Därför växer intresset för "resiliens" – så går det för bolagen som vill ge Sverige mat på bordet
Plötsligt har ordet "matförsörjning" hamnat på både entreprenörernas och investerarnas läppar. Varför? Och vilka bolag verkar här? Impact Loop dyker ner i impact-bolagen som vill se till att svenskarna har mat på bordet:<br><br> → Därför växer intresset<br> → Affärsmodellerna som funkar<br> → Så går det för sju bolag – alla siffror och våra analyser
Av allt vi svenskar äter importeras 49 procent från andra länder, visar siffror från Lantbrukarnas riksförbund. Att den siffran behöver ändras har lokala matproducenter och andra inom lantbruket pratat om länge – men nu har frågan blivit extra aktuell.
En anledning är förstås oroligheterna i omvärlden, som påverkar både tillgång och priser på importerade livsmedel. Även klimatförändringarna, som påverkar skördar och livsmedelsproduktion globalt, är en förklaring.
Dessutom tillkommer utsläpp från transporter när maten ska köras från andra länder till Sverige.
Enligt Jordbruksverkets senaste rapport varierar Sveriges försörjningsförmåga kraftigt mellan olika livsmedel. Till exempel är den svenska marknadsandelen för ost cirka 40 procent, medan den för spannmål överstiger 100 procent.
Antal bolag växer
Under de senaste åren har antalet företag i Sverige som fokuserar på matsäkerhet och självförsörjning ökat. Ett exempel på att ämnet är i ropet är starten av Plenty, ett forskningsprojekt vid KTH som syftar till att utveckla cirkulära livsmedelssystem. Bland impact-bolagen som deltar finns sådana som Hooked Foods och Ljusgårda, som båda arbetar med hållbara innovationer inom livsmedelssektorn.
Hur går det då för bolagen på området? Denna gång har Impact Loop tittat närmare på bolag inom matförsörjning, eller matsäkerhet som det också kallas. Här hittar vi två spår.
En kategori representeras av bolag som Gröna Gårdar och Gårdssällskapet som kopplar ihop konsumenter direkt med lokala köttproducenter. Gröna Gårdar erbjuder köttlådor från gräsuppfödda djur i Västsverige, medan Gårdssällskapet levererar KRAV-märkt och närproducerat kött direkt hem till kunderna.
Gårdssällskapet sticker ut genom att ha vänt till vinst. Från en förlust på närmare 3 miljoner 2023 levererar de nu ett positivt EBITDA-resultat på 1,9 miljoner, trots något minskad omsättning.
Dubblat sin omsättning
I det andra spåret hittar vi de digitala plattformarna som vill förändra hur maten når konsumenterna. Mylla, som mer än fördubblat sin omsättning senaste året, har byggt en digital plattform som förmedlar närproducerade och säsongsbetonade livsmedel direkt från lokala bönder till konsumenter i Skåne, Stockholm och Göteborg.
I samma spår finns FarmUp, vars plattform sammanför lokala matproducenter med både konsumenter och restauranger. Nykomlingen Local Taste Convenience testar en liknande modell i mindre regioner som Kalmar och Oskarshamn, med fokus på färska och hållbart producerade varor.
Det har varit tufft att knäcka logistiken. Vi är ett avlångt land, det är dyrt med transporter
Större perspektiv behövs
Susanne Najafi, medgrundare till riskkapitalbolaget Backing Minds som investerat i Mylla, menar att vi måste se matförsörjning ur ett bredare perspektiv.
"Det handlar inte bara om att ta fram en ost på ett visst sätt. Det handlar om matproduktionssystemen i sin helhet och att effektivisera i större skala. Det är därför vi till exempel har investerat i Nitrovolt som tar fram grön ammoniak", säger hon.
Samtidigt finns utmaningar för många av bolagen, menar hon.
"Det har varit tufft att knäcka logistiken. Vi är ett avlångt land, det är dyrt med transporter och det har drabbat bolag som Mathem och andra aktörer som inte har haft lätt att få till det."
Hon ser också nya möjligheter i hur mindre producenter kan nå marknaden.
"De stora handlarna har svårt att hantera många små producenter. Det handlar om att hitta streamlining, och vi ser även att kommuner, som gör stora uppköp för skolmat och förskolor, tittar på denna typ av lösningar som alternativ."
Impact Loop har plockat ut 7 spännande bolag inom olika delar av matförsörjning – så här går det för dem:
Gårdssällskapet – levererar kött från bonden
Bolagsnamn: Gårdssällskapet AB Startår: 2013 Grundare: Kenny von Walden, Björn Malmqvist och Petter Olander Vd: Kenny von Walden Nettoomsättning (2024): 147,9 milj kr Rörelseresultat EBITDA (2024): 1,8 milj kr Senast kända värdering: 25 milj kr
Impact Loops analys: Gårdssällskapet levererar ekologiskt kött direkt från svenska gårdar till konsumenter via e-handel. Efter en tuff period med förlust föregående år har Gårdssällskapet lyckats vända till vinst genom att minska personalkostnader och effektivisera verksamheten.
Företagets affärsmodell, som kopplar samman konsumenter med ekologiska producenter, ligger rätt i tiden med ökat fokus på hållbarhet och transparens i livsmedelskedjan. Nu behöver bolaget fortsätta växa utan att kompromissa med de goda värderingar som byggt kundernas förtroende.
Gröna Gårdar – ekologiskt gräsbeteskött
Bolagsnamn: Gröna gårdar AB Startår: 2015 Grundare: Märta Jansdotter Aguirre och Jan Karlsson Vd: Märta Jansdotter Aguirre Nettoomsättning (2023): 39 milj kr Rörelseresultat EBITDA (2023): -128 000 kr Senast kända värdering: 10 milj kr
Impact Loops analys: Gröna Gårdar har specialiserar sig på att leverera ekologiskt gräsbeteskött från ett nätverk av gårdar i Västsverige.
I juli 2023 utökade Gröna Gårdar sin verksamhet genom att öppna Ljungskile Kött- och Charkbutik, vilket blir deras första egna butikssatsning.
Företagets affärsmodell bygger på att samarbeta med ett 40-tal uppfödare i Västsverige, där djuren föds upp på gräs och örter enligt både KRAV:s regler och Gröna Gårdars egna kriterier.
Med en stark förankring i vad de menar är hållbar köttproduktion och en växande produktportfölj fortsätter Gröna Gårdar att utveckla sin verksamhet. Utmaningen framöver blir att stärka lönsamheten och expandera sin marknadsnärvaro.
Mylla – kopplar ihop bönder och konsumenter
Bolagsnamn: Mylla Matmarknad Startår: 2018 Grundare: Rickard Sandahl och Jens Thulin Vd: Jens Thulin Nettoomsättning (2023): 11,8 milj kr Rörelseresultat EBITDA (2023): -8,1 milj kr Senast kända värdering: 9 milj kr
Impact Loops analys: Mylla Matmarknad har byggt en digital plattform som kopplar ihop svenska producenter med konsumenter.
Företaget har fått uppmärksamhet för sitt arbete med hållbara livsmedelssystem och belönades med Livsmedelspriset i september 2024. Med en ny investering från riskkapitalbolaget Backing Minds i ryggen planerar Mylla att växa och förbättra sin tekniska infrastruktur.
Fokus framåt handlar om att öka effektiviteten i leveranskedjan och skala upp verksamheten till fler regioner. Samtidigt står företaget inför en utmaning: att konkurrera med de större matkedjorna som börjar erbjuda liknande lösningar för närproducerad mat. Hur väl de kan fortsätta differentiera sig på marknaden kommer att bli avgörande.
Local Taste – lokalproducerad frukost
Bolagsnamn: Local Taste Convenience AB Startår: 2022 Grundare: Alexander Engels och Oskar Karlsson Vd: Alexander Engels Nettoomsättning (2023): 1,6 milj kr Rörelseresultat EBITDA (2023): -1.3 milj kr Senast kända värdering: 16,5 milj kr
Impact Loops analys: Local Taste Convenience erbjuder lokalproducerad frukost och mat med hemleverans. Trots sin unga ålder har företaget expanderat från Oskarshamn till Kalmar och Växjö, med över 10 000 leveranser till 3 000 kunder. I höst planerar de att lansera sina tjänster i Stockholm, med förhoppning om att nå en bredare kundbas.
Företagets affärsmodell, som fokuserar på hållbarhet och stöd till småskaliga producenter, har fått positiv respons. Local Taste tilldelades priset Årets entreprenör/innovatör på Oskarsgalan i april 2024. Framöver står Local Taste inför utmaningen att förbättra lönsamheten och effektivisera sin logistik för att möta efterfrågan i större städer.
FarmUp – säljer till offentliga kök
Bolagsnamn: Rosenkvarn AB Startår: 2018 Grundare: Michael Degirmen Vd: Michael Degirmen Nettoomsättning (2023): 1,4 milj kr Rörelseresultat EBITDA (2023): 78 000 kr Senast kända värdering: -
Impact Loops analys: FarmUp är en digital plattform som gör det möjligt för konsumenter, restauranger och offentliga kök att handla direkt från lokala producenter. Plattformen fokuserar på att minska avståndet mellan producenter och slutkund, med syftet att stärka den lokala matproduktionen och göra den mer tillgänglig.
Ett av FarmUps starkare kort är dess förankring i Hälsingland och Gästrikland, där man lyckats bygga upp en logistiklösning i samarbete med aktörer som MatVärden och Kyl- och Frysexpressen Nord. Det är en konkret lösning för att möta utmaningen med småskalig distribution, ett problem som ofta bromsar liknande initiativ.
FarmUp visar hur digitalisering kan förändra livsmedelskedjan, men frågan är om den lokala skalan är tillräcklig för att skapa lönsamhet och långsiktig tillväxt. Bolaget verkar stå vid ett vägskäl: antingen fördjupa sitt lokala fokus eller ta steget till nationell expansion.
Matsmart – säljer mat som annars slängs
Bolagsnamn: Matsmart in Scandinavia AB Startår: 2012 Grundare: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson Vd: Peter Beckius Nettoomsättning (2023): 1,06 miljarder kr Rörelseresultat, EBITDA (2023): -352,2 milj kr Senast kända värdering: 2,5 miljarder kr
Impact Loops analys: Matsmart, som säljer överskottsprodukter från livsmedelsmarknaden, är ingen ny spännande uppstickare, men förtjänar sin plats på listan genom att vara ett bolag som åtminstone omsättningsmässigt lyckats växa över ett decennium.
I november 2023 lyckades miljardbolaget ta in 460 miljoner kronor i en tillväxtrunda som övertecknades rejält. Kapitalet, som bland annat kom från Circularity Capital och Seven Ventures, ska användas för att effektivisera lager och expandera på den tyska marknaden. Trots den finansiella injektionen meddelade bolaget i december att man behöver skära ner personalstyrkan med 20 procent för att få bättre kontroll på kostnaderna.
Med sin affärsmodell, som ska kombinera hållbarhet och prisvärda produkter, har Matsmart hittat en nisch som lockar både kunder och investerare. Men för att verksamheten ska hålla på sikt behöver bolaget ta sig över tröskeln till lönsamhet, något som borde vara nästa stora fokusområde.
Bubblare: Wa3rm – ger energi till växthus
Bolagsnamn: WA3RM AB Startår: 2014 Grundare: Michael Wiegert, Fredrik Indebetou och Thomas Parker Vd: Jacques Ejlerskov Nettoomsättning (2023): 25,5 milj kr Rörelseresultat EBITDA (2023): 8,3 milj kr Senast kända värdering: 2,4 milj kr
Impact Loops analys: Malmöbaserade Wa3rm blir lite av en bubblare i denna genomgång. De har utvecklat en spännande affärsmodell där de kopplar ihop industrier med växthusodling genom att ta vara på spillvärme (mer om dem i vår artikel här). Deras första storskaliga projekt i Frövi, där de använder restvärme från Billeruds kartongfabrik, producerar 8 000 ton tomater årligen i ett växthus på 100 000 kvadratmeter – motsvarande nästan var tionde tomat på svenska middagsbord.
Bolaget expanderar nu kraftigt med nya projekt i både Sverige och Danmark. I Östersund planerar de ett miljardprojekt tillsammans med EcoDataCenter och Jämtkraft, där spillvärme från ett datacenter ska driva växthusodling.
Finansieringsmodellen har hittills byggt på en kombination av egen fond och gröna obligationer för varje specifikt projekt, men bolaget ser nu över möjligheten att växla upp med mer eget kapital i moderbolaget för att stödja den fortsatta expansionen.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups