Foodtech

Strategin som (nästan) dubblat Färsodlarnas försäljning: "Den efterfrågan ökar stadigt"

Oddgeir Hole. Foto: pressbild. Grafik: Impact Loop.

Ansträngd privatekonomi och försiktiga investeringar har slagit hårt mot foodtech-branschen. Men några bolag växer – även om de fortfarande inte visar svarta siffror, visar Impact Loops genomgång av svenska foodtech-bolag. För vegomats-bolaget Färsodlarna har en viktig framgångsfaktor varit offentlig sektor.<br><br> "Kommunerna har höga krav på sig när det gäller växtbaserat, ekologiskt och klimatanpassat", säger Färsodlarnas vd Oddgeir Hole.

Reporter

Impact Loop har gått igenom siffrorna för 22 svenska foodtechbolag som lämnat årsredovisningar för 2023. För många har det varit – och är – tuffa tider, särskilt när dagligvaruhandeln minskat som kanal när köpkraften reducerats.

Men ett bolag som går mot strömmen är Färsodlarna. Det var Axel Johnsons CVC-bolag Novax som grundade verksamheten under pandemin 2020. Idén är till synes enkel: vegofärs, bullar och burgare gjort på rena, svenska ingredienser som ärta, sötlupin, åkerböna, gråärt och raps.

"Ett brutalt uppvaknande"

På den tiden växte marknaden för växtbaserat med 15 procent varje år. Framtidsoptimismen var stor och få såg kallduschen framför sig, menar Färsodlarnas vd Oddgeir Hole.

"Vi fick nog alla ett brutalt uppvaknande. Sedan 2022 har vi istället sett marknaden sjunka med 20 procent per år", säger han och utvecklar:

"Pandemin och inflationen ledde konsumenterna till att fokusera på trygghet och kostnadskontroll, så billig husmanskost har varit mantrat ett tag nu. Många bolag har gått under när efterfrågan rasat – både nuvarande och projicerad."

Hur kommer det sig då att Färsodlarna lyckades öka sin omsättning med 83,5 procent under 2023, från 2,6 till 4,7 miljoner? Svaret finns bortom butikshyllan, menar Oddgeir Hole, som tillägger att man räknar med 80 procent tillväxt även under 2024. Men det kostar för ägarna. Resultatet är fortsatt -17,2 miljoner kronor, vilket dock är en förbättring med 16 procent mellan 2022 och 2023.

"Vårt varumärke är ett av få som hyfsat klarat av att stå emot raset inom dagligvaruhandeln, men största delen av tillväxten är tack vare foodservice och offentliga måltider. Kommunerna har höga krav på sig när det gäller växtbaserat, ekologiskt och klimatanpassat. Så den efterfrågan ökar stadigt."

Potential i partnerskap

Ytterligare ett affärsben har tagit form under det senaste året, nämligen försäljningen av råvara till andra aktörer.

"I partnerskap finns det stora möjligheter. Ikea serverar idag pannbiffar som innehåller vår färs till 50 procent. Och Martin & Servera har lanserat en private label-produkt med 50/50 blandning av nötfärs från andra och växtbaserat från oss. Den här typen av hybridprodukter kan vara vägen framåt."

Oddgeir Hole ser nu att det kan ljusna igen. 

"Efterfrågan inom dagligvaruhandeln kommer studsa tillbaka när konsumenterna känner att de har kontroll över sina kostnader. Just nu har matprischocken planat ut och elpriserna är på en bra nivå. Det är bara räntesänkningar som fattas."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.