De går mot strömmen – drar igång ny foodtech-fond: "Nu är det på riktigt"
Kale United med grundaren Måns Ullerstam i spetsen drar nu igång en 600 miljoner stor fond som ska investera i mer mogna foodtech-bolag, avslöjar han för Impact Loop. "Nu är det på riktigt", säger han till Impact Loop och berättar om:<br><br> –> Branschens tuffa tid: "Naturlig uppstädning"<br> –> Den nya investeringsstrategin<br> –> Var pengarna ska komma ifrån
Spolar man tillbaka bandet ett drygt år så kunde Impact Loop berätta att investeringsbolaget Kale United planerade för att dra igång en fond – med ambitionen om att ta in 150 miljoner kronor.
Nu kan vi berätta att planerna vuxit ytterligare. Med nya fonden Kale Growth siktar grundaren och vd:n Måns Ullerstam och finanschefen Jacob Linden att i stället ta in 600 miljoner kronor. I juni 2025 är det skarpt läge.
“Bolaget är uppsatt och vi väntar på svar på vår licensansökan hos Finansinspektionen. Nu är det på riktigt och vi kan börja ta in kapital till fonden”, säger Måns Ullerstam, till Impact Loop.
Nyheten kan verka överraskande. Det är svårt att komma runt faktumet att många bolag inom foodtech och nya alternativa matlösningar haft det tufft de senaste åren. Flera bolag som tagit in mycket riskkapital, som Kale Uniteds egna investering i svampproteinbolaget Mycorena, har gått omkull.
Är marknaden verkligen mogen för den här typen av fond? Hundra procent, menar Måns Ullerstam.
“Vi har absolut varit i ett läge, efter den stora hajpvågen, där vi sett konkurser och sänkta värderingar. Det har varit en allmänt negativ utveckling i det här ‘spacet’. Men det är också styrkan i den nya fonden. Den kommer plocka upp guldkornen efter den naturliga uppstädning som varit bland alla startups inom foodtech”, säger han.
Injicerar med tajming
Planen är alltså, som namnet skvallrar om, att gå in senare under bolagens tillväxtresor.
“Under hajpen var alla inne i tidiga skeden. Många av de startupbolag som finns kvar i dag har kommit förbi den fasen. De har haft 18 till 24 månader av kris men har överlevt”, säger Måns Ullerstam.
Varför har så många krisat och till och med fått kasta in handduken?
“Det fanns tidigare god tillgång till billigt kapital, så är det inte längre. Men misstaget många gjorde var att de överinvesterat i teamen och haft anställda som ska göra saker i framtiden när bolaget blivit stort. De som finns kvar idag har städat upp och är väldigt fina bolag som fått förfina affärsmodellen och byggt upp marginaler. Det är perfekt tajming att injicera i dem”.
Måns Ullerstam fortsätter:
“De flesta fonder inom foodtech investerar fortfarande i tidiga faser. Kale Growth är nästa fas, där friska pengar saknas i dag. Det är vinnarna som finns kvar på marknaden och vi vill investera i de som går uppåt nu efter hajpen, som delar på en större kaka eftersom den underliggande konsumtionen av till exempel alternativa protein ökar globalt”.
Tanken är att den nya fonden ska komplettera deras holdingbolag Kale United, som har cirka 50 foodtech-bolag i portföljen. När Kale United nu släpper sin kvartalsrapport framkommer att dessa under andra kvartalet i år ökade i värde med 8,2 procent.
“Det är kul att vi gjorde vårt bästa kvartal någonsin. Vi har jobbat hårt och träffat rätt många gånger i vår strategi att gå in tidigt och sedan med mer kapital när bolagen växer. I vissa har vi gått in tre-fyra gånger”, säger Måns Ullerstam.
Målbilden: fem miljardbolag
För att förklara hur den nya fonden ska samverka med det nuvarande bolaget använder han ett räkneexempel.
“Låt oss säga att 20 bolag av 50 som vi går in tidigt i går bra. Då investerar vi mer i dessa 20. Sedan växer 10 av dem ytterligare, och vi går in med mer kapital igen. Sedan har fem av dem blivit miljardbolag, och då är tanken att Kale Growth kommer in.”
Vilka riktar ni er till nu när ni ska ta in kapital till nya fonden?
“Vi har hundratals dialoger igång. Men typexempel är större institutionella investerare som pensionsfonder och banker. En väldigt typisk aktör skulle kunna vara Europeiska investeringsfonden, EIF”.
Kale United grundades 2018 och Måns Ullerstam har även grundat dotterbolaget Kale Foods med varumärken som Astrid & Aporna och Heura. Ur sitt perspektiv ser han en tydlig förändring när foodtech-kartan ritats om över tid.
“När vi började var varumärkena som sålde till konsumenter i stort sett samma bolag som också stod för utvecklingen. Nu har marknaden breddats och det finns idag många bolag som forskar och utvecklar, som säljer sin produkt vidare, business-to-business, till varumärkena. Det är sådana som vi vill investera i med den nya fonden”, avslutar Måns Ullerstam.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups