Byt till Impact Loop Europe
x

Dyster rapport: Trafikutsläppen ökar – "Måste bli dyrare att transportera sig fossilt"

Anders Brandén Klang, kvalificerad utredare på Trafikanalys. Foto: Pressbilder.

Elektrifieringen har bromsat in och vi ser ut att missa målet på 70 procents minskade fossilutsläpp från inrikes transporter till 2030. Trafikanalys senaste rapport om det svenska transportsystemet är dyster – men för impact-bolag inom mobilitet kan den fungera som en sporre.<br><br>"En del av lösningen är att erbjuda mobilitet utan växthusgaser", säger utredaren Anders Brandén Klang till Impact Loop.

Nyhetschef och redaktör

Trafikanalys, en statlig kunskapsmyndighet för transportpolitiken, följer varje år upp hur det svenska transportsystemet presterar i jämförelse med de politiska mål för transporterna som riksdagen ställt upp.

Den senaste rapporten, som nu blivit offentlig, ger en mörk bild i de delar som handlar om klimatpåverkan och växthusgasutsläpp.

Rapportförfattarna konstaterar att den positiva utvecklingen sedan 2009 bröts under 2024 då utsläppen i stället ökade kraftigt. Förklaringarna som anges är framför allt två:

[split-article-here]

Minskad reduktionsplikt och sänkta drivmedelsskatter..

Elektrifieringen bromsar in

Dessutom minskade andelen laddbara fordon i nyregistreringarna av personbilar under 2024, och enligt rapporten har elektrifieringstakten bromsat in. Här anges det allmänt kärva ekonomiska läget som en viktig faktor.

Rapportförfattarnas bedömning är att det nationella etappmålet till 2030 om 70 procents minskning av växthusgasutsläppen från inrikes transporter (exklusive inrikes flyg) inte kommer att nås med nuvarande utvecklingstakt.

Anders Brandén Klang är en av de utredare vid Trafikanalys som gjort rapporten.

Är du förvånad över resultatet?

"Nej, det här ligger i linje med de konsekvensbeskrivningar som togs fram i samband med regeringens budgetarbete", säger Anders Brandén Klang till Impact Loop.

Han och övriga rapportförfattare föreslår nu “kraftfulla åtgärder” för att öka elektrifieringstakten och minska de fossila utsläppen från transportsektorn.

Trafikanalys ställer främst krav på politiska förslag, men även investerare och impact-bolag i energi- och mobilitetsektorn spelar en viktig roll, säger Anders Brandén Klang.

"En del av lösningen är att erbjuda mobilitet utan växthusgaser. Det gäller inte minst för större städer och för tätortstrafiken", säger han.

Låga bränslepriser motverkar omställning

Det behövs också mer utbredd laddinfrastruktur.

"Andelen laddbara fordon är väsentligt lägre i norra delar av landet och utanför tätorterna", säger Anders Brandén Klang.

Den största boven av alla när det gäller de ökade utsläppen är dock de låga bränslepriserna, säger Anders Brandén Klang.

"Här i Sverige har vi nu bland de lägsta drivmedelspriserna i hela EU. Då är inte trycket på att ställa om lika starkt. Det måste helt enkelt bli dyrare att transportera sig fossilt."

Ny modell när reduktionsplikten höjs igen

Reduktionsplikten ska visserligen höjas igen från och med den 1 juli 2025 i år men Trafikanalys påpekar att de faktiska effekterna av det är svåra att uppskatta då systemet görs om lite jämfört med tidigare. Den här gången ska även el som laddats vid publika laddstationer räknas in när en marknadsaktör ska redovisa hur reduktionsplikten uppnåtts.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: