på Klementina Österberg, vd för GU Ventures och Anders Hallin, Alliance VC, när Impact Loop intervjuade dem på Go West. Foto: Camilla Bergman.

Här kan just impact-bolagen bli vinnare, tror Klementina Österberg.

"Hur gör man en produkt som är intressant i framtiden? Då behöver man vara hållbar och här kan impact-bolagen komma med lösningen. Nu har till exempel Volvo Cars Tech Fund investerat i ett nytt material som gör inredningen i bilen mer hållbar."

Men samtidigt som CVC-bolagen växer kraftigt är det verkligen inte alla storbolag som är så i framkant, menar hon.

"För många är det mer viktigt att få till en innovativ kultur internt, än att driva fram impact. Där har vi kommit mycket längre inom vanliga investeringar. Överlag är det lite yrvaket i hur man ska göra bra impact-investeringar på storbolagen."

Är det något som kommer att ändras framåt?

"Det tror jag absolut. När man ser att den ena miljardfonden efter den andra föds med impact som tema så kommer man att inse att det är här man behöver verka."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.