Hygglo vill få folk att hyra grejer – nu ökar de efter uppköp: "Har lång väg kvar"
“Enligt oss borde en delningsplattform kunna bli lika stor som till exempel Blocket, och utifrån det perspektivet har vi en lång väg kvar”, säger medgrundaren och vd:n Ola Degerfors.
Impact Loop gör just nu ett nedslag i begagnat- och hyr-branschen, och kan visa att det går bra för bolagen som verkar inom denna nisch.
En trend vi noterar är att uthyrning går framåt, en bransch som tidigare stått och stampat. Särskilt så kallad peer-to-peer-uthyrning, det vill säga att man hyr och hyr ut av andra med en plattform som mellanhand, har det varit svårt att få snurr på.
Inom klädbranschen har flera bolag som sysslat med uthyrning av kläder behövt lägga ner eller gå i konkurs.
Vill positionera sig i Europa
Men ett bolag som växer är delningsplattformen Hygglo, som mellan 2021 och 2022 ökat sina intäkter från 7 till 9 miljoner kronor i den svenska verksamheten, och från 8,5 till 26 miljoner kronor om man räknar med den internationella.
Förra året köpte man nämligen den brittiska konkurrenten Fat Llama. Detta gör att man nu är etablerad i Sverige, Storbritannien och Norge, men testar sig fram även i Finland och Danmark.
“Vi gick ihop för att vi fortsatt tror att det finns plats för en europeisk spelare för att dela prylar med varandra”, säger medgrundaren och vd:n Ola Degerfors och fortsätter:
“Det har alltid gått okej för Hygglo, men aldrig fantastiskt bra. Vi tror fortfarande att vi är ett gäng år bort innan vi har blivit en stor och betydelsefull plattform. För att lyckas med det ville vi etablera och positionera oss på andra ställen i Europa.”
Det är snarare de som hyr saker som är svåra att få med
Varför har det inte gått "fantastiskt bra"?
“Vår tro är att det tar lite längre tid att ställa om konsumenternas beteende. När vi grundade Hygglo trodde vi att den största utmaningen var att våga dela sina prylar med andra, men det är snarare de som hyr saker som är svåra att få med. Så på attitydsnivå är folk jättepositiva och säger: 'Jag vill minska min konsumtion och vill absolut använda er', men därifrån till att agera så är gapet stort."
"Det är klart att det kan vara en fråga om genomförande, men vi har testat väldigt mycket och tror ändå att det handlar om tajming."
Samtidigt har det ju gått väldigt bra för er. Många skulle säga att ni växt mycket den senaste tiden?
“Absolut, vi ser att utvecklingen går framåt och även 2023 har varit ett bra år för oss. Men enligt oss borde en delningsplattform kunna bli lika stor som till exempel Blocket, och utifrån det perspektivet har vi en lång väg kvar. Men visst, vi har många nöjda användare och växer mycket."
Bolaget har däremot gjort stora nedskrivningar på grund av förvärvet i Fat Llama, vilket påverkar rörelseresultatet för 2022 som landar på –215 miljoner kronor.
"För att få ihop affären var vi tvungna att genomföra den till en värdering som investerare och andra aktörer kände sig nöjda med. Sen trodde vi inte egentligen att värdet var riktigt lika högt, så därför skrev vi ner det. Kort sagt visste vi det här innan men valde ändå att göra så och alla var medvetna om det. Värdet av att gå ihop var ändå större."
Rensat för nedskrivningarna ligger resultatet på –4,3 miljoner kronor, uppskattar Ola Degerfors. Fokus framåt är just att satsa på lönsamhet – och att hålla ut finansiellt till dess att beteendet att hyra och hyra ut sitter.
"Där vi ökar kostnaderna är teknik och team, då vi bygger en gemensam plattform för båda varumärkena. Men vi ökar inte särskilt mycket på marknadsföring och varumärke, utan det primära för oss nu är att bygga en riktigt bra tjänst."
Påverkar det er att stora kedjor startar egna uthyrningsverksamheter?
“Vi tror bara att det är positivt. Det är svårt att bygga kännedom kring att det går att hyra något i stället för att köpa, och då är det bra att vi är flera. Det är snarare så att vi går lite och väntar på att det verkligen ska ta fart. Nu känner vi nästan att vi skapar det här beteendet mest och inte har så mycket draghjälp från någon annan.”
Slutligen, vilka prylar vill folk hyra mest av?
"Den enskilt mest uthyrda prylen är en textiltvätt, som man kan tvätta mattor med. Men i stort är 'fixa hemma'-kategorin det största, och framförallt trädgård och verktyg. Sen kommer flyttgrejer, som takbox och släpkärror, och friluftsaktiviteter, som tält och kajak. Slutligen fest, film, drönare, foto och DJ-utrustning."
Hygglo
Startår: 2016
Grundare: Hygglos grundare Henrik Fräsén, Axel Hellström och Ola Degerfors
Vd: Ola Degerfors
Omsättning 2022: 8,5 milj kr
Resultat 2022: -4,3 milj kr rensat för nedskrivning av uppköp, inklusive detta var resultatet -215 miljoner kr
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups