Letavis får plantor att växa – tar bara betalt om det lyckas: "Investerare tycker att det är en jättedålig idé"
Biotechbolaget Letavis har utvecklat en produkt som ökar plantors tillväxt med 15-30 procent. Men betalt tar de bara om de skapar tillväxt.<br><br>"Bonden ska inte behöva ta en ekonomisk risk", säger medgrundaren Gustav Nadal.

Västra Trädgårdsgatan är en av kullerstensgatorna som ligger lite anonymt bredvid Kungsträdgården i Stockholm. 1600-talshuset på nummer 9 har passerat genom många mäktiga industrifamiljers ägo, senast familjen Wallenberg som överlät huset till Stockholms Handelskammare mellan 1927 och 2012.
Gustav Nadal klagar inte. Med knarrande trägolv och magnifik utsikt har han härifrån varit delaktig i att bygga upp den globala konsultverksamheten Insource sedan 2015, med 20 000 konsulter i 177 länder. När vi träffas är det bara timmar ifrån att ett pressmeddelande ska gå ut. Verksamheten har nämligen gått ihop med jätten Andersen Consulting.
Det innebär att Gustav Nadal nu har både tid och pengar att lägga på det som under samma tio år varit en slags bisyssla: Letavis.
Outnyttjad forskning
Född i Spanien och uppvuxen i Västerbotten, insåg Gustav Nadal tidigt att han hade en förmåga att skapa kontakt med – och mellan – spännande människor. Den framgångsrika konsultverksamheten är ett tydligt tecken på det.
Men under ett engagemang med Almi Stockholm öppnades dörren för något annat. Han kom i kontakt med Ingemar Pongratz, som utvecklade kristaller av curcumin och resveratrol i en lösning som bland annat gjorde grisar friskare och starkare genom förbättrad tarmflora, och därmed mer resistenta mot sjukdomar. Med andra ord: fodertillskott istället för antibiotika.
Det andra mötet var med professor Kerstin Uvnäs Moberg, som kunde bevisa att oxytocin kunde ha en hälsofrämjande effekt även på plantor, eftersom det triggar groddningen, skapar bättre skott och längre rotsystem.
Dessa två upptäckter patenterades och lade grunden för Letavis, som Gustav Nadal startade 2015 tillsammans med Ingemar Pongratz.
Först ut på marknaden är Amoravis, den oxytocin-boostande biostimulanten.
"Det är fantastiskt att se hur väl det fungerar", säger Gustav Nadal.
"Vi har testat i alla möjliga typer av odlingsmiljöer och labb. Tillväxten ökar med 15-30 procent. Jordbruk är en bransch med låga marginaler, så det går snabbt att räkna på hur mycket man kan tjäna på sin gård."
Hur påverkas miljön av detta? Är produkten miljövänlig?
"Ja, det är en förutsättning för oss. Amoravis bygger på oxytocin, en helt naturlig peptid som bryts ner på några timmar i solen. Oxytocin finns i alla varelser även insekter, det vill säga inget samlas i jorden och skadar inte pollinatörer eller rhizosfär. Vi håller på att förbereda ansökan om ekolövet från EU. Vi behandlar också med precision direkt mot frö istället för besprutning, men det är mer en fråga om att hushålla med vatten och produkt samt att halveringstiden är så kort."
Att ge tillskott som ökar tillväxt på grödor och träd kan också slå ut andra arter och påverka biologisk mångfald åt andra hållet, hur tänker du kring det?
"Det är en engångseffekt som används vid behandling av frö, stickling eller sättpotatis och dylikt. Det vill säga, det är kontrollerade odlingar där vi vill ha volym, djupare rötter – som att stoppa ökenutbreddning till exempel – eller mer frukt. Så svaret är egentligen: Ja, plantorna konkurrerar på ett sätt ut andra plantor, kanske man kan uttrycka det som. Men bara en gång, och där vi vill." (Svar något kortat av Impact Loop.)
Udda affärsmodell
Hans tro på Amovaris är stark, vilket även visar sig i den något annorlunda affärsmodellen. Vid beställning av produkten betalas bara självkostnadspris. Efter skörd betalar jordbrukaren ett pris som bestäms av hur mycket värde Amoravis har skapat, med ett maxtak på 33 procent av värdeökningen. Men betalningen är frivillig – utan tillväxt, ingen faktura.
"Investerare tycker att det här är en jättedålig idé", skrattar han.
"Men jag är övertygad om att det funkar. Bonden ska inte behöva ta en ekonomisk risk. Planen är att vi ska kunna jobba i många år tillsammans, och då behöver vi kunna bevisa att vår produkt verkligen är hållbar, även ekonomiskt. Jag upplever att många impactbolag saknar kunskap om 'unit economics'."
Jag upplever att många impactbolag saknar kunskap om 'unit economics'
Först fokus på Sverige
Trots att tester just sker på plantskolor i såväl Marocko som Finland (samt i Norge med norsk Gran), kommer Letavis till en början att fokusera på Sverige som sin marknad. Gustav Nadal menar att man redan för dialog med kunder som motsvarar 10 procent av den svenska potatisodlingen.
"Även gran är superspännande. Sverige odlar 400 miljoner nya granplantor varje år, och står nästan hela EU:s bestånd. Kan vi börja med att boosta gran och potatis har det redan en positiv samhällsekonomisk effekt."
Själva produkten är ett pulver som skickas med kylkedja och blandas med vatten på plats av kunden själv. Försäljningen sker enbart direkt från Letavis, och tanken är att kunna växa med lokala ambassadörer som får provision för att sprida ordet och få nya kunder ombord med rådgivning och utbildning.
I dagsläget sker tillverkningen på kontrakt med utländska fabriker, men Gustav Nadal drömmer om en egen anläggning.
"Vi behöver skapa en nära kontakt med våra kunder, så jag tror att vi kommer behöva köpa mark och bygga upp ett forsknings- och utvecklingscenter i Skåne. Vi måste ömsa skinn nu, från biotechbolag till lantbrukare."
Upp till bevis
Gustav Nadal återkommer ofta till behovet av att göra omställningen enkel, tillgänglig och kostnadseffektiv. Samtidigt finns det en geopolitisk aspekt som i allt högre utsträckning påverkar det svenska jordbruket.
"Nu pratar man mycket om beredskap och självförsörjning. Så vi behöver höja böndernas status och se till att de kan öka sin produktion på ett hållbart sätt – oavsett om det handlar om baljväxter, spannmål, skog eller inomhusodling."
Hur ser den finansiella planen ut?
"Vi tog in 11 miljoner i november till en låg värdering. Jag önskar verkligen att så många bönder som möjligt ska vilja bli delägare i bolaget också – det ger en enorm kraft framåt. Om allt går som det ska kan vi nog rulla ut internationellt våren 2026, och då kommer vi säkert behöva ta in mer pengar."
När vet ni om allt går som det ska?
"Det får vi se nu i juni, när det är dags för de första skördarna. Sen kommer nya beställningar att läggas i oktober och november. Min förhoppning är att vi ska ha 80 procent återkommande kunder. Då är vi igång på allvar."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups