Så jobbar tunga mobility-spelaren med AI: "Nollvisionen är vår viktigaste KPI"
Med 1,2 miljoner dödsfall i trafiken varje år finns det mycket att göra för att öka säkerheten. Nu satsar Volvo Cars-ägda Zenseact på att revolutionera bilsäkerheten med hjälp av AI och djupinlärning. "I dag är det centrala datorer, artificiell intelligens och djupinlärning som gäller.", säger produktchefen Erik Coelingh och berättar hur det går till.
Efter en lång karriär inom säkerhetssystem för Volvo Cars – bland annat inom utvecklingen av autobromsfunktionen – var det logiskt för Erik Coelingh att kliva in som produktchef för mjukvarubolaget Zenseact när det bildades 2020.
Det råder ingen brist på AI-lösningar för mobilitet i dagsläget, men Zenseact har valt att utveckla sina egna produkter inom aktiva säkerhetssystem och autonom körning – helt från grunden.
Ett mål är att ta stora steg mot en framtid där självkörande bilar är vardag, vilket bland annat kommer märkas i de kommande elbilarna Volvo EX90 och Polestar 3, avslöjar Erik Coelingh för mobility-entreprenörerna på Impact Loop och EIT Urban Mobilitys nätverksträff hos Norrsken House i Stockholm.
"Tidigare har man alltid jobbat med små datorer och programmering av regler, men det är omöjligt att nå en hög grad av autonomi på det sättet. I dag är det centrala datorer, artificiell intelligens och djupinlärning som gäller."
Uppdatering var sjätte vecka
Det är som att Erik Coelinghs säkerhetsvisioner äntligen ligger i fas med den tillgängliga tekniken. Testbilar ute på vägarna samlar in data genom åtta olika kameror och ett stort antal sensorer – data som därefter samlas in, kureras, rensas och analyseras innan det blir ny näring till neuronnätet.
Efter godkännande kan även riktiga kunders bilar användas för att samla in anonymiserad data – både från Volvo och Polestar.
Erik Coelingh beskriver det som ett paradigmskifte där man inte längre utvecklar bara en fysisk produkt. I dag krävs det en datafabrik bakom kulisserna där bilarnas datainsamling leder till insikter för uppdateringar av mjukvaran – som regelbundet skickas ut till bilarna igen.
”I genomsnitt uppdateras vår mjukvara var sjätte vecka. AI använder trafikdata för att ge värdefulla inspel när vi uppdaterar mjukvarans kod, men beslutsalgoritmen är alltid skriven av en människa. På så sätt kan vi hela tiden bli bättre och snabbt komma närmare våra säkerhetsmål.”
Krävs ett mjukvarumindset
På vissa punkter är dock tekniken inte riktigt ikapp behoven. Sprängfyllda hårddiskar av petabyte-storlek måste fortfarande fraktas fysiskt för att datan ska kunna tillgängliggöras snabbare än vad 5G-nätverken mäktar med.
”Vissa fordonstillverkare jobbar enbart med kameror, vilket är enklare men otillräckligt i längden. Vi samlar in data på ett holistiskt sätt, med radar, lidar, sensorer och kameror – allt simultant och med tidsstämplar. Så det blir väldigt komplext.”
Andra utmaningar, poängterar Erik Coelingh, är att kunna utmana och förändra mindset och kultur i en traditionell bransch. Mjukvara och AI håller i rask takt på att revolutionera fordonsindustrin.
”Det är ett faktum att 1,2 miljoner människor dör i trafiken varje år, medan 50 miljoner skadas – och vi vet att våra lösningar kan bidra till att sänka de siffrorna. Nollvisionen är vår viktigaste KPI."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups