Foodtech

Ärtdrycksbolaget dubblar sina intäkter – "Vi är mer än stolta"

Sara Berger, vd för Sproud. Foto: Pressbilder

Ärtdrycksbolaget Sproud redovisar fina tillväxtsiffror för 2022 och ett kraftigt förbättrat resultat. Men bolaget går fortfarande med förlust och kommer att ta in kapital för att fortsätta växa.

Reporter

Uppstickare inom vegokategorin stegrar upp. Sproud, som gör ärtbaserade drycker, hade en nettoomsättning på 32,4 miljoner kronor under 2022. Det är en ökning med över 60 procent jämfört med 2021 då omsättningen landade på 19,3 miljoner. 

Men räknar man med poster som “förändring av varulager” har bolagets intäkter nästan dubblats, från 18,8 till 37,3 miljoner. Det framkommer av bolagets årsredovisning.

"Det känns jättebra. Vi har jobbat jättehårt med en ny tillväxtmodell sedan ett år tillbaka för att försöka växa med en mindre kostnadskostym. Det har varit en ganska skakig omvärld på sistone så vi är mer än stolta över att vi lyckats nå våra tillväxtmål på ett hållbart sätt", säger Sara Berger, vd för Sproud, till Impact Loop.

Bolaget själv uppger att siffrorna och tillväxten ser något annorlunda ut ifall man även räknar med de utländska verksamheterna. Enligt de beräkningarna ökade omsättningen från 25,6 till 36 miljoner.

Resultatet fortsatt negativt

Resultatet landade på minus 26 miljoner kronor. Även det är ett lyft jämfört med 2021 då förlusten landade på 42,6 miljoner.

"Med vår nya modell har vi varit hårdare i våra prioriteringar av marknader och så har vi fokuserat extra på våra bästa tillväxtområden", säger Sara Berger och fortsätter:

"Den nya modellen är en snabbare väg till lönsamhet men det ligger ett par år framåt. Och det är våra ägare nöjda och trygga med."

Sprouds produkt. Foto: pressbild.

Men det fortsatt negativa resultatet och tillväxtsatsningen innebär att bolaget kommer att behöva fortsätta jobba med att få in finansiering. Under våren har man bland annat gett ut en riktad kovertibel. 

"Vi kommer att behöva resa pengar fler gånger. Men det har våra ägare en plan för", säger Sara Berger.

Fin utveckling under 2023

Förutom att ha jobbat med att dämpa kostnaderna uppger Sproud att man även fått in nya kunder inom caféer, hotell och restauranger.

Sproud har bland annat under 2023 tecknat ett avtal med Joe & the Juice. Något som bidragit till att den positiva utvecklingen fortsatt i år.

"Starten på 2023 har varit jättebra. Vi har framförallt lagt mycket fokus på våra europeiska marknader där vi jobbat mycket med nya och befintliga kunder. Vi har gjort en del satsningar med cafékedjor där vi fått flera nya listningar", säger Sara Berger.

Framöver siktar man på att bredda sitt produktutbud för att försöka ta ytterligare kliv.

"Vi är i en fas där vi går från att vara en startup till att bli en scaleup. Då är så klart fler innovationer en del av en sån plan. Vi har flera spännande produkter i vår innovationspipe. Men de kommer först efter årsskiftet. Just nu är vi lite försiktiga på grund av att omvärlden är som den är."

Sproud

Startår: 2018
Grundare: Christopher Robertson, Nicklas Jungberg och Maria Tegman
Vd: Sara Berger
Omsättning 2022: 37,3 Mkr
Resultat 2022: -26 Mkr
Största externa ägare/investerare: VGC Parters, Dream Beverages och Findeln Holding

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.