Elscooterbolagets nya plan: Tar in kapital och satsar på sin teknik
Samtidigt som en rad mobilitetsaktörer gått i konkurs eller tvingats spara svänger elscooter-tillverkaren Stilride delvis om – och satsar på sin egenutvecklade teknik. Nu tar bolaget in kapital för att kunna växla upp.
När svenska mobiltetsuppstickaren Stilride för ett par år sedan för första gången visade upp sin elscooter fick den stor uppmärksamhet. Bakgrunden var den tillverkningsmetod som bolaget utvecklat där hela stommen skärs ut ur ett enda stycke stål och sedan viks, vilket bolaget själva benämnt som "industriell origami".
Tekniken innebär en minimering av materialåtgång och tar bort steg från dagens tillverkningsprocesser, vilket leder till lägre vikt och mindre utsläpp.
När bolaget nu tar in 11,3 miljoner i en första delstängning av en större runda är det inte de egna elfordonen som står i ljuset. Istället uppger Stilrides medgrundare och vd Jonas Nyvang att bolaget riktar fokus mot den globala fordonsindustrin.
"Vi har fått ett väldigt stort intresse från stora aktörer inom fordonsindustrin som nu ser vikten av att transformera sig till en mer fossilfri tillverkning och design. Det har medfört att vi har ökat takten på att utveckla tekniken och det är därför vi tar in kapital."
Tar siktet på stora fordonsaktörer
Det innebär att Stilride nu aktivt tar steg från att var en tillverkare av elscootrar till konsumenter – mot att bli en partner till fordonsindustriella aktörer.
“Vi kommer att fokusera på att investera i teknologi för att möta den här efterfrågan med tid, pengar och resurser. Det är nu ett utökat fokus på B2B och teknikutveckling."
Enligt Jonas Nyvang ligger intresset från fordonstillverkarna i teknikens möjlighet att på ett nytt sätt tillverka en uppsjö av komponenter till fordon.
“Det handlar om karossdelar, paneler och strukturella element. Vi jobbar med bil, tåg, flyg och specialfordon i nuläget”, säger Jonas Nyvang.
Är det fel att benämna er som ett mobilitetsbolag nu för tiden?
"Vi är mer en lösnings- och teknikleverantör till design- och tillverkningsledet skulle jag säga. Men vi jobbar fortsatt inom mobilitet och det är där vårt huvudfokus ligger."
Inom mobilitetssektorn med tvåhjuliga fordon där Stilride tidigare etablerat sig har det varit tufft den senaste tiden, där elmotorcykeltillverkarna RGNT och Cake gått i konkurs. Jonas Nyvang säger att det är skakigt på marknaden just nu men konstaterar att de fortsätter att utveckla sin elscooter samtidigt som man satsar bredare på tekniken.
Elscootern är viktig bevisförare
"Den är en bevisförare och viktig för att visa på tekniken. Jag tror också att den ligger till grund för att att vi har fått så stort genomslag hos de här industriella aktörerna. Med den kan vi visa en riktig fungerande produkt vilket ger mycket mer förtroende för tekniken bakom."
Samtidigt konstaterar Jonas Nyvang att möjligheten att bredda bolagets teknik till aktörer inom flera sektorer ger en större trygghet och utvecklingspotential för Stilride.
“Det har varit planen från start. Vi började som ett forskningsprojekt för att demonstrera tekniken med hojen. Det har nog blivit en naturlig utveckling att vi har mer har fokuserat på tekniken där vi ser den stora intäkts- och marginalpotentialen. Det är också där vi kan göra mest skillnad i den gröna omställningen när vi kan jobba med massa företag och kategorier som leder till riktigt stor impact.”
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups