Impact-profilerna tar över på Linkedin – så blir du och ditt bolag en av dem

Annica Thorberg och Elin Bergman. Grafik: Diana Demin. Foto: Pressbilder.

Från socialt media till urstark marknadsföringskanal. Alltfler i impact-branschen bygger stora följarskaror på Linkedin. Så här blir du en av dem, med två Linkedin-proffs bästa råd.

Reporter

Glöm ett socialt media där man bara listar sina tidigare anställningar och söker jobb. Idag har Linkedin tagit över som den primära plattformen för många, och inte minst de som jobbar inom impact.

“Det är det största sociala affärsnätverket i världen och det är det sociala nätverket som är nummer ett om man vill bygga ett personligt yrkesvarumärke eller företagsvarumärke. Så pass att man kan tycka att det är märkligt att det inte kommit någon konkurrent sedan starten 2003”, säger Annica Thorberg, grundare av Marketinghouse som hjälper bolag med att bygga sina varumärken digitalt och en av tio som sitter med i Linkedins expertgrupp i Sverige. 

Linkedin uppges ha en bit över 700 miljoner användare världen över och fortsätter att växa. Inom ett par år spås siffran vara 800 miljoner. Och tiden är förbi när man bara använde plattformen för att rekrytera eller söka jobb.

“Den har blivit allt viktigare för att hitta investerare, samarbetspartners eller kunder. Det är där man kan bygga relationer och långsiktigt bygga upp sitt varumärke, värderingar och vad man står för”, säger Annica Thorberg.

Jag har fått otroligt många internationella uppdrag på grund av min närvaro där

Elin Bergman, operativ chef på nätverket Cradlenet som jobbar för att främja en övergång till cirkulära affärsmodeller, har en egen Linkedin-profil med över 26 000 följare. På plattformen postar hon åsikter, delar artiklar och skriver inlägg om sin passion – att främja en mer cirkulär och hållbar framtid.

Hon menar att alla varumärken kan tjäna på en stor närvaro på Linkedin.

“Jag skulle säga att en stark närvaro på Linkedin blir allt mer viktig. Nu när X (reds. anm. tidigare Twitter) börjat dö kommer det också bara bli ännu större. Det är den starkaste kanalen för jobbrelaterade frågor. Och det är också dit man går när man vill hålla koll på vad olika bolag har för sig. Linkedin har blivit en allt starkare nyhetskanal. Förr var det mycket jobbannonser, nu är det mycket mer”, säger hon. 

Plattformen har möjliggjort för henne att kommunicera om frågor som är viktiga för henne och hennes organisationer. Men det har också varit fördelaktigt på andra plan.

“Jag har fått otroligt många internationella uppdrag på grund av min närvaro där. Det är många talaruppdrag men också en del annat. Jag medverkar nästan i en podcast i veckan nuförtiden. Mitt personliga varumärke har verkligen tjänat på att finnas på plattformen eftersom folk hittar mig där.”

Konsekvens och egen stil

Så hur kommer du igång? För det första: bestäm dig för om du ska satsa på din personliga profil eller företagets Linkedin-sida. Generellt är det mycket lättare att bygga en följarskara för dig som person än med ditt företag. Men helst satsar du på båda, och det gäller att vara regelbunden i postandet. En gång i veckan kan vara lagom i början, för att sedan öka på.

“På Cradlenet har vi ett schema vi går efter då vi vet att vi exempelvis ska lägga ut ett inlägg om våra nya medlemmar på tisdagar. Sedan försöker vi ha lite flexibilitet så klart, men det handlar mycket om vara konsekvent", säger Elin Bergman.

Sen kommer det viktigaste: innehållet. Att planlöst lägga ut om saker du själv har gjort eller posta bilder från konferenser tar dig inte långt. Att däremot välja en tydlig nisch, en som du brinner för och har kunskap inom som du delar med dig av, är smart.

Vad vill du säga till andra? Vad är ditt "varför"? Fundera på det och nischa dig tydligt kring det. Ett knep är att välja två till tre frågor som du hela tiden kommer tillbaka till. Det kan vara: cirkularitet, driva bolag, marknadsföring för impact-bolag eller EU-rätt – egentligen vad som helst som du vill förmedla och som, förstås, jackar in i ditt impact-bolags mission.

Vad vill du säga till andra? Vad är ditt "varför"?

Spridning då? Försök att engagera andra i ditt nätverk, och här finns ett enkelt knep:

“I mina egna inlägg försöker jag alltid att tagga in mina organisationer så att de involveras och att de som läser vet vilka jag representerar. Det är viktigt att tagga in andra när man försöker få spridning. Det är också viktigt att försöka engagera genom att bland annat ställa frågor om vad folk tycker. Det handlar om att skapa en dialog, inte ha en envägskommunikation", säger Elin Bergman.

Sätt upp en strategi

Annica Thorberg har tre punkter hon brukar trycka extra på när hon diskuterar med sina kunder om hur de ska tänka kring sin kommunikation på Linkedin. Det första är att ha en övergripande strategi för sociala medier där man inkluderar Linkedin. Skillnaden är stor beroende på om du pratar med privatpersoner eller företag.

“Att sätta strategin är viktigt för att tänka till kring varför och vad man vill kommunicera, och hur man som bolag vill framställa sig. Inom stora bolag verkar det ibland som att man låter HR styra. Och de fokuserar mest på att lägga ut inlägg om vad man söker i nya medarbetare eller nyheter kring företaget, vilket kan bli rätt så ointressant och ensidigt”, säger Annica Thorberg.

Man måste föregå med bra exempel för att få med sig medarbetarna

Den andra punkten är därför att engagera sina medarbetare för att verkligen nå ut. Enligt Annica Thorberg har Linkedin dämpat spridningen från företagssidor för att få fler bolag att betala för att sponsra sina inlägg. Därför är det viktigt, speciellt för mindre bolag med mindre budget, att verkligen få med medarbetarna i kommunikationen. 

“Det finns en knapp som heter ‘Notify your employees’. Klickar man där kan man låta alla veta att de ska sprida ett inlägg. Och alla måste vara involverade – från sälj och marknad till HR och ledning. Man kan tänka sig att marknadschefen på ett storbolag inte har tid för det. Men man måste föregå med bra exempel för att få med sig medarbetarna", säger hon.

Den tredje punkten är att sätta upp ett ramverk för Linkedin där man detaljerar hur man ska skriva, vem man ska skriva för och hur ofta man ska lägga ut något.

“Innan sa man att man måste lägga ut inlägg minst två gånger i veckan men det är nedspolat i toaletten. Sedan pandemin har inlägg och flöden ökat så man behöver posta så ofta man kan. Men alldeles för många bolag har inget att säga och därför blir det tråkigt att följa dem. Så se till att tänka till kring innehållet. Vill man informera om sitt hållbarhetsarbete, driva trafik till sin egen sajt eller vill man skapa en diskussion?”, säger Annica Thorberg.

“Man får större synlighet genom att inte lägga in länkar i sina inlägg. Så det kan uppstå en konflikt mellan att få större synlighet eller driva trafik till sin sajt. I dag skapar man, precis som på andra plattformar, mer engagemang genom att lägga ut lite längre inlägg, gärna med tips, råd och affärsnytta. Och gärna genom att posta rörligt med autentiska korta videor eller bildspel."

LÄS MER: Klart idag – Linkedin har blivit coolt

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.