De nya solcellsföretagen växer så det knakar – men det kostar
El-prischocken som pressat svenska hushåll har snabbat på utvecklingen för de nya, integrerade solcellerna. Så hur har det gått för bolagen bakom dem? Låt oss kolla!
Solcellsbolagen har fyllt orderböckerna när kunderna rusat efter lösningar som kan kyla ner elräkningen.
Samtidigt utvecklas solcellstekniken snabbt. De utanpåliggande paneler som varit den vanligaste lösningen kan snart vara ett minne blott. Teknik som integreras i befintliga tak eller helt enkelt är hela taket är på snabb frammarsch.
När nu årsrapporterna för 2022 blivit offentliga kommer facit på hur det går för de onoterade bolagen bakom de nya solcellerna. Impact Loop har såklart kastat sig över dem. Häng med!
Rejäl ökning och nya vd:s
Göteborgsbaserade Sunroof, grundat av entreprenörsbröderna Lech och Karol Kaniuk, är specialiserade på att bygga så kallade “2-i-1-soltak” och fasader som kan generera elektricitet.
Omsättningen 2022 landade på 82 miljoner kronor. Det var mer än tre gånger så mycket som 2021. Rörelseresultatet gick från minus 34 miljoner till minus 56 miljoner, något man förklarar med förseningar som gjort att 50 miljoner i omsättning hamnar på detta år i stället. Ett tecken på att Sunroof skalar upp är att man för några veckor sedan tillsatte en ny vd i form av Olof Eriksson.
Solcellsbolaget Raymond, grundat av en trio av ingenjörer, hade även de ett händelserikt 2022. Inte bara har bolaget bytt namn från tidigare GruppSol. De har även bytt huvudkontor, tillsatt en ny vd de med, och fortsatt inriktningen mot prefabricerade integrerade sollcellstak som byggs i bolagets lokaler i Mölnlycke utanför Göteborg.
“Marknaden för takinstallerade solpanelanläggningar präglades av fortsatt mycket stark tillväxt till följd av höga energikostnader för hushåll och företag samt en underliggande och konjunkturberoende insikt och vilja att bidra till energiomställningen och klimatet”, slår nya vd:n Oscar Fors fast i årsredovisningen.
När bolaget stängde 2022 var det även här med en rejäl ökning av omsättningen – 134 miljoner kronor, jämfört med 51 miljoner kronor året innan. Förlusten landade på nästan samma summa – minus 4 miljoner kronor.
Snabb start i Sverige
Roofit.Solar, grundat av Andri Jagomägi och två kollegor i Estland 2016, säljer ett helsvart solcellstak med stort fokus på estetik. Förra året startades ett dotterbolag i Sverige. Omsättningen på de sju månader som bolaget verkat 2022 landade på 4 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 2 miljoner kronor.
Uppsala-bolaget Peafowl Plasmonics gör genomskinliga solceller som kan placeras på till exempel plast, glas eller elektronik.
Bolaget grundades för fem år sedan av Cristina Paun och Jacinto Sá och enligt dem själva är man först i världen med tekniken, som i teorin kan absorbera upp till tio gånger mer ljus än andra kända material. Försäljningen är inte igång men nettoomsättningen landar ändå på 100 000 kronor.
Linköpings-bolaget Epishine får vara med här fast de inte säljer solceller för hushåll, utan omvandlar både solljus och lampor till elektricitet för att ge ström till små trådlösa produkter. Bolaget startades som ett forskningsprojekt på Linköpings universitet och knoppades för sju år sedan av till ett eget bolag.
Att produkten fortfarande är i sin linda syns på omsättningen, som landade på knappt 2 miljoner kronor. Förlusten steg med över 20 miljoner kronor från året innan och landade på minus 55 miljoner kronor.
Här är siffrorna sammanställda av Impact Loop:
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups