Cirkularitet

Han omsätter 50 miljoner på gamla mobiler – "Folk måste lyfta blicken utanför tullarna"

David Lundgren Fetah. Foto: press.

Han är Örebro-entreprenören med en mission om att göra mobilbranschen hållbar. Nu går Refurbly mot ett nytt rekordår – och satsar järnet på sitt nya affärsben: att hyra ut mobiler.

Chefredaktör

Det är bara tre år sedan David Lundgren Fetah grundade sitt företag Refurbly, som säljer begagnade mobiltelefoner på nätet. Men bolaget har gjort en rakettillväxt: Från 4 miljoner till 18 miljoner kronor förra året – och enligt Örebro-entreprenören är de på väg mot 50 miljoner kronor i år.

“Jag såg ett hål på marknaden. Det fanns ingen som tog hand om begagnade mobiler och gjorde något av dem”, säger David Lundgren Fetah om varför han drog igång Refurbly.

En stor del av företagets intäkter kommer idag från e-handeln där de säljer Iphone- och Samsung-mobiler, samt Ipads. Man har också inlett flera samarbeten med mobiloperatörer för att kunna erbjuda mobiltelefoner ihop med abonnemang. Kunderna är privatpersoner och företag.

“Utvecklingen har gått framåt. En Iphone som kom för sex år sedan fungerar lika bra idag”, säger David Lundgren Fetah.

Med sig på resan har han fått ett gäng namntunga investerare. Från tidigare Telia-koncernchefen Johan Dennelind, Epidemic Sound-medgrundaren David Stenmarck, tidigare Bonnier-vd:n Bengt Braun och e-handelsprofilen och vd:n för Revolution Race och Paul Fischbein.

Bygga på med bulk

Tillbaka till affärsmodellen så låter det enkelt – in med mobilerna och ut med dem igen – men det är mer komplext än så.

“Det går inte att bara köpa upp gamla mobiltelefoner från någon fabrik utan du måste bygga en organisation som nästan agerar som en. Vi jobbar jättemycket med att sätta upp partnerskap med kommuner, storbolag och operatörer där vi kan få in mobiler i bulk."

Vi har testat och diagnostiserat över 25 000 mobiler redan i år

Utmaningen är alltså inte att folk inte vill köpa – utan att ha tillräckligt att sälja. Dessutom behövs en struktur som tar emot mobilerna, reparerar dem, garanterar dem och så vidare.

“Det finns inte så många bolag som hjälper företag att ta tillbaka mobiler. Så även där är vi en uppstickare. Vi har testat och diagnostiserat över 25 000 mobiler redan i år. Den affären ligger till grund för att sedan skala upp."

Samtidigt löser Refurbly ett problem för mobiloperatörerna.

"Det finns ingen strategi på ledningsnivå hos någon av operatörerna hur de ska tackla begagnatmarknaden. Så Refurbly blir lite som Sellpy är för H&M", säger David Lundgren Fetah.

Uthyrning blir lönsamt år två

Sedan en tid tillbaka har Refurbly dock lanserat det som David Lundgren Fetah tror kommer att bli företagets kassako: uthyrning av begagnade mobiler till företag och privatpersoner.

“Vi tjänar inte särskilt mycket pengar på en gammal mobil. Men hyr vi ut den igen så kan vi ha en helt annan lönsamhet andra året. Det är här det blir intressant eftersom du kan bygga upp en stark balansräkning."

Refurbly är inte ensamma om att sälja begagnat och hyra ut – stora kedjor testar nu affärsmodellen. Men det finns ett inbyggt problem hos kedjorna som inte Refurbly har, menar David Lundgren Fetah.

Många av kedjorna är jätterädda för att jobba med begagnat

“Många av dem är jätterädda för att jobba med begagnat och på det sättet offra relationerna med tillverkarna. Det där kommer att bli en utmaning för dem. Det är snart 2024 och har man inte begagnat i sin affärsplan så kommer man att få det svårt. Folk har inte råd att köpa en ny mobil varje år.”

Vilken är er största utmaning, förutom att fylla på med mobiler?

"Vi är ett Örebro-bolag. Det är inte lika vanligt att investerare går in i bolag utanför Stockholm. Folk måste lyfta blicken och titta även utanför tullarna. Sen är det också en personalfråga – vi har inte samma utbud som i storstan.”

“Å andra sidan har vi staden med oss. Vi har även Matsmart här i Örebro. Att bygga ett centrum för återvinning är på agendan."

LÄS MER: Så går det för begagnat-bolagen (spoiler: riktigt bra!)

Refurbly


Startår
: 2020

Grundare/vd: David Lundgren Fetah

Omsättning 2022: 18 milj kr

Resultat 2022: –5 milj kr ("Vi skulle kunna gå med vinst om vi ville men väljer att satsa")

Urval av investerare: Johan Dennelind (tidigare koncernchef Telia), David Stenmarck (medgrundare Epidemic Sound), Bengt Braun (tidigare vd Bonnier) och Paul Fischbein (vd RevolutionRace).

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.