Tre nischer inom mobilitet som funkar just nu: "Finns en större säkerhet"
Investerarna inom mobilitet håller fortfarande hårt i pengarna. Men Peter Vest, EIT Urban Mobilitys chef över investeringar och portföljer, ser hur tre nischer fortsätter att locka kapitalet – samtidigt som det egna bolagets roll på marknaden börjat förändras.<br><br> "Många riskkapitalbolag, som ska gå in i bolag som vill skala upp hör av sig, och vill ha med oss som medinvesterare", säger han till Impact Loop.
2024 har varit ett stormigt år på marknaden ur ett makroperspektiv, och mobilitetssektorn har inte varit något undantag. Flera bolag har gått i konkurs men Peter Vest, vars roll på EIT Urban Mobility går ut på att hitta nya nya bolag att investera EU-pengar hade i våras en förhoppning om att det skulle börja vända uppåt.
Så anar vi en vändning nu när sommaren övergått i höst? Inte riktigt.
“Det fanns en stämning bland riskkapitalbolagen i Europa att det kommer att vända efter sommaren, men det har vi inte sett ännu. Många är fortfarande försiktiga för att världen inte har blivit bättre”, säger han till Impact Loop när vi når honom från TechBBQ i Köpenhamn, där han är och spanar efter nya spännande bolag.
Hur får det EIT Urban Mobility att agera?
“Vi är ett privat bolag men investerar EU:s pengar, så vi har, och ska ha, en annan långsiktighet. Det som är intressant som jag märkt av är att många riskkapitalbolag, som ska gå in i bolag som vill skala upp hör av sig, och vill ha med oss som medinvesterare, och det blir allt mer vår roll i nystartade mobilitets-startups”.
Någon rejäl positiv vändning på marknaden är alltså inte att vänta, åtminstone inte förrän 2025. Enligt Peter Vest behövs investerare som EIT Urban Mobility och andra utan snabba krav på svarta siffror mer än någonsin just nu.
“Många tittar fortfarande på snabbt positivt kassaflöde, till skillnad från skalbarhet som man ofta gör i en starkare ekonomi. Just nu klarar sig många tidigare startups bra då de kan fixa det med lån och annat i början. Det blir värre för de som kommit upp en bit i storlek, fått en högre “burn rate” och vill fortsätta växa”.
Så vad krävs för att du ska investera?
“I grunden handlar det om impact, det vill säga bolag som sysslar med hållbar stadslogistik eller annan innovation som gör sättet vi förflyttar oss på hållbart på sikt. Sedan vill se att bolaget har potentiella kunder och en plausibel väg till långsiktig vinst”.
Tre heta nischer
Impact Loop ber Peter Vest att nämna de nischer som fortfarande är heta – som lockar och kommer locka investeringar framåt. Han listar tre:
1. Hårdvara
“Även om många bolag haft det tufft inom hårdvara så är det fortfarande något som lockar investerarna. I och med att det ofta finns patent inblandat så finns också en större säkerhet för investeringen. Det fortsätter dyka upp många spännande lösningar inom hårdvara, till exempel inom cyklar.”
2. Logistik
“First och last mile-logistik, både när det kommer till leverans av paket och tjänster som till exempel leverans av matkassar fortsätter att växa i Europa. För några år sedan dök väldigt många sådana bolag upp, men nu har marknaden börjat stabilisera sig och många har hittat ett positivt kassaflöde”
3. SaaS-tjänster för kollektivtrafiken
“I och med ny lagstiftning och nya krav kopplat till API och passagerarinformation så måste stora nationella och regionala aktörer inom buss och tåg öppna upp sina system. Så där finns stora möjligheter för bolag som utvecklar mjukvara för optimering av den här informationen.”
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups