Mjölk och kött mest räddade varorna – knepet: "Mer klipp än kort datum"

Daniel Bergkvist, ansvarig för innovation och matsvinn på Deligate. Foto: Pressbilder, TT.

Genom smarta kampanj-kylar från Deligate, har ICA räddat mat och ökat försäljningen med över 30 miljoner kronor förra året. Vardagsvaror som mejeriprodukter och kött toppar listan över de mest sålda varorna.<br><br>"Det handlar om att framställa mat med kort datum som attraktiv", säger Daniel Bergkvist, innovationsansvarig på Deligate.<br>

Reporter och redaktör

Störst andel av det totala matsvinnet står hushållen för, men svinnet finns i alla led – även i matbutikerna. Det vill Deligate ändra på med sina “Ät Smart”-stationer ute i butikerna.

Totalt dominerar mejeri- och köttprodukter topplistan över varor som räddades under 2024, med mjölk på första plats, följt av nötfärs och yoghurt. Det beror enligt Daniel Bergkvist på att det är viktiga basvaror med kort hållbarhet.

"De butiker som räddar mest mat med Ät Snart-stationen säljer nu mellan 4 400 – 4 800 varor per månad. På dessa nivåer innebär det en försäljning på mellan 150 000 – 170 000 kronor varje månad", säger Daniel Bergkvist.

Deligate erbjuder två huvudprodukter för att hjälpa butikerna minska svinnet. Dels "Ät Snart"-stationen som använder realtidsprissättning för att maximera försäljningen av varor som närmar sig utgångsdatum. Dels ett verktyg som hjälper butikspersonalen att spåra bäst före-datum i butiken och hantera priser och rabatter.

Kraftig ökning under året

Systemen används av flera stora kedjor som ICA, Coop och Carrefour Belgien. Under 2024 räddade ICA-butiker med "Ät Snart"-stationer totalt 555 073 varor från att slängas, vilket motsvarar 388 ton mat – och en försäljningsökning på 30 miljoner kronor. Den butik som räddade mest mat stod för hela 34 ton av den räddade maten.

"En sak som vi ser i vårt dagliga arbete är förflyttningen av hur vi ser på mat med kort datum, genom att framställa den som attraktiv och mer som ett klipp än en produkt som inte bör väljas på grund av dåligt bäst-före-datum", säger Daniel Bergkvist.

Totalt har över 22 miljoner varor räddats under 2024 genom företagets initiativ. Så vilka är det då som "räddas" mest? Jo:

Mjölk

Nötfärs

Yoghurt

Hamburgare

Filmjölk

Vispgrädde

Blandfärs

Kycklingfärs

Crème Fraiche

Högrevsfärs

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: