Byt till Impact Loop Europe
x

Efter ett "fruktansvärt jobbigt" år – Agtira tar in kapital och svänger om strategin

Erik Jonuks, vd för Agtira. Foto: Frida Sjögren.

Sjukdom och produktionsproblem. Förra året var ingen lek för Agtira. Men nu har den vertikala gurkodlaren gjort en övertecknad företrädesemission på 72 miljoner kronor och är enligt vd Erik Jonuks på väg mot lönsamhet.<br><br>"Vi blir bättre och bättre", säger han till Impact Loop.

Redaktör och reporter

2024 blev ett utmanande år för växthusbolaget Agtira, som specialiserar sig på vertikal odling och levererar grönsaker till kedjor som ICA och Lidl.

"Det var ett fruktansvärt jobbigt år. Vi drabbades av en växtsjukdom i anläggningen i Härnösand som ledde till ett rejält omsättningstapp", säger Erik Jonuks, vd för Agtira till Impact Loop.

Problemen tvingade fram en omfattande omorganisation där bolaget minskade overheadkostnader och fokuserade på att förbättra produktionsledningen. Den nya strategin tycks ha gett resultat – från september har bolaget sett en tydlig vändning, menar Erik Jonuks.

"Vi satte produktionsrekord i fjärde kvartalet vid ett par tillfällen, och vi blir bättre och bättre månad för månad", säger han.

Kapitalinjektionen på 72 miljoner kronor blev övertecknad med 120 procent och användes främst till att kvitta ägarlån och stärka rörelsekapitalet. Bolagets fyra stora huvudägare – Peter Sendelbach, Stig Svedberg, Åse Bäckvall och Mia Bäckvall – tog lejonparten av emissionen.

Nya expansionsplaner – utan eget ägande

Som Sveriges näst största växthusproducent ser Agtira potential att ersätta all spansk import av gurka. De siktar på att nå ett nollresultat på EBITDA-nivå 2025.

Bolagets expansionsstrategi har dock justerats. Istället för att äga anläggningarna själva vill de nu arbeta med partnerskap.

"Vi vill hitta rätt plats, men inte ha anläggningarna i vår egen balansräkning. Vi ska istället jobba med partnerskap där vi är operatör och hyresgäst i anläggningen", säger Erik Jonuks.

Bolaget noterar också en pågående strukturförändring i dagligvaruhandeln där de ser större möjligheter för svenska producenter.

"Vi trappar upp produktion för Lidl, som kommer att sluta köpa spansk gurka. Det pågår en förändring som kanske inte är synlig utifrån, men som gör det lättare att säkra svenskproducerade, hållbara produkter", säger Erik Jonuks.

Resultaten från ICA Maxi i Haninge, dit Agtira började leverera i november, visar även på ett starkt konsumentintresse, menar han.

"Vi ser verkligen hur det lokala engagemanget gör skillnad – på ICA Maxi Haninge har butikens egna försäljningsvolymen av våra produkter ökat med hela 25 procent jämfört med föregående år då våra produkter inte fanns i butiken", säger Erik Jonuks.

En annan nyckel till framgång är samarbetet med producentorganisationen Odlarlaget, ett EU-reglerat kooperativ som stärker producenternas roll gentemot handeln.

Han sammanfattar läget med en insikt om matproduktionens framtid – där allt fler pratar om matsäkerhet och Sveriges behov av att kunna stå på egna ben i osäkra tider.

"Det finns en inriktningsförändring som är positiv ur ett resiliensperspektiv. Vi kan ju fortsätta producera även under mer besvärliga tider när import blir svårare."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: