Foodtech

De sålde precis sitt matsvinnsbolag till Kanada – vd:n om orsaken, planen och känslorna

Martin Grådal, Sebastian Höglin Thordén och Kristoffer Hagstedt som grundat Whywaste. Foto: Pressbild.

Göteborgsbaserade matsvinnsbolaget Whywaste har sålts till en kanadensisk branschkollega. "Den övergripande känslan är att det känns jättespännande", säger Kristoffer Hagstedt.

Reporter

Whywaste som grundades 2013 av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén hjälper genom sin egenutvecklade plattform livsmedelsbutiker att minska matsvinn.

Bolagets system håller koll på butikens varor och deras utgångsdatum. Det ger en bättre överblick över varufloran och möjligheten att hantera varor med kort datum.

Samtidigt ger plattformen butiken möjlighet att få ut mer data kring vilka varugrupper som riskerar att bli svinn, vilket ökar livsmedelshandlarens möjligheten att motverka detta genom att optimera sina inköp.

Nu säljs bolaget, som omsätter 11,7 miljoner kronor, till kanadensiska Invafresh som precis som Whywaste arbetar med tekniklösningar för att hantera matsvinn inom livsmedelshandeln, vilket Breakit var först med att rapportera om.

“Invafresh är ett bolag som jobbar mot samma kundsegment som vi fast i Nordamerika där de är stora”, säger Kristoffer Hagstedt när Impact Loop når honom.

Vill skala upp snabbt

Han konstaterar att beslutet att sälja till stor del grundar sig i möjligheten att snabbt skala upp Whywastes teknologi internationellt.

“Vi har själva tittat på Nordamerika ett tag och ser att det finns jättemycket potential där. Det vi har insett är att det är svårt för ett litet svenskt bolag att ta sig dit. Vi ser det här som ett spännande sätt att dels skala upp bolaget, men framförallt göra en större impact på den nordamerikanska marknaden. När man tittar på var det geografiskt är mest svinn i dag i handeln så är det tydligt att det finns mycket att göra i Nordamerika där vi hoppas att vår teknologi kommer att kunna hjälpa till."

Grundarna stannar kvar

Försäljningen innebär enligt Kristoffer Hagstedt inga förändringar vad gäller grundarnas fortsatta arbete i bolaget som nu byter namn till Invafresh, och blir en del av det kanadesiska bolagets europeiska satsning.

“Vi kommer att bli en del av deras plattform där våra produkter kommer att integreras i en specifik hållbarhetsdel. Grundare kommer att vara kvar och vi kommer att expandera team och förhoppningsvis partners som vi arbetar med. Det är vår övertygelse att det här är bästa sättet att skala upp vår verksamhet snabbt.”

Vad köpesumman landade på i affären med Invafresh vill Kristoffer Hagstedt i dagsläget inte uppge.

“Vi kan tyvärr inte kommentera det, vilket är en överenskommelse mellan parterna."

LÄS MER: Mejerijättens vegobolag köper upp konkurrent: "Nästa steg på vår tillväxtresa"

Whywaste


Startår: 2013

Grundare: Martin Grådal, Sebastian Höglin Thordén och Kristoffer Hagstedt

Vd: Kristoffer Hagstedt

Omsättning 2022: 11,7 miljoner kronor

Resultat: –3,7 miljoner kronor

Största ägare: Innan uppköpet var största ägarna grundarna, Investment AB Klöverön och Norrsken.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.