Konkursen i Volta Trucks ger en viktig lärdom även för oss andra

Rikard Rosell, Impact Loop.

Beskedet om ellastbilstillverkaren Volta Trucks konkurs har dragit fram som en chockvåg genom det svenska impact-ekosystemet. Men samtidigt kan bolagets dikeskörning vara en ögonöppnare och ge viktiga insikter till andra entreprenörer och bolag som siktar på att skala upp sin verksamhet, skriver Impact loops Rikard Rosell i en krönika

Reporter

KRÖNIKA. Ellastbilstillverkaren Volta trucks konkurs slog ner som en bomb tidigare i veckan. Bolaget sågs som ett framtidshopp i branschen, och det är lätt att tänka att fallet kan avskräcka både investerare och entreprenörer att ge sig på något liknande.

Samtidigt finns det specifika faktorer som sticker ut i ellastbilstillverkarens snabba resa mot toppen – vilket också blir smärtsamt tydligt nu när kollapsen är ett faktum.

Det handlar om vikten av att ta på sig både livrem och hängslen när man bygger sin leverantörskedja – samtidigt som riskkapitalet strömmar in, och stora kunder står på led för att inleda samarbeten.

I fallet med Volta Trucks är missen att inte säkerställa “dual sourcing”, som i traditionell linjekritisk industri länge varit en självklarhet, det som punkterat däcken. Det faktum att den för bolaget väldigt viktiga batterileverantören Proterras besked om rekonstruktion fick Volta Trucks korthus att falla borde vara högt upp på agendan hos styrelser och vd:s i många impact-bolag idag. Kedjan måste säkras, helst både dubbelt och trippelt och alla risker bakåt måste vara genomlysta och beräknade. Särskilt de externa som du som bolag inte har total kontroll över.

Förstå mig rätt här. Självklart kommer det alltid att finnas risk när leverantörskedjor byggs på ny innovativ teknik där det inte kryllar av alternativ. Men om du tagit dig så långt att du är på väg att skala upp och rulla ut stort på marknad, känns det väl oförsiktigt att sitta med de korten på hand.

Vad beskedet faktiskt kommer att ge för ringar på vattnet i ett större perspektiv för impact-sektorn är idag svårt att överblicka, men min gissning är att det kanske mer kommer ses som en ögonöppnare än början på något större.

För här gäller det att komma ihåg: Ingenting har förändrats vad gäller en framtid som drivs av elektrifiering och gröna innovationer. Ett tecken på det kan ses hos konkurrenten Einride som samma dag som Volta Trucks konkurs blev känd bekräftade att man tar in ytterligare 163 miljoner kronor, och mer pengar är på väg.

Så hur förödande Volta Trucks fall än är för grundare, anställda och investerare så kanske man krasst bara får konstatera att en ung sektor kommer att se viss utslagning. Konkursen är framförallt en tydlig påminnelse om att även lovande bolag med starka visioner kan drabbas av yttre omständigheter och att diversifiering av leverantörskedjan kan vara helt avgörande för framgång på lång sikt.

LÄS MER:

Volta trucks storägare efter konkursen: "Stor besvikelse och ledsamhet"

De drabbas när Volta trucks går i konkurs

Beställde 1 500 el-lastbilar från Volta trucks – osäkert vad som händer nu

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.