Ocean Collective köper bolag inom blå näringar – nu letar de nya förvärv
Industrigruppen Ocean Collective köper upp bolag som gör "mat från havet", och har idag gått in som majoritetsägare och förvärvat två bolag som omsätter runt 100 miljoner vardera.<br><br>Nu tar de in nytt kapital för att leta fler bolag inom de blå näringarna att förvärva.<br><br>"Folk är generellt okunniga när det gäller havets betydelse för planeten", säger vd:n och medgrundaren Jörgen Bergqvist.
![](https://cdn.prod.website-files.com/6464f3135bb6186cdbc5ee28/664b6cba052d5e8c2d63164f_Johann%20Berno%CC%88vall%20byline%20Impact%20Loop.png)
"Sjömat", "blå mat" eller rätt och slätt "mat från havet".
Oavsett etikett är det vad industrigruppen Ocean Collective jobbar med. Grundat av Jörgen Bergqvist, Anders Jacobson och Vilhelm Sundström för tre år sedan har de etablerat en tydlig strategi. Istället för att investera i bolaget för en mindre andel köper de in sig som majoritetsägare.
På så sätt kan de driva den transformation de vill se, berättar Jörgen Bergqvist som också är bolagets vd, för Impact Loop.
"Det ger oss kontroll och exklusivitet", säger han.
Hybrid mellan industri och techbolag
Ledordet är långsiktigt ägande och inspirerationen kommer bland annat från foodtech-bolagen, som de senaste åren haft det tufft. Vissa, som svampprotein-tillverkaren Mycorena och mjölmaskbolaget Tebrito, har gått i konkurs på grund av att de inte lyckats säkra kapital.
"Vi har lärt oss mycket av att studera foodtech-bolag, särskilt när kapitalmarknaden blir utmanande. Genom vår modell får vi en annan uthållighet eftersom vi fortfarande kan leva på de etablerade bolagens kassaflöden", förklarar Jörgen Bergqvist.
Strategin har hittills landat en större investering och ett förvärv. Först köpte Ocean Collective 80 procent av aktierna i Korshags Food AB, ett familjeföretag specialiserat på rökt fisk. I oktober 2024 förvärvade de 100 procent av aktierna i Kosterfiskarn's Delikatesser, som säljer delikatesser från havet.
Korshags omsatte under 2023 cirka 90 miljoner och gjordes ett minusresultat på 609 000 kronor (efter flera år av miljonvinster) medan Kosterfiskarn's är något större med en nettoomsättning på cirka 105 miljoner och ett resultat (EBITDA) som landade på cirka 5,7 miljoner.
"Vi kunde ha gått in endast som investerare i dessa bolag, men vi insåg att de behöver mer än bara kapital – de behöver industriell know-how och marknadskunnande. Större bolag kan ofta vara lite trögrörliga i dessa sammanhang", säger Jörgen Bergqvist.
Industriell erfarenhet möter innovation
Tanken framåt är att gå in i både etablerade bolag med ett kassaflöde och mindre bolag – och hitta synergier mellan dem.
Jörgen Bergqvist exemplifierar med Korshags samarbete med finska Superground, som utvecklat en teknologi för proteinutvinning ur restströmmar från fisk och kyckling:
"Vi hjälper dem att validera deras lösning i en vertikal i världen. Det blir en win-win-situation. De behöver inte bara kapital utan även vår industriella kompetens."
Långsiktigt ägande centralt
Det långsiktiga perspektivet återspeglas även i den egna ägarstrukturen, där kapitalet främst kommer från family offices.
"Vi har lärt oss, alla tre grundare, genom åren att man behöver uthållighet och tålamod. Det är därför vi primärt har svenska familjer som långsiktiga ägare som kan driva vår grej", säger Jörgen Bergqvist.
Bredare samhällsperspektiv
För att driva transformation i branschen har Ocean Collective även lanserat andra initiativ. På Världshavsdagen den 8 juni samlade de 150 personer från industri, akademi och politik.
"I dagens svåra samhällsläge är det viktigt att driva transformationen vidare genom partnerskap och samarbete på olika nivåer. En aktör kan inte lösa allt själv – det behövs utöver bra bolag sådant som statliga stöd och näringslivsforskning", säger Jörgen Bergqvist.
Med den nya finansieringen siktar Ocean Collective på att skala upp mer. Men Jörgen Bergqvist betonar att företagsgruppen fortfarande är i en etableringsfas:
"Folk är generellt okunniga när det gäller havets betydelse för planeten. Framöver vill vi inte bara jobba med mat – vi vill rädda haven på flera områden. Vi ser att sjömatsindustrin står inför stora utmaningar med överfiske och dagens odlingsmetoder som behöver ställas om."
Finns det inte en risk att majoritetsägande blir för resurskrävande? Ni blir ansvariga för bolagen på ett annat sätt än som mindre investerare?
"Tvärtom. Vår modell bygger på att vi kan kombinera befintliga bolags styrkor med nästa generations lösningar. Vi bygger på en kassaflödespositiv grund för att applicera nya lösningar och driva förändring inifrån."
Letar efter fler förvärv
Med den nya finansieringen i ryggen letar nu Ocean Collective efter fler företag att förvärva.
"Vi tittar hela tiden på nya möjligheter inom delar av värdekedjan som passar ihop med vår befintliga verksamhet", säger Jörgen Bergqvist.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups