IMPACT-STRATEGI

Knepen som kan få de som upphandlar att tänka cirkulärt: "Behöver ganska hård styrning"

Ann Silfverhielm och Taina Flink. Foto: pressbild och grafik av Diana Demin, Impact Loop.

Offentlig sektor skulle kunna driva på förfrågan på cirkulära tjänster och produkter, något som konsultbolaget Xvii tagit har fasta på. Bland annat har de utbildat inköpare i att handla återbrukat.<br><br>"Det är så enkelt att köpa nytt och ett invant beteende. Ofta handlar det om små incitament som styr åt fel håll", säger medgrundaren Taina Flink – och delar med sig av fler insikter om hur man kan göra.

Reporter och redaktör

"Näringslivet och offentlig sektor har en stor roll att spela för att skapa efterfrågan av cirkulära produkter och tjänster så att företagen som erbjuder dem ska kunna skala upp", säger Taina Flink, medgrundare till konsultbolaget Xvii. 

Efter att ha jobbat som konsult märkte hon att det fanns ett gap mellan hållbarhetsagendan och affären hos många företag, vilket ledde fram till att hon 2021 startade Xvii tillsammans med Vinngroup, en plattform för att starta upp nya och innovativa konsultföretag.

Idag är de fyra anställda och vill bli fler som kan stötta bolag att vidareutveckla och skapa cirkulära och hållbara affärsstrategier och impact på riktigt. 

“Bolagen sätter ofta stora fluffiga och avlägsna hållbarhetsmål men har inte kopplat ihop det med affärsstrategin, styrning eller incitament och inte fullt ut i kunderbjudanden heller. Om man lyckas hitta hur hållbarhet och cirkularitet kan driva kundvärde så optimerar vi både lönsamhet och impact och bygger de konkurrenskraftiga och investeringsbara bolag som behövs, samtidigt som vi möter EU:s ökade krav”, säger Ann Silfverhielm, senior circular business advisor på Xvii. 

Vi är i en linjär ekonomi och försöker parallellt addera in det cirkulära

Hinder till att bli cirkulär

Vad är det egentligen som hindrar bolagen att bli mer cirkulära? Lite förenklat, för att det går. Det gäller även i impact-världen.

“Vi är ju i en linjär ekonomi och försöker parallellt addera in det cirkulära. När det linjära fortfarande går så pass bra och vi kan mjölka lite till och affärsmodeller, affärslogik, beteenden och regleringar är riggade för den linjära ekonomin, så har vi inte sett det förlösande ännu”, säger Ann Silfverhielm och fortsätter:

“Många cirkulära lösningar och affärsmodeller finns och är redo att skala men det mesta är fortfarande piloter och småskaligt”, säger Ann Silfverhielm. 

En viktig del som Xvii jobbar med är därför efterfrågan av hållbara produkter. Att inte bara erbjuda cirkulära tjänster eller produkter till sina kunder, utan även konsumera dem själva kan ge viktiga insikter för att förbättra sitt eget erbjudande. 

“Det har varit ett enormt fokus för många bolag att nå ut med hållbara och cirkulära tjänster. Men om näringslivet vill erbjuda det så måste de börja konsumera tjänsterna själva. Då får vi ju en helt annan skala än om vi ska jobba på beteendeförändringar för konsumenter. Och det är ju oftast skala som krävs för att det ska bli lönsamt och driva impact i praktiken”, säger Taina Flink.

Myndigheter köper nytt

Framförallt offentlig upphandling är ett bra verktyg för att stimulera den här typen av beteenden och skapa möjligheter för att skala alla nya tjänster, menar hon.

Ett exempel där offentlig sektor skulle kunna driva på efterfrågan är inom begagnade möbler och inventarier. Återbruksbranschen växer snabbt – i alla fall den del som drivs av konsumenter. Men näringslivet och offentlig sektor hänger inte med i samma takt. 

Rekomo, en av de stora aktörerna på återbrukade möbler, har uppmärksammat bristen på återbruk inom offentlig verksamhet. I ett pressmeddelande skriver de att 99 procent av myndigheternas totala möbelinköp för 740 miljoner kronor var nyproducerade år 2022. Statistik för regioner och kommuner visar på samma mönster. 

Malmö stad till exempel begränsat antalet personer som får göra inköp

Xvii har bland annat jobbat tillsammans med Kungsbacka kommun och tagit fram ett förslag på hur de kan cirkulera möbler, inventarier och byggmaterial och öka andelen återbruk inom sina förvaltningar. 

“Man behöver en ganska hård styrning. Det är så enkelt att köpa nytt och ett invant beteende. Ofta handlar det om små incitament som styr åt fel håll”, säger Taina Flink. 

Det är lätt att bara göra som man brukar, eller så sitter man fast i ett ramavtal. Men här finns stora möjligheter till att spara pengar och flera kommuner har agerat för att öka återbruket.

I Xviis förstudie framkom att Malmö stad till exempel begränsat antalet personer som får göra inköp och utbildat dem för att handla återbrukat. Eskilstuna kommun använder ett påslag på nyinköp. De verksamheter som köper nytt får helt enkelt betala ett överpris som finansierar kommunens egna återbruksverksamhet. 

Inköparens nya roll

Många bolag har börjat tänka om vad gäller efterfrågan av hållbara tjänster, till exempel elektriska bilar, men Xvii uppmanar dem att ta det vidare. Att se över var man kan göra störst påverkan och vilka alternativ som finns till att konsumera eller köpa tjänster. 

“Vi har levt i väldigt många år med begränsat utbud, det var ju så för fem år sedan men det är helt annat idag. Det finns alla möjligheter att hyra, dela och återbruka", säger Ann Silfverhielm. 

Det råder inte längre någon brist på utbudet av cirkulära tjänster och produkter. Men det kan krävas en annan strategi där bolagen behöver säkra fler leverantörer – och ett nytt tankesätt för inköparna, menar Xvii.

Flera av deltagarna sa att de aldrig tänkt på att deras roll skulle förändras

“Inköp handlar inte bara om nyinköp, det kan handla om att köpa en tjänst, köpa begagnat eller utnyttja de resurser som finns internt. Vi har hållit en hållbarhetskurs som en del av en YH-utbildning för inköpare. Flera av deltagarna sa att de aldrig tänkt på att deras roll skulle förändras, det var ingen som pratat om det tidigare i kursen”, säger Taina Flink. 

Med nya inköpsmönster följer även nya relationer och kringtjänster. Alltifrån lösningar för logistik, försäkringar och finansiering för att möjliggöra nya sätt att konsumera eller hyra. 

“Det kommer krävas kunskap inom det här och att man uppdaterar sina lösningar och leverantörer. Det är inte så läskigt som det låter, lösningarna finns där ute och är redo att skala upp i takt med att vår kunskap, aktivt agerande samt efterfrågan på dessa tjänster ökar i större omfattning”, säger Ann Silfverhielm.

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.