Klart idag: Linkedin har blivit coolt
Det slår det anrika affärsmediet Bloomberg fast i en analys, och vem är vi att ifrågasätta. Men varför har Linkedin blivit coolt just nu?
Rubriken i en artikel som kablades ut hos Bloomberg under onsdagen lyder: “Sorry, but Linkedin is cool now”.
De backar upp sitt påstående med siffror:
Linkedin-användare delade 41 procent mer innehåll under våren, i jämförelse med våren 2021. En tillväxt som är relativt ovanlig för ett bolag som funnits i 20 år.
Även intäktsmässigt går det bra. Förra året omsatte Linkedin över 15 miljarder dollar och har ökat årligen innan dess, framförallt mellan 2021 och 2022, rapporterar Bloomberg:
Linkedin mer stabilt
Så vad ligger bakom hajpen? En orsak som nämns i artikeln är att de ändrade algoritmerna hos andra sociala medie-jättar gjorde att folk strömmade till Linkedin. Kanalen upplevs mer stabil än, säg, en viss Twitter-ägares – eh, jag menar X-ägares – privata boxningsring.
Samtidigt som Instagram fokuserar på rörligt material, Twitter upplevs argt och Facebook mest består av bebisbilder har Linkedin bubblat upp som ett seriöst alternativ för den som gillar att skapa innehåll.
Allt detta drivs på av Linkedin själva, som storsatsar på kunskapsinnehåll och har lanserat en rad funktioner, egna skribenter och samarbeten med innehållsskapare.
Det har i sin tur lockat många som tidigare mest använde Linkedin för att knyta kontakter, att också själva dela innehåll.
Twitter – för fort och snabbt
En av dem är Elina Åkerlind, vd och en av grundarna till Nordic Node, ett bolag som hjälper nordiska entreprenörer – en hel del inom impact-området – med kapitalstrategier och att hitta riskkapital. Genom att dela med sig av initierade insikter, analyser och tankar har hon numera 4 000 följare.
“För mig är Linkedin en möjlighet att nå en bredare publik utanför vänskapskretsen. När vi startade eget blev det också en plattform för att kunna dela idéer och tankar men också för att ta del av andras”, säger hon.
Att det blev just Linkedin handlar om att kontakterna finns här men också om att formatet fungerar bäst, menar hon:
“Jag gjorde ett seriöst försök med Twitter 2013 men för mig går det för fort och är för kort – jag kan inte hålla mig till 160 tecken. Facebook däremot är mer bebisbilder och för det privata, medan Linkedin är en yrkesplattform.”
Att Linkedin har blivit coolt är inget hon direkt tänkt på.
“Jag är tonårsmamma, allt jag gör är ‘cringe’. Så jag aktar mig för att göra mig själv till måttstock för vad som är coolt, haha!”
Oavsett vad så vet vi nu att det är på Linkedin man ska hänga. Så när du nu läst hela vägen hit finns det bara en sista sak att göra: börja följa Impact Loop på Linkedin. Vi ses i VIP-rummet!
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups