Volta trucks-konkursen

Hoppet lever för Volta Trucks – men var är Volvo i den här historien?

Rikard Rosell, Impact Loop.

Kanske är historien om det Volta Trucks som vi följt under de senaste åren på väg att bli något annat, skriver Impact Loops Rikard Rosell i en kommentar.

Reporter

Som en viskning har beskedet från konkursförvaltaren och Volta Trucks grundare om att det finns ett stort intresse för att köpa upp den dikeskörda ellastbilstillverkaren nu fått fast form.

Det verkar enligt de uppgifter som Sky News publicerade på torsdagen som att intensiva förhandlingar pågår med den amerikanska hedgefonden Luxor Capital om ett övertagande. För Impact Loop bekräftar också den svenska konkursförvaltaren Mikael Kubu utan att nämna några aktörer att han räknar med att förhandlingarna kan nå i mål inom två veckor.

Kul för Volta, och ett tydligt tecken på att bolaget som målats ut som en potentiell kronjuvel i omställningen av den globala transportflottan faktiskt sitter på ett varumärke, och tekniskt kapital som finansiella aktörer ser ljust på, är min spontana tanke.

Men samtidigt kan det vara bra att hålla huvudet kallt här och fundera ett varv på vad den framtiden kan innebära. Kanske är historien om det Volta Trucks som vi följt under de senaste åren på väg att bli något annat.

Luxor Capital är som jag tidigare nämnt en amerikansk hedgefond, tillika en investerad ägare och långivare i det Volta som i mitten på oktober ansökte om konkurs. Med det sagt så måste man konstatera att de på inget sätt kommer att vara lika känslomässigt knutna till bolaget som dess grundare varit. De har även en i nuläget misslyckad investering att förhålla sig till.

Men samtidigt kan det vara bra att hålla huvudet kallt här

Till det ska tilläggas att Volta Trucks vid konkursen hade runt 850 anställda, av dem 250 i Sverige och resten i Storbritannien. Att en klinisk amerikansk hedgefond skulle lägga krutet på de brittiska öarna och kapa den svenska verksamheten med huvudkontoret är därför ingen högoddsare.

För Sveriges position i den gröna omställningen kan vi bara hoppas att vi ser tillbaka på detta som ett kort hack i skivan på Voltas resa mot att bli ett globalt storbolag, och inte som det vars immateriella rättigheter och teknik byggde nästa amerikanska enhörning.

När Volvo för ett par veckor sedan köpte upp den konkursade amerikanska batteritillverkaren Proterra beskrevs det som en nyckelfaktor för möjligheten att rädda Volta Trucks. Det var enligt el-lastbilstillverkaren nämligen just den konkursen som fällde dem.

Ur ett svenskt perspektiv blir det också väldigt intressant, men samtidigt lite förvirrande.

För med det kan jag inte undgå att tänka var Volvo befinner sig i hela den här historien. En av svensk industrihistorias grand-old ladies sitter nu på batterinyckeln. Varför inte ta hela rasket? De är själva sedan decennier igenom det globala storbolagstaket och kanske är det värt att sträcka ut en hand till en släkting. Det hade kunnat vara en bra affär – inte minst för AB Sverige.

MER AV RIKARD ROSELL:

Konkursen i Volta trucks ger en viktig lärdom även för oss andra

Två saker krävs för att locka pengar till impact-bolagen

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.