De vill få kunderna att tänka efter: "Ska du ens köpa det här?"

Dreams Sustainables hållbarhetschef Anna Gunterberg. Grafik: Diana Demin

Bankappen Dreams har lyckats få sina användare att spara över 30 000 ton koldioxidekvivalenter hittills. Men den siffran ska upp ännu mer när man nu ska påverka kunderna att vara mer medvetna.

Reporter

Bolaget Dreams har en krokig historia att förklara. Henrik Rosvall och Johan Hemminger grundade bolaget som en digital banktjänst för tio år sedan. Tanken var från början att hjälpa användarna att spara till sina framtidsdrömmar – vilket också förklarar namnet – och idén lockade bland annat till sig investeringar från Ålandsbanken och Storebrand. 

Men för några år sedan splittrades bolaget upp. Teknikdelen köptes upp av ett annat techbolag, Doconomy. Medan konsumentdelen knoppades av i ett nytt bolag som heter Dreams Sustainable och som fått storbanken BNP Paribas som majoritetsägare med 62,5 procent.

Tanken numera är att rikta in sig på att hjälpa användarna, som numera är runt 500 000 personer, att leva en mer hållbar livsstil. Nyligen släppte bolaget en impactrapport för hur stor skillnad man gjorde kring sina användares utsläpp under fjolåret. 

“Vi har sparat 22 000 ton koldioxidekvivalenter tillsammans med våra kunder i fjol”, säger Dreams Sustainables hållbarhetschef, Anna Gunterberg, och fortsätter:

“Vi gör rapporten för att vi bestämde att vi ska hjälpa folk att minska sin klimatpåverkan när vi bildade det här bolaget. Till mitten av 2025 ska vi tillsammans ha sparat 100 000 ton koldioxidekvivalenter. Och det har guidat allt vi gör och hur vi skapat vår produkt.”

Ännu mer nytta i år

Till Impact Loop uppger Anna Gunterberg även siffrorna med de första åtta månaderna i år inräknade. Sedan bolaget bildades har man bidragit till att användarna gjort besparingar som motsvarar 34 600 ton koldioxidekvivalenter. 

Sättet det går till på är bland annat genom ett betalkort som ska hjälpa användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp.

“När man använder kortet ser vi utsläppen kopplade till köpen genom teknologin från en partner vi har som sköter klimatberäkningar. Och genom olika sparknep kan vi hjälpa till att spara pengar till sin dröm och även få ner utsläppen. Vissa av knepen är gröna ‘actions’ som att äta mer vegetariskt, eller åka kollektivt eller ta cykeln istället för bilen. Så får man feedback i appen när man gjort en grön vinst”, säger Anna Gunterberg.

Vissa av klimatvinsterna räknas automatiskt beroende på vilka typer av köp man gör. 

“Vissa transaktioner kommer automatiskt upp som en vinst. Det kanske kan vara att man handlar i en secondhand-butik eller att man tar bussen istället för bilen”, säger Anna Gunterberg.  

Går det att verifiera att det verkligen sker en klimatnytta?
Det är självrapporterat eftersom det är det enda vi kan använda oss av just nu. Vi går inte in och verifierar i efterhand. Vi har tankar på att göra det men just nu är det upp till användaren att se till att man äter vegetariskt istället för kött när man uppger det.”

Hur räknas klimatnyttan fram?
“Vi har jobbat med vår partner för klimatberäkningar som är baserar uträkningarna på data. Men det är baserat på vissa snitt, för exempelvis att ta bussen istället för bilen så baseras det på en genomsnittlig sträcka eftersom man inte skriver in hur långt man åker. Så det är inte en exakt data.”

Ska jobba med "mindful consumption"

Framöver är tanken att försöka utveckla tjänsten till att vara mer närvarande när kunden gör sina köp.

“Vad vi kan säga om vad som komma skall framöver är att vi kommer fokusera ännu mer på ‘mindful consumption’ och utveckla tjänsten så att vi ‘nudgear’ våra användare i själva beslutssteget av köpprocessen, det vill säga innan köpet görs. ‘Ska du ens köpa det här? Och om du har bestämt dig för att köpa det, se till att det är så grönt som möjligt’”, säger Anna Gunterberg.  

Även om användarna av appen är upp på en halv miljon är antalet kortanvändare ännu relativt låg eftersom den lanserades i fjol. Dreams har totalt 7 000 kortanvändare varav 6 000 av dem tillkommit de sex senaste månaderna. 

När fokuset var på besparingar hade bolaget svårt att hitta intäktsmodeller som fungerade. Det är även utmaningen framåt. Men enligt Anna Gunterberg har den nya majoritetsägaren ett långsiktigt fokus med bolaget. 

“Vi har fått ett antal år på oss att utveckla tjänsten av vår ägare BNP Paribas. Det är en utmaning att hitta rätt positionering för den här typen av tjänst. Men de har gett oss möjligheten att ta oss an utmaningen och känna oss trygga med att vi kan göra det tills vi lyckas.” 

Dreams Sustainable hade en omsättning på 32 miljoner kronor i fjol och gick då med en förlust på 79 miljoner. Bolaget värderas till över en halv miljard kronor.

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.