Ocean Born Impact letar bolag som vill hjälpa haven – varnar för vanligt misstag: "Tunnelseende"
Doldis-investeraren Ocean Born Impact ska investera i bolag som bidrar till havens och planetens hälsa.<br><br> Men de kliver också in i den ofta svåraste fasen i ett bolagsbyggande – när man kommit en bit och behöver pengar för att ta sig över "dödens dal".<br><br> För Impact Loop berättar Norden-chefen Hanna Raftell:<br><br>→ Varför hon värjer sig mot begreppet 'ocean economy'<br> → Vanliga misstaget hon ser hos europeiska bolag<br> → De bolag hon ser som mest spännande just nu
Världens hav är under svår press och behöver såväl innovation som investeringar för att återhämta sig på ett hållbart sätt. Det var grundpremissen bakom paret Martin Schwab och Carolina Manhusen Schwabs initiativ till stiftelsen Ocean Born Foundation år 2020.
Bland annat har varumärken inom hållbar textilproduktion lanserats, samtidigt som bolagsinvesteringar och stipendier kontinuerligt flödar mot initiativ som på olika sätt främjar havens hälsa.
Ett av stiftelsens viktigaste ben på senare tid är Ocean Born Impact, ett investeringsbolag med syfte att genomföra strategiska investeringar med tillväxtkapital i bolagens så kallade B-rundor, det vill säga de lite senare, större kapitalrundorna.
Fokus ligger på energiomställning, transport och logistik, hävstångsteknologier samt hållbar produktion och konsumtion – men alltid med någon koppling till hav och hållbarhet.
"Vi värjer oss lite mot begreppet ’ocean economy’, eftersom det kan handla om såväl laxodling som tjusiga strandhotell. Vårt uppdrag är att i förlängningen främja havens hälsa – även om det handlar om fashion tech eller plaståtervinning."
Det säger Hanna Raftell, som är ansvarig för Ocean Born Impact i Norden.
Hon kommer från en bakgrund inom finansbranschen, med decennielånga vistelser i såväl London som Hong Kong. Åter i Stockholm dök hon ner i fintech-världen, men blev inte särskilt imponerad.
"Det jag såg var mest snygga appar med legacy-teknologi i bakgrunden", säger hon.
Hon kom i kontakt med paret Schwab och fick 2023 istället möjligheten att starta ett Stockholmskontor för Ocean Born Impact, som annars främst huserar i Madrid och London.
Vill investera i B-rundor
Beslutet att enbart gå in i bolagens senare rundor var självklart, menar hon.
"Det finns ganska många aktörer och fonder som går in i seed- eller A-rundor. Men den svåra kommersialiseringsfasen är generellt underfinansierad. Det är där vi ser att vi kan göra mest nytta. Det är kombinationen av syfte och skala som verkligen ger impact."
Ocean Born Impact söker nu främst bolag i Europa och Nordamerika som har tagit sig förbi den största teknikrisken.
"Man behöver inte nödvändigtvis visa lönsamhet i dagsläget, men det ska finnas en plan för skalbarhet och tillväxt. Vi har ett team med 13 seniora investeringsexperter som kan bistå våra bolag i deras tillväxtresa."
Trots att Hanna Raftell är baserad i Stockholm har hon både Norden och Asien som sina bevakningsområden – vilket passar hennes bakgrund.
"Det är två väldigt spännande geografier, och det finns goda möjligheter att hitta synergier mellan dem. Ofta finns det ett lokalt tunnelseende som hindrar tillväxt. Många europeiska techbolag skulle till exempel kunna expandera i Asien, men det finns en uppfattning om att det är väldigt svårt. Då kan det vara bra att ha bollplank och nätverk."
Ofta finns det ett lokalt tunnelseende som hindrar tillväxt
Vilka typer av branscher ser du som mest spännande?
"Jag tycker cirkulära bolag som jobbar med sidoströmmar är intressanta. Även modeindustrins transformation har en hel del innovation som behöver göras inom produktion och återvinning. Sen är det många gröna techbolag som kommer bli stora – till exempel inom datacenter, AI med lägre klimatavtryck eller hållbart tillverkade silicon-chip”, säger hon och tillägger:
"Jag tycker också marknaden för koldioxidinfångning och borttagande är mycket intressant. Vi kommer inte att nå Parisavtalets klimatmål enbart genom att minska utsläpp, vi måste reducera befintliga utsläpp också."
Impact-KPI:erna tycks viktiga när ni investerar. Hur definierar ni dessa?
"Vi har ett brett fokus på planetens hälsa, vilket kan vara allt från växthusgaser, vatten och avfall, till innovationer som reducerar föroreningar och plast i haven. Vi sätter KPI:erna tillsammans med bolagen vid investeringstillfället, men vi är rätt tuffa med att alla påståenden måste kunna backas upp med siffror från början. Finns det impact i affärsmodellen? Har man gjort en LCA-analys? Hur ser scope 2 och 3 ut? Vårt team kan bidra med bra stöd i dessa frågor, både med rapportering och kalkyler kring potentiell impact vid uppskalning."
Många har bra idéer och stor passion, men man måste ha betalande kunder
Vad letar du specifikt efter i ett bolag?
"Förutom spännande affärsmodeller med impact i kärnan, letar jag framförallt efter team som är riktigt drivna och vill göra den här resan − med stor förståelse för att man måste kunna skala. Många har bra idéer och stor passion, men man måste ha betalande kunder och en kommersiell gångbarhet för att det ska hålla i längden. Det saknar den här sektorn ibland."
Hanna Raftell är övertygad om att öronmärkta impact-investeringar fortsatt fyller en viktig funktion. Men inte nödvändigtvis särskilt länge till.
"Just nu behöver vi riktade impactfonder. Men om tio år ser jag att impact kommer att vara helt integrerat med alla typer av investeringar. Regelverken är på väg i rätt riktning."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups