Del 4: Två helt olika impact-bolag – så tog de in pengar i tuffa tider
Det är tuffa tider att ta in kapital. Samtidigt sker nya kapitalrundor varje vecka i impact-världen. I del 4 av Impact Loops finansieringsguide berättar två impact-bolag som precis tagit in pengar hur de gjorde.
Lundabolaget Watersprint tog precis in 40 miljoner kronor i kapital för att skala upp sin lösning för vattenrening. Medan Tini, som har ett koncept för måttanpassad lokal produktion och reparation av kläder, stängde precis en runda på 2,5 miljoner kronor.
Stor skillnad på storlek – men en sak som båda bolagen har gemensamt är att hållbarhetsaspekten varit en styrka när de pratat med investerare.
“Vi jobbar med en hållbar och miljövänlig teknik som ersätter något mindre hållbart, något det finns en otroligt stor potential för i marknaden. Den stora frågan är egentligen tajmingen på när det tar fart och om vi lyckas positionera oss som en av vinnarna på marknaden. Att vi håller på med vattenrening, som stöds av många positiva makrotrender, gjorde oss därför mer attraktiva att kika på för investerarna”, säger André Carlsson, vd på Watersprint.
Krav på lönsamhet
Det ekonomiska läget har också gjort att många investerare ställt högre krav på en stramare kostnadskostym och att bolaget ska nå lönsamhet, vilket kan vara utmanande för startups och nya innovativa bolag.
“Det började redan tidigt när kapitalmarknaden kastades om förra året. Man märkte att det fanns mindre att få tag på och att det ställdes högre krav på andra saker än tidigare. Det var inte lika mycket innovation utan mer kassaflöde. Det är klart att det påverkar oss eftersom det tar tid att ställa om. Men eftersom vi har en unik uppfattning på hur mode ska gå till för att vara hållbar var det ändå många som ville vara med på vår resa. Och vi lyckades få in många fina bra personer i bolaget”, säger Johanna Mörk, medgrundare av och vd på Tini.
Det var inte lika mycket innovation utan mer kassaflöde
Bland investerarna återfinns Jenny Keisu, tidigare vd för elbåtstillverkaren Xshore, Helene Svahn, styrelseledamot i Mercedes-Benz, och Petra Ringström Oxhamre, medgrundare och tidigare vd för Steamery,
Både för att klara hur det ekonomiska läget direkt påverkat bolaget och konsumenterna samt fortsatt vara attraktiv för investerare har man varierat verksamheten för att satsa på de mer lönsamma delarna just nu.
“Som en innovativ startup har man alltid möjlighet att se vilka delar i affären man kan pusha mer för. Vi vill få till en stor förändring inom mode, men vi måste samtidigt följa var marknaden är i dag. Därför har vi valt att justera vårt erbjudande och breddat oss med klädvård, lagning och hur man tar hand om det man har i nuläget”, säger Johanna Mörk.
Kundavtal bra som säkerhet
Men alla investerare har inte lönsamhet som första prio. Att skala upp och kommersialisera en produkt kan vara viktigare för andra. För Watersprints del har de kundkontrakt bolaget arbetat med fungerat som en försäkring för investerarna att de satsar på rätt häst.
“Vi är i förhandling om en stor genombrottsorder just nu som man kan säga också lockade våra investerare. Den visade dem att vi är på rätt spår och kan bli en av vinnarna på marknaden som utvecklas väl och tar bra marknadsandelar”, säger André Carlsson.
Att kunna visa vad kapitalet ska användas till är viktigt, menar han. För Watersprint, som jobbar med att utveckla olika typer av vattenreningslösningar för olika kunder, är investerarna intresserade av att bolaget ska fortsätta agera offensivt på marknaden och ta mark.
“Investerarna vi fick in har en långsiktig investeringshorisont. De har en god förståelse och intresse för marknaden. De kunde också bidra med lite mer kapital än vad vi kunde få från befintliga ägare. Vi behöver just nu öka på organisationen lite och accelerera vår utveckling samt marknadsföring och försäljning. Vi hade inte haft samma möjlighet om vi bara tagit in ett mindre belopp”, säger André Carlsson.
Det har också varit viktigt för Watersprint att vara överens med ägarna om att satsa på tillväxt, med tanke på att det kan behövas ytterligare kapitaltillskott.
“I vår dialog med ägarna och styrelsen så har vi kommit överens om att prioritera att komma snabbt till marknaden och bygga varumärke snarare än att ha en lång runway. Vi känner oss trygga i att om det behövs har vi möjlighet att ta in mer kapital.”
Investerarna vi fick in har en långsiktig investeringshorisont
Behöver längre runway
Tini har på sin sida tagit in kapitalet för att hålla sig flytande tills marknadsförutsättningarna lämpar sig bättre för dem.
“Man pratar hela tiden om runway i startupvärlden och hur länge pengarna räcker. Just nu behöver vi fokusera på att ha så lång runway som möjligt och vara uthålliga medan vi samtidigt tittar på hur vi kan skala upp våra tjänster som är de mest inkomstbringande, så att vi snabbt kan nå break even”, säger Johanna Mörk.
Tanken är att först när marknaden mognat lite satsa bredare.
“Vi jobbar mot att växa. Vi kommer gå på en större runda för att kunna satsa på att digitalisera alla våra tjänster och sikta på internationalisering. Den rundan siktar vi på någon gång under nästa år”, säger Johanna Mörk.
LÄS MER:
Del 1: Det vill investerarna se när de pitchar
Del 2: Så utvärderar investerarna ditt impact-bolag
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups