Ribbns AI ska lösa secondhand-butikernas stora problem – nu öppnas en till egen butik
Secondhand-marknaden växer explosivt men brottas med låga marginaler och mycket manuellt arbete. Ribbn vill lösa problemet med hjälp av AI och automation – och på lördag öppnas deras andra, egna butik.<br><br>"Genom att rusta upp butikerna med AI vill vi visa hur framtidens cirkulära handel kan se ut", säger medgrundaren Vendela Ragnarsson till Impact Loop.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6464f3135bb6186cdbc5ee28/665dadec6580f4e739622b84_Jenny%20Kjellen%20-%20Impact%20Loop%20byline.png)
Secondhand-marknaden förväntas växa med hela 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor år 2034, enligt Svensk Handel. Men trots den explosiva tillväxten använder de flesta butiker fortfarande manuella processer.
Det gör det olönsamt och svårt att skala upp verksamheten, menar grundarna bakom Ribbn.
"Det finns två stora utmaningar med second hand. Det är en lågmarginalbransch med mycket manuellt arbete och det är svårt att bygga stora bolag", säger Vendela Ragnarsson, medgrundare och vd för Ribbn till Impact Loop.
Det var efter att ha secondhand-bolaget Rerobe som Vendela Ragnarsson och hennes medgrundare, Joshua Beach, insåg att branschen behövde moderniseras.
Lösningen blev Ribbn, ett operativsystem för second hand-butiker som använder AI för att automatisera många av de manuella processerna. Systemet kan göra prisbedömningar, marknadsresearch och digitalisera plaggen med information om storlek, färg och varumärke.
“Genom att rusta upp butikerna med AI och automation vill vi visa hur framtidens cirkulära handel kan se ut”, säger Vendela Ragnarsson.
Från fysiskt till digitalt
För att visa hur en AI-driven second hand-butik fungerar i praktiken öppnar Ribbn nu egna butiker i samarbete med Rerobe. Den första öppnade på Torsgatan i Stockholm i juni och på lördag slår en andra butik upp portarna på Södermalm.
"Vi har kunnat reducera våra personalkostnader och öka omsättningshastigheten. Egentligen är alla siffror jättepositiva så här långt", säger Vendela Ragnarsson om resultatet från den första butiken.
Fysiska secondhand-butiker har en naturlig fördel då de lockar både köpare och säljare i sitt närområde och kunderna kan få klämma och känna på plaggen, menar hon.
“Det är även bättre ur ett miljöperspektiv för att det reducerar returgrader i och med att du kan titta på plagget och det minskar onödiga transporter”, säger Vendela Ragnarsson.
Shopify – fast för second hand
Lite förenklat kan man beskriva Ribbn som ett operativsystem för second hand-butiker som tar bort mycket av det manuella arbetet och digitaliserar flödena.
“Vi använder oss av AI för att göra prisbedömningar, marknadsresearch och att digitalisera plagget och lägga in funktioner som storlek, färg, varumärke och liknande. Mycket av den här manuella processen kring varje unikt plagg kan AI göra helt perfekt”, säger Vendela Ragnarsson.
AI-modellen har tränats i över tre år på ett dataset med hundratusentals bilder. Det har gjort att den har en hög tillförlitlighet och kan identifiera vad det är för plagg.
“Den känner även igen vad det är för typ av produkttyp, om det till exempel är en dubbelsidig blazer, så det inte bara står jacka i beskrivningen”, säger Vendela Ragnarsson.
Processen startar när en säljare lägger upp ett plagg eller accessoar i Ribbn-appen. AI:n kan då kategorisera och prissätta varorna. Personal i second-handbutiker som är anslutna till appen kan sedan få rekommendationer om vad de ska köpa in baserat på butikens specifika preferenser, säsong och lagernivåer.
De plagg som accepteras av butiken kan sedan lämnas in till butiken. Hela flödet följs i appen och när en artikel säljs meddelas säljaren direkt och får betalt via appen.
Det enda AI:n inte kan göra är att bedöma kvalitén på plaggen, där är ännu människorna överlägsna tekniken.
“Man lämnar inte allt till AI. Jag skulle säga att man använder AI som ett hjälpmedel för 90 procent av allt som annars görs manuellt”, säger Vendela Ragnarsson.
Systemet använder RFID-teknik för att koppla ihop fysiskt och digitalt lager, något som gör det möjligt för butikerna att sälja både online och i fysisk butik på ett sömlöst sätt.
Expansion utanför Sverige
Nu används systemet av tio kunder, däribland större second hand-aktörer som Pete & Harry och Ninas Nuggets. Målet för 2025 är att öppna fem egna butiker och expandera utanför Sverige.
” Hela vår tes är att kunna kombinera fysisk handel med modern teknik. Den fysiska butiken är en av de stora nycklarna för second-hand och är en av framgångsfaktorerna för Ribbn – men det är teknik som är den röda tråden”, säger Vendela Ragnarsson.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups