"Inte en fråga för second hand-branschen" – Impact Loops granskning väcker känslor
Impact Loops granskning av begagnat-bolagen som säljer Shein-kläder engagerar – och delar impact-branschen i två läger.
Kinesiska snabbmode-märken som Shein har fått kraftig kritik för allt från miljöfarliga ämnen i kläder till dåliga arbetsvillkor. Trots det fortsätter H&M-ägda Sellpy och Plick, som till hälften ägs av Shibsted, att sälja kläderna begagnat, visar Impact Loops granskning som släpptes igår.
Reaktionerna lät sig inte vänta och delar läsarna i främst två läger:
De som tycker att Shein och andra liknande varumärken ska väljas bort även i andrahandsledet – och de som tycker att all cirkulering är av godo eftersom det förlänger plaggens livstid.
Lev länge – eller inte alls?
Samtidigt som en mellanfåra helt enkelt konstaterar att frågan är ”komplex”.
”Det är svårt att ta ett korrekt beslut i detta dilemma. Oavsett hur man vänder och vrider på hela den ohållbara produktionen av kläder bidrar man på något sätt till dess överlevnad och fortsatta ohållbara produktion”, skriver en följare på Linkedin.
Flera kommentatorer sällar sig till laget som ser ökad livslängd som en viktig hållbarhetsparameter:
”Fast det är väl bra om kläderna används mer jämfört med att förbrännas. Kostnaden (för miljö/arbetare) etc är ju redan tagen. De sprider ju bara ut kostnaden på mer användande.”
En annan skriver:
”Om plaggen ens tål att säljas begagnat så är det bra − när plaggen väl finns så bör de användas så mycket som möjligt, precis som en plastpåse är ett bättre alternativ om den används fler gånger än till exempel en papperspåse. Det allra bästa är om konsumentmakten bestämmer sig för att inte köpa slit och släng-kläder från första början, då kommer det heller inte finnas begagnat till slut.”
Medan andra lägger ansvaret på de säljande bolagen:
”Jag köper helst begagnat och tycker Sellpy fungerar smidigt men känner att jag nu tvingas välja bort t.ex. Sellpy och Arkivet och andra som fortsätter att bidra till överkonsumtion. Tycker alltså inte att man kan luta sig mot att det är konsumentens ansvar.”
En annan kommentar är lite mer on point:
”De som kan något om kvalitet låter bli att sälja det som kommer från Shein vidare.”
Andreas Häggkvist på konstplattformen Andy Okay problematiserar gärna kring H&M:s roll som ägare av Sellpy. Han menar att det är begripligt att de inte ingriper.
”H&M kan kalla sig ’hållbara’ så mycket de vill, men det är fortfarande fast fashion det handlar om. Affärsmodellen bygger på att producera stora mängder billiga kläder i snabb takt, vilket ofta leder till hög resursförbrukning, avfall och kort livslängd för produkterna. Att de skulle säga nej till Shein pga av exakt samma affärsmodell skulle ju typ ta greenwashing till en helt ny nivå.”
Maria Ingels Carlsson på Green Communication välkomnar granskningen med öppna armar:
”Äntligen verkar media lyfta detta ämne! Tack tack Impact loop för att ni vågar lyfta på denna skavande sten.”
"Ska inte kopplas ihop med begagnat-branschen"
Flera följare lyfter i sammanhanget aktörer som har mer uttalade hållbarhetskriterier för vad de säljer vidare. Ett exempel är Ninyes, som har tydliga riktlinjer för vad de väljer att ta in i sitt sortiment – bland annat utifrån socialt ansvar, kvalitet, material och djurrätt.
Vestiaire Collective tackar nej till Shein. Även Inimini har tagit ställning.
Liksom Inimini fokuserar Bye Buy på second hand-kläder för barn. I ett mail till Impact Loop kommenterar bolagets vd Caroline Look granskningen:
”Vi tycker inte att det här är en fråga som ska kopplas ihop med second hand-branschen. Vad det handlar om är en oreglerad produktion av undermåliga och i värsta fall farliga varor.”
Hon menar alltså inte att second hand-branschen ska tvingas stå till svars för massproduktion och låg kvalitet. Ansvaret ligger i de tidigare leden. Men det finns ljus vid horisonten, poängterar Caroline Look.
”I och med det nya producentansvaret för textilprodukter kommer retailbranschen att behöva skifta fokus. För att deras varor överhuvudtaget ska kunna ingå i den cirkulära loopen behöver retail gå från negativ prispress till positiv kvalitetshöjning. Produktpassen kommer att revolutionera detta.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups