Julian Lee har lagt ett år på att Airmee ska vända till vinst – här är hans tre viktigaste grepp
När konjunkturen dök i höstas och techbolagen fick kniven mot strupen bestämde sig Airmees grundare Julian Lee för en total översyn. Så här gick det till.
Budbolaget Airmee, som profilerar sig som ett koldioxidneutralt alternativ bland aktörerna som riktar in sig på den sista milen, fick liksom många andra tänka om när marknaden i höstas började premiera lönsamhet före snabb tillväxt.
"Det senaste året har vi fokuserat på att nå lönsamhet och nu är vi ganska nära. Vi har optimerat allt och det har varit bra för businessen", säger vd:n och grundaren Julian Lee till Impact Loop.
Airmee har vuxit stadigt de senaste åren och tagit in kapital i flera omgångar från bland annat riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, Creades och Trift, liksom Izettles grundare Jacob de Geer och Magnus Nilsson
Framförallt under pandemin, då e-handeln sköt i höjden, gjorde bolaget en rekordtillväxt och dubblade omsättningen – se diagram nedan.
Växer med 50 procent
Nu har corona-effekten mattats av, men för Impact Loop avslöjar Julian Lee att Airmee ändå vuxit med nästan 50 procent, från 181 miljoner kronor i omsättning 2021 till 266 miljoner kronor i fjol. Resultatet landar på cirka 100 miljoner kronor minus, att jämföra med 2021 års 72 miljoner minus.
"Men nu är vi väldigt nära lönsamhet. Vi är redan vissa dagar lönsamma på bolagsnivå och de närmaste månaderna ser vi ut att kunna gå ännu mer ditåt. De senaste 12 månaderna har vi förbättrat vår slutmarginal med nästan 35 procent", säger Julian Lee.
De senaste 12 månaderna har vi förbättrat vår slutmarginal med nästan 35 procent
För att nå hit har man sett över alla delar i verksamheten – från logistik till leverantörsfakturor. Men framförallt handlar det om tre större grepp, berättar Julian Lee:
1. Optimera personalstyrkan
Airmee har inte lanserat något omfattande sparpaket, men bolaget har gjort kontinuerliga förändringar för att sänka kostnaderna. Man har inte ersatt personer som slutat utan istället sett över arbetsuppgifter för att se vad som kan effektiviseras. Varje roll och uppgift har ifrågasatts: är detta nödvändigt eller kan saker omprioriteras?
En annan viktig del i att optimera personalstyrkan har varit att gå igenom bemanningen och schemaläggningen på terminalerna – och att inte överbemanna.
"Det finns alltid en överkapacitet. Det är inte bara i stora bolag utan även i startups där man växer snabbt och inte har hunnit tänka så mycket på optimering", säger Julian Lee.
2. Tydliggöra KPI:er – använd "trädet"
"Förut var det mer: vi behöver säljare – vi anställer säljare. Nu är det: vad exakt ska den här säljaren göra och vilka KPI:er ska vi mäta personen på? Varje roll måste ha en ROI (return on investment)", säger Julian Lee.
Konkret implementerades ett "mål-träd" på Airmee, där ett enda huvudmål sattes högst upp (att allt på Airmee ska automatiseras), och under det ett lönsamhetsmål. Sedan bröts dessa mål upp i ett gäng olika mål, där varje mål i trädet hade en KPI och en ansvarig
Man ökade även transparensen på datan i organisationen, så att alla ska kunna ta beslut och agera snabbt baserat på data.
"Förut hade vi fem, sex huvudmål för bolaget, nu har vi ett till två. Det gör att det är tydligare för alla i bolaget. Alla startups gör misstaget att man sätter för många mål i början. Man drömmer sig bort och ska göra allt, i stället för att fokusera på kärnverksamheten. Men i grunden är alla affärsverksamheter väldigt enkla. Vad gör vi? Jo, vi levererar grejer", säger Julian Lee.
3. Se över logistik och tech
Här handlar det dels om löpande optimering av rutter och bemanning på terminalerna, men också om teknikutveckling. Airmee är i grunden en techplattform som driver logistik och genom att utveckla funktioner som gör att manuellt arbete kan tas bort sparar man tid. Tre konkreta exempel från det senaste året:
- Utvecklingen av en app där kunderna kan följa sina leveranser prioriterades. På det sättet slapp man skicka ut så många sms, en kostnad på flera miljoner kronor som sparades.
- En chattbot infördes så att kundtjänsten inte behövde vara lika stor.
- Man utvecklade funktioner i bolagets dashboard så att tiden för att utföra arbetsuppgifter minskade för trafikledningen.
Rullar ut i 100 städer
Nu kan inte kostnaderna minskas så mycket mer, tror Julian Lee, utan det handlar om att fortsätta öka intäkterna. Ett led i det är att man för några veckor sedan lanserade Airmee i 100 mindre städer och orter runtom i Sverige, från Kristinehamn till Arboga.
"Vi kör dagligen lastbilar mellan större städer som Stockholm, Malmö och Göteborg och kostnaderna för dessa och för våra terminaler har vi redan. Så ju mer vi kan fylla bilarna längs vägen desto mer lönsamma blir vi", säger Julian Lee.
Planen nu är att fortsätta expandera geografiskt. Och missionen att leverera utan utsläpp fortsätter.
"Vi har överlägset störst andel elbilar än andra leverantörer. Nästan hälften av våra fordon är elbilar och cyklar."
Vad krävs för att ni bara ska köra med el?
"På sista milen kan man göra det idag, utmaningen är de stora lastbilarna som vi också behöver. Det finns Einride och liknande aktörer, men dels handlar det om tillgång på de här lastbilarna och dels om laddinfrastrukturen. Lastbilarna behöver kunna gå längre för att vi ska få ekonomi i det."
Ska ni ta in mer kapital?
"Vi diskuterar det. Vi är inte ute och reser kapital nu, men troligtvis kommer vi att göra det framöver. Däremot behövs inte riktigt lika mycket kapital nu när vi går mot lönsamhet."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups