Ny plan för grannboxen: ”Vi ska växa med partnerskap – inte riskkapital”
Det är tuffa tider för cirkulära affärsmodeller. Ihopa har med sin grannbox visat att det går att dela smart på resurser i villaområden eller bostadsrättsföreningar. Nu tar bolaget ett steg tillbaka och vill hitta nya partnerskap. "Klimatet är tuffare för startups nu", säger grundaren Alexander Engl.
När Impact Loop når Alexander Engl befinner han sig på semester i familjehemmet i norra Italien, ett stenkast från den schweiziska gränsen. Men de senaste åren har han tagit sig djupt in i den svenska hållbarhetssektorn.
Med en hårdnackad tro på användande istället för ägande, har han tillsammans med medgrundarna Johannes Dahlberg och Marina Kaleva utvecklat Ihopas till synes enkla koncept: en grannbox som via ett abonnemang ger tillgång till allt från lövblås till sällskapsspel. Produkter som i regel bara används ett par gånger per år.
I ljuset av starka trender inom delningsekonomi och cirkularitet har modellen varit uppskattad och självklar. Efter medverkan i Stings acceleratorprogram tog bolaget 2021 in 4 miljoner från affärsänglar, bland annat Magnus Sandberg, Mathias Wikne och Kjartan Slette.
I dag finns partnerskap på plats med varumärken som Husqvarna, Kärcher och Bosch.
Viktig lärandeprocess
Korten låg med andra ord rätt för snabb, vidare uppskalning med riskkapital. Tills korten inte låg rätt längre.
”Vi byggde för den typen av tillväxt, men det är tydligt att klimatet för startups är tuffare nu, särskilt inom cirkulär ekonomi och beteendeförändringar. Vi ser tydligt att det går åt rätt håll – men vi behöver mer tid,” säger Alexander Engl.
Med ett 20-tal boxar utplacerade i Sverige, har Ihopa lärt sig en hel del om vad som fungerar och inte.
”Jag tror inte att kapital kommer bli lättillgängligt igen, så vi måste skala utan riskkapital. Vi har partnerskap, kunder och en massa lärdomar. Nu letar vi efter nya medgrundare som kan komma in med kompletterande kompetenser så att vi kan utvecklas vidare.”
Ni nämner i er kommunikation att ni samtidigt ska skala ner. Vad innebär det?
”Vi kommer att lämna både områden och partnerskap som inte fungerar så bra som de borde. Jag skulle tro att vi går ner till en handfull boxar innan vi ökar igen.”
Vad är det för typ av partnerskap ni letar efter?
”Dels är det medgrundare som har erfarenhet av att skala startup-bolag. Sen är det större kundpartners som är mest intressanta – fastighetsägare, kommuner eller butikskedjor. Vi har bevisat att konceptet är lönsamt och skalbart, och nu behöver vi någon som kan gå in och möjliggöra en bredare distribution. Vi tror på att växa i partnerskap med andra − istället för att vi ska kunna göra allting själva.”
Vilka produkter har varit mest populära?
”Ångtvätt och borrhammare har gått väldigt bra, men även köksprylar och leksaker funkar fint. Ofta kan det vara så att man skaffar abonnemanget för en sak, men sen upptäcker man andra produkter som passar in i ens vardag.”
Marknadsföring är ytterligare en utmaning, menar Alexander Engl. Det ekonomiska systemet är byggt för försäljning.
”Det är svårt att annonsera, eftersom vi inte kan erbjuda våra tjänster brett. Samtidigt kan man inte marknadsföra uthyrning på exempelvis Google Shopping, så det faller lite mellan stolarna.”
Du verkar ändå ganska hoppfull framåt?
”Ja, vi väljer att bromsa innan vi blöder för mycket pengar. Riktningen är solklar, och regleringar kommer att accelerera utvecklingen. Men det tar tid att få folk att byta beteende, särskilt när vi har en industri som fortfarande signalerar att ägande ger frihet. Vi menar att det är tvärtom. Nu behöver vi inte fler statliga utredningar och rapporter – vi behöver få in mer kapital till den här sektorn från alla håll.”
Under 2023 hade bolaget en nettoomsättning på 153 000 kronor,och gjorde ett resultet om cirka -1,8 miljoner EBITDA. Samtidigt tog man in kapital om 6,3 miljoner kronor. 2022 var motsvarande siffror 140 000 i nettoomsättning och ett resultat om -1,3 miljoner.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups