Han bygger ett "Silicon Valley för skogen" – som nu växlar upp: "Inte lagt en krona på marknadsföring"
Det kallas för Värmlands Bio Eco Valley.<br><br> Nu växer intresset för inkubatorn som samlar impact-bolag inom skog och natur – och lockar bolag från bland annat Storbritannien och Kanada.<br><br> "Vi har inte använt en krona på marknadsföring och vi kommer nog inte att göra det heller", säger Victor Isaksen, chef över inkubatorn Sting Bioeconomy.
Att skapa kluster av olika slag är ett vanligt grepp inom näringslivet, så även inom impact. I e-handelsmeckat Borås finns många bolag som jobbar för en mer hållbar textilbransch, och västkusten samlar många havsnära verksamheter.
I Värmland satsar man i stället på skogen. Inkubatorn Sting Bioeconomy, som utgår från Karlstad Innovation Park, har under flera år byggt upp vad man kan kalla för "Silicon Valley för bioekonomi". 2018 drog de igång med en tydlig idé: bli bäst i världen på att få start-ups inom bioekonomi att växa globalt.
"Då var tanken att vi skulle fokusera på gröna startups. Bioekonomi började nämnas mycket då och vår tolkning av begreppet är att det handlar om produkter, tjänster och material som kommer framförallt från skogen, men även naturen i övrigt. Där har vi vår bas", säger Victor Isaksen, som var med och grundade och är chef över Sting Bioeconomy.
Nu, sex år senare och med över 150 bolag som fått support av inkubatorn, har tankarna utvecklats något.
"Vi ser nu att vi kan ta begreppet vidare. Många bolag har tekniska lösningar som kan få den här planeten att må bättre, och vi hjälper dem att hitta ett sätt att erbjuda de här lösningarna. Och det kan låta som en klyscha men nej, jag menar det på riktigt", säger Victor Isaksen.
"Sökte över hela världen"
Det är en sak att hjälpa svenska bolag att utvecklas och på sikt bli lönsamma. Men att få ett bolag från en annan kontinent att flytta sin verksamhet till Sverige är onekligen en annan. Och faktum är att Värmland genom Sting Bioeconomy har sett just det hända.
Efter att tidigare ha lockat det brittiska bolaget Lixea så är det senaste exemplet kanadensiska Hejmas Agrifibre Technologies, som har utvecklat en metod för att producera pappersmassa som minskar koldioxidutsläpp, vattenförbrukning och kemikalier. När det nu är dags för dem att lämna labbstadiet så är det till de värmländska skogarna de flyttar. Frågan är så klart, varför då?
"Om man tittar på Sverige eller hela världen för den delen och tittar efter var det finns mest kompetens och industri inom skog och därmed pappersmassa, och möjligheter att skapa nya material, så ligger Värmland väldigt bra till. Förutsättningarna är goda för att gå från skog till kund, och det ser även bolag på den internationella marknaden", säger Victor Isaksen.
Silicon Valley för skogen
Det är dock inte bara mängden skog som är nyckeln till att bli ett Silicon Valley, eller "Bio Eco Valley" som det kallas i Värmland, för skogsbolag och andra bolag som utnyttjar naturens resurser som bas för sin verksamhet. Utöver samarbetet med Stockholmsbaserade inkubatorn Sting bidrar aktörer som Almi, Karlstads universitet, Business Region Värmland och Region Värmland med finansiering och forskning.
"Vi sökte över hela världen efter de bästa förutsättningarna för vårt företag. Vi har letat efter en plats där vi kan utvecklas och etablera en solid grund. Samarbetet mellan olika organisationer och nätverk är en styrka, och det faktum att regionen ligger i framkant inom bioekonomi", sa Hejmas vd Marek Hejduk i samband med att flytten presenterades i juni.
Ja, bättre förutsättningar är svåra att hitta någon annanstans, menar även Victor Isaksen.
"Det växer mot att bli det här Bio Eco Valley som vi vill att det ska vara. Det finns så mycket kompetens i den här regionen med historiken av skogen och pappersbruken. Vår grej som lockar bolagen är att de här även kan verifiera sin teknologi och testa den mot den skandinaviska marknaden. Till skillnad från i till exempel Nordamerika så kan vi här tänka oss att betala mer för något som är miljövänligt", säger han och fortsätter:
"Vi testar gärna nya grejer, och sedan kan de gå tillbaka till sina marknaden och säga att det fungerade i Skandinavien. Då snurrar det plötsligt på. Här kan man bygga hela sin process från labb, via pilot till fabrik."
Inte en krona på marknadsföring
Ryktet om Värmland har helt enkelt börjat gå ute i världen, och faktum är att det räcker långt.
"Vi har inte använt en krona på marknadsföring och vi kommer nog inte att göra det heller", säger Victor Isaksen och berättar att man senare i höst lanserar en internationell tvådagarskonferens som just fått namnet Bio Eco Valley Summit.
Arbetar ni nära riskkapitalbolagen med era bolag?
"Ja, delvis, men vi fokar inte så mycket på det utan arbetar gärna med andra inkubatorer, institutioner och framför allt industriellt kapital. Jag är övertygad om att en sådan modell gör det lättare för bolagen att få bygga sin grej”.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups