Emigreat förenklar för internationella anställda och stoppar kompetensutvisningar
Impact Loop presenterar startups som vill växa och som delar med sig av sin pitch. I dag: Emigreat – företaget som vill förenkla för immigranter och stoppa kompetensutvisningar.
Affärside: Det är ofta krångligt, svårt och dyrt att ha internationella anställda i Sverige. Emigreat utvecklar därför en mjukvara för att hjälpa företag att förhålla sig till regler, deadlines, avtal, ansökningar, försäkringar med mera. “Vem som helst ska kunna jobba var som helst i världen genom bara några knapptryck. Administrativt krångel ska inte stå i vägen”, säger vd Anali Molina.
Affärsmodell: Produkten planeras att säljas som en prenumeration till andra företag, och Emigreat kommer huvudsakligen använda en SaaS-enabled marketplace för distributionen. Prenumerationsavgiften för produkten beräknas vid nuläget ligga på cirka 4 000 euro per år men priset är inte satt i sten, enligt Anali Molina.
Grundare: Anali Molina, vd, har en bakgrund inom international business management som hon studerade vid bland annat Chalmers när hon flyttade till Sverige 2015. Saaya Sorrells Weatherford är medgrundare och operativ chef i bolaget. De båda har imigrerat till Sverige och upplevde problematiken kring att skaffa jobb. De grundande Emigreat 2021.
Startår: 2021
Antal anställda: 5
Intäkter: 300 000 kronor i omsättning 2022. Resultat: 130 000 kronor.
Finansiering: Totalt har bolaget tagit in runt tre miljoner kronor från bland annat Almi och änglainvesterare. Utöver detta har bolaget deltagit i olika startup-program som Techstars, Founders loft och Drivhuset. De tog sig också till finalen i Shift, en entreprenörstävling som nyhetssajten Breakit arrangerar.
Största utmaningen hittills: “Vi vill att vår mjukvara ska kunna ersätta jobbet som idag görs av en person i ett bolag. Många har svårt att tro på vår produkt som en investering, de ser inte hur mjukvaran ska kunna ersätta jobbet en person idag gör”, säger Anali Molina.
Kundtillförsel: Emigreat är i nuläget mitt uppe i ett lyckat pilotprojekt och planerar en hård lansering i höst. Enligt Anali Molina siktar Emigreat på att bli lönsamma Q2 2025.
Framtiden: “Problemet vår produkt ska lösa är ett globalt fenomen”, säger Anali Molina och uttrycker att bolaget planerar att expandera till Europa inom en snar framtid. När det kommer till verksamheten i Sverige har Emigreat intentioner att skapa kontakt med statliga myndigheter såsom Skatteverket och Migrationsverket och därmed kunna sprida produkten i en större skala, och ta den till den offentliga sektorn.
Kapital: Anali Molina säger att de är uppe i en preseedrunda som de planerar stänga vid årsskiftet och söker kapital på totalt sex miljoner kronor.
Emigrates pitchdeck kan du läsa här.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups