Loop-resan

Nu är vi igång! Tre saker jag lärt mig av vår beta-lansering

Camilla Bergman, foto: Elisa Sanvito.

I veckans vd-resa 2.0 skriver jag om hur lanseringen av Impact Loop varit.

Chefredaktör

Ni som hängt med i min artikelserie vd-resan 2.0 På Linkedin vet att vår affärsidé är att starta en rad nischade nyhetstjänster inom olika branscher.

Impact Loop är vår första – och riktar sig till ledare på nya teknik- och techbolag som jobbar med till exempel klimat, energi och social hållbarhet.

Och herregud vad jag har lärt mig saker av denna beta-lansering. Så nu vill jag dela med mig av tre av dem:

1. Bra med beta-lansering – men inte så lätt som man tror

Jag var fast övertygad om att vi behövde komma ut med någonting före sommaren, och lyssnade på er när ni sa i kommentarsfältet att vi borde göra en så enkel tjänst som möjligt och testa den, och sen modifiera.

Jag kände också starkt att vi behövde testa konceptet själva innan våra reportrar kommer in i augusti. Även om det också hade varit kul att starta upp något helt från scratch ihop med dem, så tänker jag ändå att det är bra att vi har någon sorts grund att börja från.

Så vi skippade sajten just nu och körde bara på nyhetsbrev. Hittills har vi kommit ut med fyra stycken "riktiga" brev.

Och ni hade helt rätt – vi har lärt oss massor av att gå ut med produkten snabbt. Kunskaper vi nog aldrig kunnat få bara genom att spåna idéer på vår kammare.

Men det är samtidigt inte så himla enkelt som det låter, det här med beta-tjänst. Det är så lätt att man säger att "vi ska prata med användarna, vi ska göra tjänsten ihop, vi ska ha en MVP" men sen sitter man där ändå och skriver i sin ensamhet eller försöker lista ut vad läsarna vill ha. Eller har jättehöga krav på sig själv, högre än vad en beta egentligen lovar.

Min lärdom här är att man måste våga löpa linan ut med beta-tänket. Skriv tydligt att det är en beta, och framförallt: prata med dina användare massor under tiden!

2. Användarintervjuer är fantastiska – men lätt att gå i en viss fälla

Att göra användarintervjuer har varit otroligt värdefullt för mig. Men inte på det sättet jag först tänkte. Även här fick jag väldigt värdefulla inspel från er när jag i ett inlägg efterlyste hjälp på frågor att ställa. Jag rekommenderar verkligen alla att läsa tråden jag länkar till här ovan för den borde fasen bli en bok.

Tre viktiga insikter jag tog med mig:

1. Utgå från beteendet som driver någon att göra något, eller från problemet användaren har. Inte lösningen – i vårt fall Impact Loop.

2. Att inte bencha Loop mot annan branschmedia. Överlag vet inte folk riktigt vad "branschmedia" är så det är ganska vanskligt att börja prata om det i intervjuerna. Utan det viktiga är ju hur användarna löser problemet vi vill lösa bättre med Loop. Det är inte ens säkert att det är en annan tidning – till exempel kanske folk i stället för att läsa Loop hänger på Linkedin.

3. Att inte fiska efter svar. Det är så lätt att man vill validera sin egen idé, och folk vill ju så gärna vara snälla. Men det ger noll.

3. Man får dåligt självförtroende – men man måste ha is i magen

Första veckan kände jag sådan stress över hur bra alla andra nyhetskanaler var. Aktuell Hållbarhet till exempel – vilken jäkla pangsajt! Så grymma! Och jag märkte direkt hur denna stress gjorde att jag började springa på alla möjliga nyheter, men också inte riktigt vågade ta ut svängarna.

Jag känner igen känslan från när jag en gång drev en tidning inom tandvård. Varje dag gick jag in på konkurrenten Tandläkartidningens sajt och fick dåligt självförtroende. Det ledde till att jag:

1. Aldrig riktigt vågade ta mig an viktiga ämnen utan tänkte bara "Tandläkartidningen är ändå bäst på det". Till exempel gjorde de väldigt bra patient-case. Jag valde alltså frivilligt bort riktigt värdefull journalistik bara för att jag var rädd för att göra det sämre.

2. Blev osäker och skrev mest rajts på andra tidningars artiklar, för då blev det i alla fall rätt. Min inställning överlag var "jag kan ingenting om tandvård". Well, det är en jättedålig inställning om man äger en tandvårdstidning!! Då får man väl lära sig det?

Överlag hittade jag aldrig riktigt vad som var min USP. Men här är det viktigt att man har is i magen och bara jobbar på. För varje artikel man skriver så kommer man att få en liten pusselbit till var man ska spela. Var ska vi vara bäst? Nu på fjärde nyhetsbrevet av Impact Loop så känner jag att jag mycket tydligare hittat vår tonalitet, och kanske lite av en USP. En mix mellan personligt, avslöjande, "need to have" och debatt. Men vi är på inga långa vägar klara här!

Om du inte redan gjort det – registrera dig för vårt nyhetsbrev här nedan och hör gärna av dig till camilla@loop.se med dina inspel!

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.