De byter affärsmodell och får storkund i Indien: "Inte lika sexigt som en batterifabrik"
Cleantechbolaget Altered gör munstycken till kranar som sparar vatten, och har precis tecknat ett stort avtal i Indien. Nu övergår man dessutom till en licensmodell. "De tar kostnader för tillverkning, distribution och marknadsföring. Så framtida intäkter är i princip ren vinst", säger bolagets vd Johan Nihlén.
Idén är ganska enkel i grunden. Ett munstycke till vattenkranar som sparar stora mängder vatten.
“Klimatfrågan är inte ett problem med en enda lösning. Det krävs en massiv omställning där tusentals olika åtgärder behövs för att göra ett betydande avtryck. Stora, strukturella förändringar inom energisektorn tar tid, men det finns ett akut, kortsiktigt behov. Det är där vi snabbt och enkelt kan göra skillnad, även om det inte är lika sexigt som att bygga en batterifabrik”, säger Johan Nihlén till Impact Loop.
Johan Nihléns svärfar Kaj Mickos, uppfinnare och medgrundare till bolaget, har fokuserat på att förbättra befintliga kranar. Genom att bryta upp vattnet i tusentals droppar ökar varje droppe sin kontaktyta, vilket innebär att allt vatten som sprutas ut används effektivt. Med denna teknik kan de minska vattenflödet till bara 2 procent av det normala utan att förlora effektiviteten.
Walmart hörde av sig
Historien om Altered tog sin början för snart tio år sedan.
“För nästan nio år sedan gick vi in i en fas av uppstart och expansion. Vi lanserade en framgångsrik Kickstarter-kampanj, där Michael Abbhagen, med sin bakgrund inom reklambyråer, spelade en avgörande roll”, berättar Johan Nihlén och fortsätter:
"Snart var telefonerna igång dygnet runt med intressenter som ville samarbeta eller sälja produkten på olika sätt, inklusive från bakluckan på en bil vid en Walmart-parkering. Kort därefter ringde själva Walmart (skratt). Ikea var ett av de företag som visade intresse för att utveckla en produkt baserad på vår teknik, och det blev vårt första stora avtal."
Reklam med cricketspelare
Om det faktum att Ikea började sälja en av bolagets patenterade lösningar var en milstolpe så har Altered nyss passerat ännu en. Bolaget har nämligen tecknat ett avtal med den indiska sanitetsjätten Hindware, som nu lanserat sin egen produkt baserat på Altereds teknologi på den indiska marknaden. Produkterna finns tillgängliga på över 31 000 detaljhandlar runt om i Indien och marknadsförs bland annat genom tv-reklam med kända cricketspelare. Detta eftersom Hindware sponsrar ett av landets stora cricketklubbar.
Dessutom har det indiska flygbolaget Indigo installerat Altereds kranar på sina flygplan. Ett impact-bolag som tecknar avtal med ett flygbolag låter möjligen lite fel, men faktum är att flygplanen nu får cirka 70 procent mindre vatten i vätsketanken, och därmed minskar sina bränsleutsläpp.
Partnerskapet med Hindware markerar ett skifte i och med att Altered nu går över till en licensmodell.
"De tar kostnader för tillverkning, distribution och marknadsföring. Så framtida intäkter är i princip ren vinst", säger Johan Nihlén.
Med två partnerskap lanserade, planeras i detta nu för ett tredje globalt sådant, som kommer lanseras i januari 2025.
Med detta i ryggen vill Altered växa ytterligare. Utöver munstycken till vattenkranar så håller de även på att lansera ett duschmunstycke. Och planen är att ta in mer riskkapital.
“Vi planerar att genomföra en större kapitalrunda under 2025, i samband med det tredje partnerskapet, och det är även då vi förväntar oss bli och sedan fortsätta vara lönsamma. Fram till dess är vi dock öppna för att ta emot kapital för att stödja vår tillväxt och våra skalningsinsatser".
Ska växa igen efter nedskalning
Full fart framåt, alltså, Men faktum är att bolaget de senaste åren minskat något i omsättning.
"Efter pandemin har vi strukturerat om till en mer slimmad och effektiv organisation, men nu är vi redo att skala upp vår verksamhet igen. Trots att vi fortfarande är en relativt liten organisation baserad i Sverige har vi stora ambitioner.” säger Johan Nihlén.
Altered har genom åren tagit in kapital från bland annat Almi Invest Greentech och Jellyfish Invest. Totalt har bolaget tagit in cirka 35 miljoner kronor. 2022 omsatte de 4,7 miljoner kronor samtidigt som de gjorde ett minusresultat på cirka 5,6 miljoner.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups