"Många vill ha fler kvinnor på sitt cap table" – nu tar RadCap in mer kapital
Med investeringsbolaget RadCap har Nastaran Baleng-Soultani och hennes medgrundare fått 80 kvinnor att investera – för att sedan gå in i bolag som är ägda till minst 50 procent av kvinnor. Nu tar de in mer kapital – och stärker upp med en till partner.<br><br> "Överallt pratas det om de här siffrorna, men varför blir det ingen förändring?", säger Nastaran Baleng-Soultani.
Det började med en vilja att förändra. Nastaran Baleng-Soultani och hennes två medgrundare Karolina Nilsson och Valérie Pedersén såg precis som alla andra den deppiga statistiken, att bara en procent av riskkapitalet går till kvinnor som driver bolag.
"Överallt pratas det om de här siffrorna, men varför blir det ingen förändring? Vi insåg att vi inte bara kan ändra på saker genom att säga att vi ska göra om det, utan att det handlar om en kombination av förebilder, dörröppnare och kunskap", säger Nastaran Baleng-Soultani till Impact Loop.
Deras analys var att det behövde komma in fler kvinnor som investerare, för då skulle de också investera i andra kvinnor.
Något som faktiskt visade sig vara lättare än de trott – om de bara satte en rimlig så kallad "ticket size", det vill säga ett belopp att investera. I många fall kan det krävas att investerare går in med miljonbelopp, men de bestämde sig för summan 100 000 kronor för alla.
Investeringsbolaget RadCap var fött. Hittills har man tagit in totalt 5,3 miljoner kronor i två omgångar – och gjort tre investeringar: Done, där folk kan boka certifierade elektriker och rörmokare, Goodfeed, en plattform där företag kan förbättra sina kundrelationer och Emission Twin, en digital tvilling som hjälper företag att inte bara möta sina rapporteringskrav utan även nå sina miljömål.
Överallt pratas det om de här siffrorna, men varför blir det ingen förändring?
Stänger ny kapitalrunda
Nu är RadCap på väg att stänga sin tredje kapitalrunda och även här tar man in pengar från ett stort antal kvinnor – av de 80 kvinnor som investerat deltar 27 i denna runda. Målet är sedan att investera runt en halv miljon kronor vardera i nya bolag.
"Vi blir inte den största investeraren med den summan, samtidigt får entreprenörerna tillgång till 80 kvinnors kunskap, erfarenheter och nätverk. Många vill också ha fler kvinnor på sitt cap table (sin ägarlista) och det får man med oss."
En invändning man ofta hör från investerare är att det är svårt att hitta kvinnliga entreprenörer som vill ta in kapital. Men det är inget problem för RadCap:
"Vi upplever inte att det finns någon som helst brist på bolag att investera i. Många säger att de inte ens får pitchar från kvinnor. Konstigt, säger vi, vi har massa bra! Jag upplever inte heller att det är ett problem att få in kapital."
Kriterierna för att RadCap ska investera är ganska lika andra investeringsbolag, menar Nastaran Baleng-Soultani:
"Att teamet är starkt och engagerat och att affärsidén är skalbar och innovativ. Vi kommer nog inte att gå in i bolag som är väldigt kapitalintensiva, då vår investeringshorisont bara är sju år. Men vi tittar på det mesta, från B2B SaaS till konsumentvaror och deeptech, om det är ett område där företaget är nära kommersialisering. Och vi investerar inte i något som är negativt för världen."
Vi upplever inte att det finns någon som helst brist på bolag att investera i
De nya community-investerarna
Att investera i grupp är egentligen ingenting nytt, men sociala medier som Linkedin har gjort det lättare att bygga relationer, nå ut och bygga varumärke. Det skapar nya communities som RadCap är ett exempel på.
Nastaran Baleng-Soultani drar lite siffror: Bland investerarna finns 18 nationaliteter, kvinnor födda mellan 1952 till 1994 och som bor i 10 städer i Sverige liksom utomlands. De har också helt olika roller i näringslivet. En intressant datapunkt är att nästan hälften aldrig har investerat förut.
"Vi försöker möjliggöra för alla att kunna lära sig på ett eller annat sätt. Vi skickar ut analyser vi gör på bolag och man kan också själv vara med och screena och utvärdera bolag. Det går också att vara med i advisory boards eller sitta med i styrelsen eller investeringskomittén."
Just communityt är styrkan, menar Nastaran Baleng-Soultani.
"Alla lyckade communities bygger på att man har en gemensam passion och en vision. Kvinnor gillar också att träffa andra kvinnor, lära sig och utveckla sitt nätverk. Det har inte bara lett till investeringar utan också nya affärsrelationer – och till och med vänskaper."
Ny partner kliver in
Samtidigt som RadCap är i färd med att stänga sin nya runda tar man också in en ny partner.
Anna Blomdell är en av RadCaps investerare sedan starten och kommer nu att driva bolaget ihop med grundarna. Hon har en lång bakgrund inom tech- och retailbranschen, från både stora företag till startups i Sverige och Silicon Valley.
"Anna har inte bara teknisk kompetens, utan även kunskaper inom kapitalanskaffning och att bygga bolag. Annas kombination av erfarenheter och kompetenser gör henne till ett fantastiskt komplement till vårt team", säger Nastaran Baleng-Soultani.
"RadCap attraherar både otroligt intressanta startups och duktiga änglar. Det är både givande och roligt att vara en del av, och jag hoppas kunna bidra på ett sätt som ökar våra möjligheter att matcha våra änglars kapital med starka team i spännande bolag", säger Anna Blomdell.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups