Energi

Deeptech-bolaget går i konkurs: "Industriella lösningar kräver större investerare"

Claes Wallnér, tidigare styrelseordförande och delägare i Sensic som ansökt om konkurs.

Efter flera års arbete med att få ut sin egenutvecklade teknik kring gassensorer på marknaden har nu Sensic ansökt om konkurs. “Det är sorgligt”, säger bolagets styrelseordförande Claes Wallnér om beslutet.

Reporter

Deeptech-bolaget Sensic, vars teknik grundar sig i forskning som tidigare bedrivits vid Linköpings universitet, har utvecklat gassensorer för att mäta och optimera utsläpp och energiåtgång vid förbränning i dieselmotorer, värmeverk och processer i tung industri. Planen har varit att få ut produkter på marknaden som kraftigt kan bidra till att minimera utsläpp och energiåtgång.

Nu har bolaget själva ansökt om att gå i konkurs.

“Det är sorgligt när man inte klarar att driva bolaget till den nivå som vi har sett potential för”, säger Claes Wallnér, styrelseordförande och delägare i Sensic när Impact Loop når honom.

"Tråkigt för världen"

Han beskriver hur bolagets teknik som bygger på sensorer av kiselkarbid med kapacitet att klara tuffa miljöer och temperaturer upp till 600 grader har en stor potential att bidra till minskade utsläpp.

“Vår teknik kan mäta utsläpp av mycket varma gaser och styra dem genom förbränningsoptimering vilket även ger en markant energieffektivisering. Det är tråkigt för världen att vi inte klarar det här.”

Han konstaterar samtidigt att han ser det som högst sannolikt att tekniken kommer att plockas upp av andra aktörer framåt.

“Det är tydligt att det finns ett stort intresse kring den här tekniken och vad den kan ge i minskning av utsläpp och besparing av energi”

Elektrifieringen ställde till det

Så vad är det då som ligger till grund för att bolaget inte lyckas ta nästa steg och nå igenom med sin produkt?

Enligt Claes Wallnér ligger delvis svaret i den omsvängning av fokus som snabbt skett från förbränning till elektrifiering.

“När det gäller fordonssektorn som varit ett fokusområde för oss så har intresset minskat i takt med att elbilarna har ökat. Samtidigt har det funnits svårigheter kring den regulatoriska biten där förändringar som skulle ha implementerats, och där vår teknik hade varit en möjliggörare har bromsats.”

Om Sensic hade haft en större aktör i ryggen som industriell partner så tror Claes Wallnér dock att bolagets teknik hade kunnat nå marknadsandelar även i en bransch där elektrifieringen står högt upp på dagordningen.

“Förbränningsmotorer kommer att leva kvar länge och världen behöver ha effektivare styrning av de fordon som drivs av fossila bränslen de närmaste 20 åren. Vi skulle haft en industriell partner som kunde ha backat upp oss finansiellt, kontaktmässigt och med kunskap för att nå igenom där.”

Omsvängningen hjälpte inte

Med insikten om minskade affärsmöjligheter på fordonssidan har enligt Claes Wallnér bolaget aktivt svängt om för att fokusera mer mot tung industri, som exempelvis stålindustrin.

“Inom stål- och processindustri var vår bedömning att vi hade kortare väg till marknad och lönsamhet än på fordonssidan. Men trots att vi haft stora samarbetsprojekt med stora drakar så har vi inte nått genom hela kedjan med utveckling från prototyp till färdig produkt. Med befintlig ägarkrets så har vi inte orkat skapa den investeringsvolym som krävs för att göra den satsningen.”

Därför konstaterar Claes Wallnér att Sensics ledning och aktieägare stod inför ett avgörande beslut som man nu alltså har tagit.

“Vi bedömer att vi hade behövt få in runt 20 till 30 miljoner i investering för att nå nästa nivå – vilket vi måste konstatera att vi inte lyckats med. Därför tog vi beslutet om att ansöka om konkurs vilket är otroligt tråkigt. Jag är superledsen och vi har försökt på alla fronter men vi lyckades inte dra det hela vägen i mål.”

Tar du med dig några lärdomar från den situation som ni nu varit i?
“Man måste ha respekt för vad det innebär att utveckla lösningar som innefattar att kunden är stora företag. Det är långa ledtider och man måste vara uthållig. För mig är det tydligt att man behöver ha med sig en industriell partner som både kan hjälpa till med positionering av bolag och varumärke, men också med basinvestering. Det ser jag som en nyckel för att väcka intresse hos andra investerare. Industriella lösningar kräver större investerare och där gick vi tyvärr bet i det är fallet.”

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.