Han letar nästa miljardbolag inom klimatsmart bygg – men varnar för vanliga misstaget: "Missmatch"
Riskkapitalbolaget Longrun Capital är doldisen som seglat upp som en alltmer aktiv investerare inom impact. Sprunget ur fastighetsfamiljen Ljungberg letar medgrundaren och vd:n Johan Frenckner efter bolag inom fastigheter, bygg och grön industri.<br><br>“Alla bolag som inte löser ett stort problem har man blivit ganska skeptisk till”, säger han i en stor intervju med Impact Loop, och avslöjar:<br><br>→ Vad han och Longrun letar efter just nu<br>→ Varför det inte funkar med en “green premium” på sikt<br>→ Vanliga misstaget som grundare gör: “Kan lätt bli en missmatch”
Inom loppet av knappt ett år har Impact Loop skrivit om inte mindre än fyra bolag som tagit in kapital från Longrun Capital – 3E Flow (vattenteknik), Ekolution (industrihampa), Green Iron (utvinning av grönt järn) och Drupps (återvinning av luftburet vatten).
Ändå är det fortfarande ganska få som känner till riskkapitalbolaget grundat för fyra år sedan av Johan Frenckner och Cristina Ljungberg, den senare som tillhör fastighetsfamiljen Ljungberg som finansierar verksamheten.
Egentligen är det inte så konstigt – bolaget grundades först för att investera i techbolag generellt. Men de senare åren har man svängt om till klimatet, men med extra fokus på fastigheter och bygg.
"Jag hade under en ganska lång tid tittat på nyheterna och känt en känsla av ‘uh’. När jag då fick möjligheten att starta upp något nytt kändes det självklart att fokusera på klimatet”, säger Johan Frenckner när vi ses på Impact Loops kontor.
Att det blev just klimatet kopplat till fastigheter handlar inte bara om kopplingen till familjen Ljungberg:
"Vi ser det som att man påbörjade en industrialisering för 150 år sedan, men att man gjort det mesta på fel sätt vad gäller cirkularitet och fossila bränslen. Nu behöver vi göra om samma sak fast på ett hållbart sätt."
Johan Frencker fortsätter:
"För oss är det en jättemöjlighet. Kan man vara med och hitta de lösningarna så kan man inte bara bidra till att lösa planetens största problem, utan också göra det med finansiell avkastning."
Regulationer driver på
Nu kommer dessutom en lång rad nya EU-krav på hållbarhet inom fastighetsbranschen, vilket driver på efterfrågan av gröna material för att framöver klara utsläppsgränser. Johan Frenckner konstaterar att det är en “enorm skillnad” på intresset för hållbarhet i fastighetsbranschen idag, jämfört med för bara tre år sedan.
Det betyder dock inte att gröna produkter säljer som smör:
"Fortfarande väljer många fastighetsbolag produkter som inte är klimatsmarta eftersom de annars har svårt att räkna hem affären. Vi försöker ha som princip att bara investera i produkter som är minst lika bra och kostnadseffektiva.
Han tar portföljbolaget GreenIron som exempel, som utvecklat en teknologi för att utvinna metaller utan koldioxidutsläpp. Men eftersom de också använder sig av restmaterial som företag betalar för att bli av med kan priset bli mer konkurrenskraftigt.
“Många startups idag resonerar som så att de kan ta mer betalt med en klimatsmart produkt. Det kan funka just nu, eftersom många bolag är först ut och har en konkurrensfördel i och med det, men vi tror inte att det kommer att fungera på sikt när fler kommer in på marknaden", säger Johan Frenckner.
Letar fler bolag
Fastigheter och infrastruktur står idag för 40 procent av de globala utsläppen. En tredjedel uppstår i byggnadsfasen (i Sverige är det cirka hälften), framförallt vid materialförsörjning där cement är den största boven (det är också därför Bill Gates och Breakthrough Energy investerat i svenska Cemvision, Impact Loops anmärkning).
Här finns alltså mycket att göra – och hittills har Longrun Capital investerat 60 miljoner kronor i sex bolag. Kvar finns lika mycket att investera. Dessutom förvaltar man en portfölj sedan tidigare värd runt 200 miljoner kronor som kommer att återinvesteras framöver.
“Vi räknar med att göra kanske två investeringar till och sedan börja återinvestera”, säger Johan Frenckner.
Kopplingen till fastigheter kan däremot vara ganska bred. Framförallt letar man efter bolag med en stark produkt, som är “bäst på det problemet man ska lösa”. Eller som Johan Frenckner säger:
“Alla bolag som inte löser ett stort problem har man blivit ganska skeptisk till.”
Dessutom är det bra om det finns en tydlig kund, vilket inte alltid är så självklart.
“Många bolag inom fastigheter och bygg har problemet: vem ska de sälja till? Är det arkitekten, fastighetsägaren eller byggbolagen? Det är inte alltid tydligt när produkten är helt ny.”
Hack i kurvan
Just nu befinner sig batteribolaget Northvolt i en allvarlig kris, då man kämpar med att få in kapital. De är dock inte ensamma om att ha utmaningar – vilket flera konkurser och nedskärningar inom just grön industri och hårdvara visat det senaste året.
“Det är naturligt att det blir hack i kurvan när man ska göra en sådan här stor omställning", säger Johan Frenckner och fortsätter:
"Som investerare måste vi alltid fråga oss själva: är det tillfälligt eller är det problem med bolaget? Har vi inte långsiktighet och tålamod kan vi inte stötta bolagen, men man vill heller inte bli den dumma plånboken. Det är på många sätt en större utmaning att investera i hårdvara än i mjukvara där man haft 20 år på sig att förfina investeringsmodellerna. Det är en ny utmaning för hela VC-branschen.”
Klart är i alla fall att bolagen som kontaktar Longrun Capital måste ha potential att bli miljardbolag, menar Johan Frenckner. Något de också räknar på själva.
“Vad är chansen att man når dit och vilken multipel på vårt kapital behöver vi då förvänta oss? Sen har vi också en förväntansbild kring hur mycket vi måste fortsätta gå in med över tid. Det är viktigt att man räknar med, annars gör man entreprenören en björntjänst. Det kan skicka en dålig signal om ens tidiga investerare inte är med i nya rundor.”
Vanliga misstag vid pitchen
Vid det här laget har Johan Frenckner sett sin beskärda del av pitchar och kan peka ut tre vanliga misstag som entreprenörer som vill ha kapital gör: Orealistiska värderingar, inte särskilt lyhörda och dålig koll på vem man pitchar för.
“En del kommer och bara “här är pitchen”. Man lägger mycket tid på att berätta om klimatnyttan. Men för oss som redan lagt några år på att sätta oss in i det så är det mycket mer intressant att prata om HUR:et.”
Även en större förståelse för vad en investerare kan bidra med kan vara bra, menar Johan Frenckner.
"Många entreprenörer ser det som att det är klart när vi har stoppat in pengar. Men vi ser det som att det är då relationen börjar. Där kan det lätt bli en missmatch."
Efter flera år i finans- och riskkapitalbranschen, men också som vd för ett mobilmarknadsföringsbolag, är Johan Frenckner själv lite av en udda fågel inom impact-världen.
"Jag har alltid gillat naturen, men har aldrig varit den här personen som ställt mig på barrikaderna. Det har bara gnagt i mig. Så till skillnad från de som ätit vegansk mat sedan 90-talet vaknade jag upp ganska sent. Samtidigt vill jag inte påstå att jag gör något bättre än någon annan. För mig handlar det om att göra något man själv tycker är värdefullt."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups