Batterilagring

Polarium ska nå nya kunder – ökar produktionen med ny fabrik: "Komplett hubb för innovation"

Stefan Jansson. Foto: Polarium.

Batteribolaget Polarium växlar upp sin produktion av sitt konsumentbatteri som man tagit fram tillsammans med digitala elbolaget Tibber. Nu står nya anläggningen Polarium X2 klar i Tomteboda, Solna, och grundaren Stefan Jansson ser fram emot nya intäktsströmmar.

Redaktör och reporter

Har man anlänt till Stockholm norrifrån med tåg har man förmodligen inte undgått att lägga märke till Tomteboda, med den klassiska stora postterminalen. Det är i närheten av denna som Polarium, som tillverkar och säljer produkter för batterilagring, har slagit upp portarna till sin nya fabrik.

"Det har varit en spännande tid sedan vi flyttade in och började skapa den här siten för ett och ett halvt år sedan", säger Stefan Jansson, vd för Polarium och fortsätter:

"Vårt huvudkontor ligger i Hagastaden, och att hitta en ytterligare plats, för vår forskning och utveckling, så nära innerstaden var en utmaning. Men av en slump, bara fem minuters promenad från huvudkontoret, fann vi denna, vilket passade oss perfekt."

"Det är som magi"

Homevolt är en produkt som integrerar Tibbers mjukvara, vilken anpassar sig efter elmarknadens timpriser. Genom lanseringen av Polarium X2 ökas produktionskapaciteten av Homevolt-enheter, vilket ska ge fler hushåll möjligheten att köpa produkten och nyttja smarta energilösningar.

“Polarium X2 är inte bara en produktionsplats utan en komplett hubb för innovation, inklusive ett högspänningslaboratorium och en verkstad för produktutveckling", säger Stefan Jansson.

Han är entusiastisk över samarbetet.

"När vi kombineras med Tibbers mjukvara erbjuder vi inte bara energilagring, utan även avancerade autonoma funktioner. Det är som magi när man kombinerar vår hårdvara med deras användarinterface och connectivity. Det skapar en produkt som kan operera självständigt", förklarar Stefan Jansson.

Tufft fjolår

Men 2023 var inte utan utmaningar. Efter Q3-rapporten kom larm i branschpressen om att bolaget gick dåligt.

"Vi hade ett stort beroende av storkunder inom telekom, vår core-business, vilket är en cyklisk marknad. Vi märkte en nedgång tidigt, vilket många andra upptäckte först senare under året. Det var ett utmanande år men det positiva fjärde kvartalet visade att vi kan hantera motgångar och växa från dem."

Bolaget ser nu fram emot 2024 med en försiktig optimism, när den nya produkten ska ge fler inkomstben i form av försäljning mot privatkunder.

"Vi lägger mycket tid och energi på vår innovationsresa. Med tanke på det globala läget där vi ska förnya 90 procent av energin till 2050 samtidigt som energiförbrukningen tredubblas, ligger vår fokus på att skapa säkra och effektiva energilagringslösningar", säger Stefan Jansson.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.