Konkurs för hajpade klädbytarappen: "Branschen behöver en beteendeförändring"
Klädbytarappen Popswap har försatts i konkurs. Grundaren Lin Ridderstad kastar in handduken efter fyra år – men har trots det hopp om cirkulärt mode. “Branschen som sådan behöver en beteendeförändring”, säger hon till Impact Loop.
Mitt under brinnande pandemi lanserade Lin Ridderstad och hennes medgrundare och utvecklare Magnus Schifter-Holm Popswap, som direkt fick en viss hajp på modeveckorna i Europa och kallades för “ett Tinder för modeälskarna”. Idén var att användarna av deras app skulle byta plagg med varandra.
Fyra år senare, med cirka 6 miljoner i intaget kapital och bara en månad efter en nylansering riktad mot exklusiva varumärken och klädkedjor är konkursen ett faktum.
“Det enkla svaret är att pengarna tog slut. Vi hann aldrig lansera vår nya premiumsatsning fullt ut, och det hände saker privat för mig som gjorde att det till slut inte fanns något annat val än konkurs”, säger Lin Ridderstad, grundare av bolaget.
Idén har hela tiden varit att bolaget ska bära sig genom intäkter från konsumenter och samarbetspartners.
“Jag tycker att vi har varit flexibla och anpassningsbara, med grundinvesterare som trodde på oss. Men vi har inte nått fram hela vägen. Att det blev så här är oerhört tråkigt men jag hoppas och tror att någon kommer ta vid där vi slutar”, säger Lin Ridderstad och fortsätter:
“Vi har trots allt haft 70 000 användare och jag tror verkligen att modebranschen behöver bli cirkulär. Jämför med transportsektorn! Mode ligger långt efter, även om second hand tagit steg framåt under de här fyra åren.”.
"Blir direkt David mot Goliat"
De tuffa tiderna för bolag med en cirkulär affärsmodell är något som Impact Loop kunnat berätta om i flera artiklar. Grundproblemet många upplever handlar om beteendeförändringar. Att byta ut hela tänket från linjärt till cirkulärt är helt enkelt svårt.
Lin Ridderstad känner igen det. Men att som Popswap först satsa på att bygga ett community, det vill säga privata konsumenter, tycker hon dock var rätt. Men för att förbättra modeindustrin i större skala behöver man samarbeta med modevarumärken.
“Det är branschen som sådan som behöver en beteendeförändring. Helt ärligt tror jag att det är nyckeln, och det var också det vi försökte göra med vår premiumsatsning där kända kedjor kunde låna ut delar av sin kollektion och lager genom appen och på så vis öka trafik till butik, försäljning och synlighet. Då får du de stora musklerna och gör det tillsammans som bransch. Fokuserar man på konsumenten så blir det direkt David mot Goliat och konsumenten tvingas välja. Jag tror att den som hittar samarbeten inom det etablerade systemet kommer knäcka koden”, säger Lin Ridderstad.
Kan det bli aktuellt att någon köper konkursboet och driver det här vidare?
“Det kan vara ett alternativ, absolut. Vi har en otrolig databas, inte bara över kunder utan även deras beteenden”.
Popswap AB
Startår: 2019
Vd: -
Senaste värdering: 23 msek
Anställda: 2
Nettoomsättning 2023: 1 tsek
Rörelseresultat EBITDA 2023: - 1,8 msek
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups