Volvo spanar efter impact-innovationer: "Utgår från problem vi behöver lösa"

Thomas R Andersson, Vice president för Volvo Cars group. Foto: Impact Loop.

Volvo Cars ska byta ut varje komponent i sina bilar till 2040 då de planerar att bli klimatneutrala. Nu är de på jakt efter impact-bolag och innovationer som kan hjälpa dem på resan. Impact Loop haffade två Volvo-chefer på GoWest för att ta reda på vad de letar efter.

Chefredaktör

Volvo Cars har precis lanserat vad de kallar för en innovations-destination för framtidens mobilitet i Torslanda i Göteborg. Här ska inte bara Volvo husera framöver, utan tanken är att diverse impact-bolag också kan ta plats för att samarbeta med biljätten.

När Impact Loop får en pratstund med Thomas R Andersson, Vice president för Volvo Cars group, passar vi därför på att fråga mer om dessa bolag. Vilka söker man?

"Vi har en strategisk plan med olika områden som vi behöver fokusera på framåt. Så dels söker vi bolag via vår techfond, men vi letar också efter bolag eller andra aktörer inom olika områden att samverka eller starta upp saker med", säger han.

Det kan till exempel vara innovationer inom material, sensorer, AI, mjukvara eller energi – allt som Volvo Cars själva kan behöva adressera för att nå sitt mål att bli klimatneutrala till 2040.

“Vi utgår från utmaningar och problem vi behöver lösa”, säger Thomas R Andersson.

Framförallt rör det sig om samarbeten av olika slag, förtydligar han, men det skulle även kunna vara att man startar upp ett gemensamt initiativ eller företag ihop.

Investerar i ekosystemet

En tydlig trend är att riskkapitalbolagen nu får konkurrens av så kallade “corporate investments”, det vill säga bolag som själva investerar i startups.

Hos Volvo Cars heter deras investerardel Volvo Cars Tech Fund och den har sedan uppstarten 2018 gjort 22 investeringar, bland annat i realtidsmätaren Viospatia och bilteknikbolaget Luminar.

Henrik Forsberg, affärsutvecklingschef på Volvo Cars Tech Fund, som vi också hittar i vimlet på GoWest, berättar att biljätten kommer att behöva ändra “varenda komponent i hela bilen” för att bli emissionsfri.

“Om vi använder konventionell bilutveckling idag och tar de grejer som finns på marknaden, då får vi samma som alla andra. Vi behöver hitta företag inom nya teknikområden”, säger han om fonden.

Hur mycket går ni in med?

“Vi går in tidigt – från några miljoner kronor i Sverige till några miljoner dollar i USA.”

Vad letar ni efter just nu?

“Vi tittar på hela Volvo Cars ekosystem, allt där vi kan förenkla och förbättra företaget – det måste inte vara kopplat till bilen. Nu har vi till exempel ett fokus på att göra en mer digitaliserad produktionslösning och använda mer autonom teknik i produktionen.”

Ni har ju ett egenintresse när ni går in i ett bolag, hur påverkar det?

“När vi investerar så skapar vi oss en fördel via den, ja. Ofta betyder det att vi får en prioritering av produkten. Men vi är fortfarande minoritetsägare så företaget kan självklart även sälja till andra. Vi vill ju såklart att de ska bli framgångsrika.”

Vem kan man kontakta om man vill pitcha sitt bolag för dig?

“Man kan alltid kontakta oss men vi letar egentligen via innovationsplattformen Plug and Play. Det är alltid lite svårare att pitcha in nya bolag till oss. Vi försöker istället få en ‘pull’ från organisationen kring vad de behöver och så letar vi efter det.”

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.