Bönbolagets burgare femdubblar – tar in miljoner från mattentreprenör
Lisa Laurell och Caroline Nilssons vegobolag Oh Mungood har femdubblat sin omsättning från 2022 till 2023. Nu tar bolaget in nya miljoner i kapital, bland annat från matt-entreprenören Ludvig Friberger.
Det har varit tufft för de växtbaserade varumärkena under de senaste två åren. Både vegotrenden och ekosuget har minskat, till stor del på grund av inflationens ökade krav på prismedvetenhet.
Men en som gått mot strömmen det senaste året är Oh Mungood, grundat 2020 av Caroline Nilsson och Lisa Laurell. Caroline hade under sin uppväxt blivit besatt av den mungbönsbaserade Orsaburgaren. När hon fick loss receptet från grundaren Torbjörn visste hon precis vad hon skulle göra.
Det blev starten på en intensiv entreprenörsresa med råvarusourcing, varumärkesbyggande, partnerskap och bearbetning av distributionskanaler. Och efter ett par utmanande år så går det riktigt bra för bolaget, som i dagsläget kan hittas i över 500 svenska butiker och många restauranger. Nya handlingar från Bolagsverket visar att nettoomsättningen, det vill säga faktisk försäljning, gått från 1 miljon 2022 till 5,3 miljoner kronor förra året. Resultatet har också förbättrats även om man fortfarande går med förlust, från -5,9 miljoner kronor 2022 till -3,5 miljoner kronor förra året.
"Vi räknar med en 100-procentig omsättningstillväxt och med att nå break-even i år," säger Caroline Nilsson till Impact Loop.
Nytt kapital för att skala upp
Oh Mungood går nu in i en ny tillväxtfas, med närmare 4 miljoner kronor i kapitalinjektion. Den privata investeraren Ludvig Friberger kliver in i bolaget och tar plats i styrelsen. Han har tidigare bland annat grundat e-handelsjätten Rugvista/Carpetvista.
"Ludvig Friberger har byggt tillväxtbolag och kommer in med gedigna kunskaper inom uppskalning och digital marknadsföring. Han hörde faktiskt själv av sig efter att han testat vår produkt, vilket är ett väldigt gott tecken", säger Caroline Nilsson.
Som liten aktör på en stormig livsmedelsmarknad, har Oh Mungood lyckats nå genom bruset med smarta partnerskap – bland annat med Holy Greens och Max.
"Vår burgare finns nu hos alla Max-restauranger, både i Sverige och utomlands. Och i dagligvaruhandeln har vi ett co-brandingsamarbete som funkar väldigt bra."
Caroline Nilsson medger att det är ett nålsöga att lyckas som renodlat konsumentvarumärke i dagligvaruhandeln. Det är både dyrt och tidskrävande.
"Vi gick nog lite i den fällan i början, och det är svårt att bygga en säljkår när man bara har en eller två produkter i hyllan. I dag riktar vi betydligt mer energi mot foodservice-segmentet än vad vi gjorde initialt. Där kan man få bra volymer och en intäktsbas som skapar trygghet", säger hon.
Then we take Berlin
Med ekonomisk andhämtning är nu tanken att även de tyska storstadsregionerna ska bli mungbönsfrälsta. Ett nära samarbete med den tyska distributören Value Food och en vinst i den prestigefyllda tävlingen Internorga Future Award i Hamburg tidigare i år, ger goda förutsättningar för att lyckas.
"Tyskland ligger långt framme inom efterfrågan på både växtbaserat och ekologiskt, med en hög andel vegetarianer och flexitarianer. Vi kommer arbeta mot foodservice och dagligvaruhandeln parallellt, och genom att fokusera på bra distributörer kan vi expandera utan stor ekonomisk risk. Sannolikt är det så vi kommer att jobba med andra marknader också", avslutar Caroline Nilsson.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups