Just nu

Första orden från H&Ms nya vd: "Fokus på tillväxt"

H&M:s nye vd Daniel Ervér. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / TT.

I år är H&Ms fokus på tillväxt, säger nya vd:n Daniel Ervér i den första intervjun efter att Helena Helmersson slutat. Något han menar kan göras med hållbarhet i åtanke.

Chefredaktör

Knappt två veckor efter att Daniel Ervér tillträdde som ny vd för H&M intervjuas han idag i Vogue Business i samband med klädkedjans öppning av en ny butik i SoHo i New York.

Daniel Ervér har jobbat på H&M i 18 år, nu senast som chef över varumärket H&M. När han nu även tar över vd-posten är han tydlig med att fokus är att växa.

"2023 har handlat om att hitta mer stabil grund och lönsamhet. 2024 är vårt fokus på tillväxt. Det är skrämmande och spännande", säger han till tidningen.

Många menar att så kallad "fast fashion" och kraftig tillväxt är omöjligt att kombinera med hållbarhet. Men enligt Daniel Ervér går det.

"Genom att ta marknadsandelar gör vi industrin bättre", säger han.

En av H&Ms största konkurrenter är kinesiska modejätten Shein, som många anser drivit på snabbare trendcyklar och slit och släng-mode.

Daniel Ervér menar dock att "fast fashion" bara är negativt när kunder köper kläder för att bära en gång och sedan slänga dem.

"Det är inte det snabbmodet vi vill vara en del av", säger han i intervjun och fortsätter:

"Vi vill bli snabbare. Men vi vill inte att kunderna använder plaggen färre gånger. Det är en del av en hel omvandling."

Ska flytta produktionen

Ett av de initiativ som H&M genomför för att nå det mål man satt upp om att bli klimatneutrala år 2040 är att flytta produktionen närmare butikerna.

Dessutom vill man övergå till ren energi i leverantörsledet för att minska klimatutsläppen, och främja alternativa material.

Ett exempel är initiativet Green Fashion Initiative där bolaget hjälper sina partners med finansiering för att investera i mer hållbar teknik och processer. Liksom deras riskkapitalarm där man investerar i hållbara startups.

Man ska även använda AI för att kunna göra smartare trendprognoser.

"Vi använder data, kundinsikter och AI i vår leveranskedja för att se till att vi inte överproducerar. Ett plagg som inte har någon efterfrågan är det värsta för miljön", säger Daniel Ervér i intervjun.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.