Magkänsla eller inte? Så hittar du stjärnorna till ditt impact-bolag

Kristin Högdahl, Frida Emilsson och Frida Bunner. Foto: Diana Demin.

Går det att rekrytera snabbt och rätt? Hur stor roll ska magkänslan få spela? Och hur vet man om kandidaten mest vill jobba på ett impact-bolag för att det känns bra? Det var några av frågorna som besvarades av rekryterings-proffsen på Impact Loops meetup i fredags.

Reporter

Många impactbolag där ute är nya, unga och växande bolag. Något som medför att man är på ständig jakt efter kompetenta människor. Men även om man har lyxproblemet att många i dag vill jobba på bolag med hållbarhetsprofil, eftersom man högre utsträckning vill känna att man gör något meningsfullt, kan det ändå visa sig vara knepigt att hitta rätt matchning.

Därför var temat rekrytering till impact-bolag när Impact Loop tillsammans med Novare Interim & Recruitment i fredags anordnade en meetup.

“Jag känner att de största misstagen vi gjort varit personrelaterade. När man har någon som inte fungerar kan det bli ett kulturellt gift i organisationen som påverkar så mycket mer än den enskilda. Funkar det inte kan det exempelvis få andra att sluta”, sa paneldeltagaren Frida Emilsson, medgrundare och operativ chef på Worldfavor, som har en ESG-plattform där företag kan dela och ta del av hållbarhetsinformation.

Bättre att det får ta tid

Worldfavor har på snabb tid växt till 80 anställda. Det har inneburit en hel del utmaningar i rekryteringsväg. Särskilt när det funnits tillväxtmål att ta hänsyn till, enligt Frida Emilsson.

"I efterhand har jag insett att det är mycket bättre att det får ta tid att hitta någon som kommer att fungera och leverera, än att anställa någon snabbt och slarvigt. Men samtidigt är det så klart svårt att gå och säga till styrelsen att man behöver sänka prestationsmålen", sa hon.

Hon berättade att de idag fått ihop sin rekrytering på ett mer strukturerat sätt. Efter en initial rush så tog man sig tid att anställa någon som kunde fokusera på det som inom techvärlden kallas för “People & Culture”, ett samlingsbegrepp som innefattar både HR-, kultur- och värderingsfrågor.

I efterhand har jag insett att det är bättre att det får ta tid än att anställa någon snabbt och slarvigt

En del i det arbetet handlade för Worldfavor om att formalisera kulturen och sätta ner den på pränt, berättade paneldeltagaren Frida Bunner, chef över just People & Culture på Worldfavor och den som ledde det arbetet.

Något som sedan kommer till hands vid rekryteringar hos Worldfavor.

"'People & Culture' brukar vara med och få igång en uppstart på en rekryteringsprocess tillsammans med avdelningen som ska få en ny kollega. Där försöker vi utmana kraven på kompetens och hur lång arbetslivserfarenhet man ska ha. Vi skapar en annons tillsammans och i processen har vi både med värderings- och kompetensbaserade frågor. Sedan jobbar vi fram ett case som man kan använda i intervjun”, sa Frida Bunner.

Caset kan handla om en daglig utmaning på avdelningen där den lediga tjänsten finns. Sedan väver kollegorna på bolaget in frågor om hur man hade tänkt och gjort i den situationen.

Panelen på rekryteringspanelen: Camilla Bergman, chefredaktör för Impact Loop och moderator, Kristin Högdahl, Novare Interim & Recruitment, Frida Emilsson och Frida Bunner, Worldfavor.

Gå på magkänsla eller inte?

Men det är inte bara frågor om värderingar och det aktuella uppdraget som är viktigt. Det gäller också att hitta en person med rätt inställning och utvecklingspotential.

"Vi jobbar mycket med att identifiera kompetenser som är överförbara. Alltså att om någon är bra i rollen X kan man kanske också funka i rollen Y. Eftersom vi inte vet vilka roller som kan finnas kvar om tio, fem eller två år är det viktigt att ha folk som har ett 'growth mindset'", sa Frida Bunner.

Gör man allt rätt kan det faktiskt bli så att det klickar på alla punkter med en kandidat. Men om det sker i själva intervju ska man ändå inte låta det påverka processen, menade hon.

“Något som är superviktigt är också att inte bara gå på den magkänsla man får i intervjun. Den kanske säger något om det eventuella utfallet. Men man får inte strunta i att gå igenom stegen med referenser och bakgrundskontroll, ifall det skulle behövas. För det är också viktiga delar."

Men om det sker i själva intervju ska man ändå inte låta det påverka processen

Just magkänslan är en ständig vattendelare inom rekrytering, så även i denna panel. Både Frida Emilsson och Kristin Högdahl, partner på rekryteringsbolaget Novare Interim & Recruitment, hade en mer positiv syn på magkänslans roll.

“Även om man inte ska rekrytera med magkänsla så får man mycket intryck av hur någon pratar och vad de pratar om. Det är svårt att mäta motivation och engagemang även om det finns en del tester. Uppfattar man ett glöd när man träffar något så finns det nog något där”, sa hon. 

Se upp för "impact-fällan"

Novare Interim & Recruitment hjälper ofta bolag som inte hinner med rekryteringen på egen hand. Det kan ibland behövas med tanke på hur det ser ut med utvecklingen bland yngre i synen på att skicka ett ansökningsbrev. Unga i dag väntar sig att bli kontaktade av rekryterare i högre utsträckning än tidigare, menade Kristin Högdahl.

När det sedan är dags för intervjuer hade hon ett tips på hur man kan gallra fram de mest lämpade för olika tjänster. 

“I processen handlar det om att ställa rätt frågor. De ska grunda sig i vilka kompetenser man behöver. Jag brukar alltid ställa frågan 'Vad är viktig för dig att komma till din rätt på en arbetsplats?'. Eller ‘När blir du ditt bästa jag?'. Svarar man då att man behöver trygghet och stabilitet kan man få en indikation om det verkligen är rätt person för ett tillväxtbolag under ständig förändring”, sa hon.

Att söka sig till ett impact-bolag för att man vill jobba med något som gör gott räcker inte som kvalifikation

Att impactbolag som tidigare nämnt har en extra dragningskraft på arbetssökande, skrev hela panelen under på. Det får dock inte ta över så att det är det enda som kandidaten går igång på. Att söka sig till ett impact-bolag för att man vill jobba med något som gör gott räcker inte som kvalifikation – man måste också gilla de dagliga arbetsuppgifterna.

Eftersom många impact-bolag är ganska okända behöver man också tänka på att sälja in bolaget och vad man står för. Har man små medel till hands finns det däremot möjligheter att jobba med sitt varumärke som arbetsgivare på olika sätt utan att ta hjälp av rekryterare eller HR-proffs. 

“Det finns mycket man kan göra”, sa Frida Emilsson och la till:

“Man kan ha en Instagram- och Linkedinsida som man håller uppdaterad, eller delta i podcast. Där kan man också berätta om sitt uppdrag, vilka man är och varför man ska jobba hos en. Sådant är också employer branding. Det är faktiskt flera hos oss som i efterhand sagt att de lyssnat på poddar jag varit med i och att de sökt sig hit för att det lät så trevligt att jobba på Worldfavor.”

HÄR på Linkedin kan du se bilder från meetupen!

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.