DE NYA ENERGIBOLAGEN

Volta trucks-avhopparna rekryterar och satsar på Europa

Gänget bakom Volta trucks (inte de nyrekryterade). Till vänster Carl Magnus Norden och till höger Casper Norden.

Volta Trucks-grundaren Carl Magnus Norden och Casper Norden är igång med sin nya startup – logistikplattformen Decade. Men istället för att driva bolaget i Sverige satsar de europeiskt från start. Nu rekryteras tre branschveteraner till Pariskontoret.<br><br> "Här finns både marknad och medvetenhet", säger Casper Norden till Impact Loop.

Reporter

Elektrifieringen av lastbilar kräver en helt ny infrastruktur − stundtals en relativt komplex sådan. Decade Energy grundades i spillrorna från det konkursade svenska ellastbilsföretaget Volta Trucks med just den insikten: vem ska hantera ekosystemet kring laddstationer, energiförsörjning, drift och upphandlingar när även varutransporterna ställer om?

Casper Norden ledde uppbyggandet av Voltas ”truck-as-a-service”-verksamhet. Han såg att europas bussflotta elektrifierades i rask takt, boostat av publika upphandlingskrav. Kommersiella transporter och logistikhubbar står näst på tur, konstaterar han. Och då gäller det att hålla koll på kostnaderna.

”Det blir en stor förändring för många aktörer, eftersom hela infrastrukturen är uppbyggd och optimerad runt dieselmotorn. Det gäller både tankning, rutter och underhåll.”

Affärsmodellen för Decade Energy är att tillgodose alla behov som kommer med elektrifieringen av depån för en fordonsflotta – som projektledning, laddinfrastruktur, batterilager och solpaneler, samt en mjukvara för optimering av energiförbrukning.  

”Det är ofta låga marginaler, så det behövs ett väloljat maskineri”, säger Casper Norden.

Det blir en stor förändring för många aktörer

Stort nätverk i Paris

Nu stärker Decade Energy sin position i Frankrike, som är bolagets primära marknad jämte Sverige. I Paris har tre nya personer rekryterats: Baptiste Perlin inom infrastruktur, mjukvaruexperten Cyril Champier samt Aymeric Leenhardt som ansvarig för affärsutveckling.

Varför är just Frankrike intressant?

”Frankrike har varit långt framme med elektrifiering och omställning. Framförallt Paris har legat i bräschen, och sedan pandemin har man tack vare en ambitiös borgmästare ställt om rejält till cykelvägar och planterat träd. OS bidrog förstås också till det höga tempot.”

Elektrifieringen av kommersiella fordon går också fort framåt.

”Det har till och med gått så långt som att man börjat bötfälla lastbilar som kör med utsläpp. Företagen har fattat det här. Så förutom att Paris är den största metropolen i Europa, finns där både en stor marknad och stor medvetenhet.”

Det har till och med gått så långt som att man börjat bötfälla lastbilar som kör med utsläpp

Men det är inte hela sanningen. Både Casper Norden och hans far Carl Magnus flyttade nämligen till Paris under Volta-tiden.

”Vi har ett stort nätverk här, så det blev naturligt att vi börjar satsa på Paris. Men vi jobbar även på en första rekrytering i Sverige nu under hösten. Sen blir det sannolikt kontor i Tyskland under nästa år.”

Vem kan vara en typisk kund för er?

”Det är någon som driver en lastbilsflotta med distributionstrafik från logistikcenter till de stora städernas butiker – det kan vara bolag som Schenker, Postnord, Bring och DHL. Samtidigt är det en fragmenterad bransch, och de stora aktörerna använder sig ofta av mindre åkerier. Stora dagligvarukedjor kan också ha sina egna flottor.”

Casper Norden menar att det finns ett solklart framåtdriv inom lastbilssektorns elektrifiering.

”Transportörerna har hittills känt press från lagstiftningen. Men nu skulle jag säga att de får ännu mer press från sina kunder. Även de stora lastbilstillverkarna som Volvo, Scania och Mercedes driver på utvecklingen.”

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.