femtech

De sålde precis sitt femtech-bolag till kenyansk vårdaktör: "Blir riktigt bra"

Estelle Westling och Therese Mannheimer, grundare av Grace Health. Foto: Press

För fem år sedan grundade Estelle Westling och Therese Mannheimer Grace Health, en digital plattform för kvinnohälsa. Nu köps det upp av kenyanska vårdaktören Penda. Vi ställde fem frågor till Estelle Westling!

Reporter

1. Varför blev det den afrikanska marknaden först?

“Av flera olika anledningar. Vårt mål har varit att förbättra hälsan för alla, med fokus på kvinnor. Det vi såg var att det är på de här marknaderna som behovet är som störst där det saknas bra tillgänglighet av vård. Det beror på många anledningar som brist på läkare, långt till vård och för dyrt. Samtidigt finns det mycket stigman och tabun kring kvinnohälsa. Sammantaget såg vi ett reellt behov och en affärsmöjlighet som låg till grund för valet att starta där.”

2. Vad är bakgrunden till affären och vad händer nu med tjänsten? 

“Vi bedömde i våras att Grace behöver en mer långsiktig ägare och då började vi att titta runt. I samma veva kontaktade Penda som varit vår partner oss om ett uppköp. De har kliniker och det här innebär att de kan ta hela resan från digitalt till läkarvård vilket vi tror blir riktigt bra.”

3. Kommer ni att jobba kvar?

“Nej, det kommer vi inte utan vi har valt att sälja och gå vidare. Fyra personer i teamet kommer att vara kvar men jag och Therese kommer bara ha en rådgivande roll framåt.

4. Ser du det ni har skapat som en nyckelfaktor för en fortsatt positiv utveckling av kvinnohälsa i utvecklingsländer?

“Ja, det tycker jag. Det vi har gjort är att vi har lyckats bygga upp tillit med våra användare med 1,3 miljoner användare och som mest 50 procent aktiva användare. Vår affärsmodell har byggt på att vi har kunnat skicka vidare våra användare till läkarvård och skapat hälsokampanjer för läkemedelsbolag vilket är en viktig faktor för en ökad kvinnohälsa på de här marknaderna."

5. Kan du säga något om köpeskillingen?

"Jag får tyvärr inte nämna den, men kort är jag väldigt glad för att vi har byggt en bra tjänst som vi kunnat sälja, och som levererar värde tillbaka. Jag är glad att vi får ett fortsatt användande av vår tjänst i framtiden, även om det är tufft att skiljas från något vi har jobbat med i flera år."

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.