Heart Aerospace

Här är Heart Aerospace nya flygplan – som ska vara i luften nästa år: “Kräver en revolution”

Anders Forslund, vd för Heart Aerospace presenterar det nya testflygplanet. Foto: Impact Loop.

Det svenska elflygsbolaget Heart Aerospace presenterade på torsdagen sitt första fullskaliga testflygplan. Impact Loop var på plats vid bolagets anläggning på Säve flygplats i Göteborg. "Vi tror att det här planet är en språngbräda mot paradigmskiftet", sa Heart Aerospaces vd och grundare Anders Forslund om den omvandling flygindustrin nu behöver göra.

Redaktör och reporter

Det nya flygplanet är byggt nästan helt internt vid anläggningen i Göteborg och har ett vingspann på 32 meter. Planet, som delvis finansierats av Vinnova, ska fungera som en plattform för tester som ska bana väg för Hearts framtida flygplan.

"Att utveckla innovativa flygtekniker för nollutsläpp kräver en revolution inom produktutveckling och tillverkning, ungefär som vi har sett inom fordons- och rymdindustrin", sa Ben Stabler, teknisk chef på Heart Aerospace vid presentationen som gick av stapeln under torsdagseftermiddagen.

Först på marken – sedan i luften

De inledande testerna för Heart X1 kommer att fokusera på markoperationer, som laddningscykler, taxning och vändningsprocedurer. Målet är att genomföra den första helt elektriska flygningen under andra kvartalet 2025.

"Flyget behöver en grundläggande teknisk förändring. Boeing tror inte på ett 'clean sheet'-flygplan förrän i slutet av 2030-talet. Det är oroande. Det behöver tas ett gigantiskt kliv framåt, och det snart. Vi tror att det här planet är en språngbräda mot paradigmskiftet", sa Heart Aerospace vd och grundare Anders Forslund från scenen vid presentationen.

Planet lockade intresserade från såväl flygbranschen, media som myndigheter till Göteborg. Foto: Impact Loop.

Under tiden kommer företaget att genomföra omfattande tester på kritiska system, både med och utanför flygplanet, för att säkerställa att allt är redo för nästa steg.

Baserat på erfarenheterna från Heart X1, planerar Heart Aerospace att gå vidare med utvecklingen av sin förproduktionsprototyp, Heart X2. Den prototypen ska förfina både design- och produktionsprocesserna och ska enligt planen genomföra en flygning till 2026.

Stolt minister hoppas på svensk fabrik

För att påskynda tillverkningen av prototyper förbereder Heart Aerospace även etableringen av en pilotfabrik, vilket ska bidra till att förvandla prototypflygplanen till certifierade kommersiella flygplan.

Någon som gärna ser att den fabriken byggs i Sverige är infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD), som fanns på plats vid presentationen. Heart Aerospace har sedan tidigare skrotat planerna på att ha sin framtida fullskaliga produktion i Göteborg och har redan flyttat delar av verksamheten till USA.

“Det är faktiskt bara några år kvar innan vi har elflygplan i luften. Det som görs här understryker Sveriges position inom innovation, och jag är lite stolt måste jag erkänna. Regeringen är engagerade i att stötta det här och ser en stor potential för att den framtida produktionen ska kunna ske här i Sverige”, sa han från scenen.

Heart X1. Foto: pressbild.

Målet är att ha ES-30 typcertifierat och redo för marknaden i slutet av decenniet.

Planen ska då ha plats för 30 passagerare och kunna ta sig 200 kilometer på bara el och upp till 400 kilometer som hybrid.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.