"Vi är två grymma mammor!" – Penny Parneviks bambublöjor tar in nytt kapital
Filippa Lagerstedts blöjföretag Bammies har på kort tid tagit sig in på både Ica och Mathem med sina bambublöjor. Nu tar bolaget in nya miljoner och får dessutom med sig tv-profilen Penny Parnevik som både investerare och operativ kraft.
Idén till företaget föddes under grundaren och vd:n Filippa Lagerstedts föräldraledighet.
"Jag är kommunikatör i grund och botten och började på TV4. När jag blev gravid och fick min son märkte jag att han fick mycket utslag av alla blöjor. Jag tittade på allt som fanns på marknaden och tittade även på vad som fanns utomlands. Då märkte jag ganska fort att: 'shit vad Sverige ligger efter'," säger Filippa Lagerstedt till Impact Loop.
Bammies blöjor är huvudsakligen tillverkade av bambuviskos, ett material som hämtas från bambufibrer. Bambu är en snabbt växande växt som inte kräver konstgödsel eller bekämpningsmedel och behöver enligt Naturskyddsföreningen mindre vatten än exempelvis bomull.
"Alltid hatat att vara anställd"
Nästa steg för Filippa Lagerstedt blev att på fritiden researcha och sedermera utveckla en blöja tillverkad i primärt bambu. Efter en investering från hennes pappa sa hon upp sig under sin föräldraledigheten och startade bolag 2023. Att gå från anställd till entreprenör var inget som skrämde.
"Jag har alltid hatat att vara anställd och var aldrig till freds med vad jag gjorde utan letade efter något eget. Jag lyssnade på poddar om entreprenörskap och var mentalt förberedd på att våga. Drömmen har alltid varit att driva ett impact-bolag, så jag hade massa idéer tidigare, men egentligen brann jag inte tillräckligt mycket för dem."
Penny Parnevik: "Vi är två grymma mammor!"
Företaget har nu tagit in ytterligare 1,3 miljoner kronor (och landar på en värdering på 19,1 miljoner kronor). Totalt har de tagit in 2,25 miljoner kronor kronor, där den största investeringen kom från investeringsbolaget Four Islands Investments som idag äger cirka 28 procent av bolaget.
Senast att kliva in i bolaget är tv-profilen Penny Parnevik, som även kommer arbeta operativt i bolaget.
Samma Penny Parnevik visar sig också vara i rummet när intervjun görs.
"Vi är två grymma mammor!", hörs hon plötsligt ropa i bakgrunden innan Filippa Lagerstedt återtar ordet.
"Vi har tagit in finansiering från lite olika håll, några änglar är inom familjen. Dessutom fick jag pitcha hos nätverket Feminvest och fick med mig ett antal kvinnliga investerare" säger hon.
Fälldes av reklamombudsmannen
Men allt har inte varit problemfritt för bolaget, som nyligen fick byta namn från Humble Bummies till Bammies efter hot om stämning från en konkurrent.
Dessutom anmäldes de till – och fälldes de tidigare i år av – Reklamombudsmannen för vilseledande marknadsföring när de påstod att deras blöjor var "82% plastfria" i en annons, något som inte stämmer eftersom ingenting kan vara fritt från något mindre än 100 procent.
"Jag blev livrädd första gången jag såg anmälan. Jag hade kommunicerat slarvigt i vår annons, så jag bad om ursäkt och tog bort den direkt," säger Filippa Lagerstedt.
Siktar på ytterligare kapital
Företaget säljer idag sina produkter via egen e-handel med prenumerationer, samtliga onlineapotek, 30 fysiska Ica-butiker samt Mathem. Nu siktar bolaget på att in en större kapitalrunda under våren.
"Det vi vill ta in nu är mellan 3 och 5 miljoner kronor. Nu när vi kommer in på flera centrallager behöver vi finansiera stora ordrar, men vi behöver också kunna lägga pengar på marknadsföring," säger Filippa Lagerstedt.
Produktion i Kina
Samtidigt är det inte helt enkelt att mäta positiv påverkan för bambublöjorna. Produktionen av Bammies blöjor sker till exempel i Kina, något som väcker frågor kring hållbarheten med långa transporter. Filippa Lagerstedt säger att de valt sjöfrakt för att minimera utsläppen:
"Vi har ett positivt klimatavtryck även efter att vi dragit av sjöfrakten, och bambun vi använder har en betydligt mindre miljöpåverkan än konventionella material. Sedan har jag tittat på fabriker i Portugal och Turkiet, men det har visat sig att de inte kan säkerställa kvaliteten på produkten, helt enkelt."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups