Mobility Loop

LISTA: 7 bolag som vill göra trafiken trygg – "Tränat vår AI i 20 år"

Personerna bakom bolagen. Läs vilka nedan. Foto: pressbilder.

Att göra vägarna säkra(re) är en viktig del i mobilitet och framtidens städer. Nu gasar bolagen som jobbar med AI, sensorer och data för att förbättra körsäkerhet och självkörande bilar. Impact Loop har grävt fram sju svenska bolag som driver på utvecklingen.

Redaktör och reporter

Trots stora framsteg är självkörande bilar inte så nära på bred front som många en gång trodde. Forskare och industriexperter är överens om att helt autonoma fordon på våra vägar ligger flera år bort. Många företag, som Tesla och Waymo, har lanserat avancerade system, men dessa når fortfarande inte den fulla autonomin där människor inte längre behöver "lägga sig i" körningen.

Forskare ser en större integrering av självkörande teknik runt 2030, men utmaningar som säkerhet, trafiklagar och infrastruktur behöver först lösas. Teknologin fortsätter att utvecklas snabbt, men vi är ännu i en övergångsfas​. Och den stora frågan är så klart: Hur ska det bli säkert för oss människor?

I den här verkligheten finns flera svenska bolag som, bortom de stora techgiganganterna, innoverar och utvecklar.

"Vi är ett dataanalysföretag som är specialiserat på att förstå bilförares påverkan på vägarna. Genom AI omvandlar vi GPS-data till insikter som analyserar klimatpåverkan och förutspår förarens sannolikhet att krocka", säger Liselott Johansson, vd för Greater Than, till Impact Loop.

Kunderna är försäkringsbolag, bilflottor, transportföretag och andra ägare av GPS-data, som använder Greater Than för att optimera riskhantering. Det kan vara av förare, försäkringslönsamhet och även för att att hantera hållbarhets- och ESG-rapportering.

"Under 20 års tid har vi tränat våra algoritmer med riktig kördata från mer än 106 länder och 1 600 städer”, säger Liselott Johansson.

Bolaget har växt rejält på slutet och ökade nettoomsättningen kraftigt, från 13,3 miljoner 2022 till 28,3 miljoner 2023. De visade även på ett ett fortsatt minusresultat, men med en förbättring med nästan 50 procent (se detaljer i listan nedan).

Mobility Loop har djupdykt i ämnet och hittat sju bolag som jobbar för en tryggare trafik och med teknik för självkörning:

1. Greater Than

AI-verktyg som genom att samla gps-data ska minska både trafikolyckor och minska bilarnas klimatpåverkan.

Startår: 2014
Grundare: Karin Forseke och Sten Forseke
Vd: Liselott Johansson
Nettoomsättning 2023: 28,3 milj kr
Rörelseresultat 2022: - 25,6 milj kr
Senaste registrerade värdering: 905,2 milj kr

2. Zenzeact

Den Volvo-ägda jätten har bland annat utvecklat en metod där bilar ska lära sig köra själva med hjälp av video.

Startår: 2020
Vd: Ödgärd Andersson
Grundare
Nettoomsättning 2022: 108,6 milj kr
Rörelseresultat 2022: - 1,2 miljarder kr
Senaste registrerade värdering: 8,1 miljarder.

3. Mapillary

Malmöstartupen köptes upp för vad som bedömdes vara cirka en miljard kronor av Meta 2020. Affärsidén bygger på att samla in bilder som används för att skapa digitala kartmiljöer som bland annat hjälper självkörande bilar att lära sig navigera i trafiken.

Startår: 2013
Vd: -
Grundare
Nettoomsättning 2023: Okänd
Rörelseresultat 2023: - 344 000 kr
Senaste registrerade värdering: 391,6 milj kr

4. Univrses

Ett bolag vars mjukvara analyserar videor och bilder från kameror monterade i fordon, vilket gör det möjligt för fordonen att tolka sin omgivning och hantera utmaningar i trafiken.

Startår: 2015
Vd: Jonathan Selbie
Grundare
Nettoomsättning 2023: 45 milj kr
Rörelseresultat 2023: - 5,7 milj kr
Senaste registrerade värdering: 20,1 milj kr

5. Sentient

Det Göteborgsbaserade bolaget utvecklar mjukvaru- och hårdvarulösningar för fordonsrörelsekontroll, avancerade styrsystem och teknik för autonom körning.

Startår: 2009
Vd: Patrik Fagerberg
Grundare
Nettoomsättning 2023:
102,8 milj kr
Rörelseresultat 2023: 1,7 milj kr
Senaste registrerade värdering: Okänd

6. Terranet

Bolag som la om kursen och sedan 2018 utvecklar teknologi för avancerade förarassistanssystem, som de kallar ADAS, och självkörande bilar.

Startår: 2006
Vd: Magnus Andersson
Grundare
Nettoomsättning 2022:
-
Rörelseresultat 2022: - 28,1 milj kr
Senaste registrerade värdering: 62,9 milj kr

7. Tobii

Lite av en bubblare på listan då de sysslar med så kallad eyetracking, blickspårning, där människors ögon analyserar. Bolaget har utvecklat en  DMS (Driver Monitoring System) – ett system som kan avgöra om bilföraren är trött.

Startår: 2001
Vd: Anand Srivatsa
Grundare
Nettoomsättning 2023:
758 milj kr
Rörelseresultat 2023: -27 milj kr
Senaste registrerade värdering: Okänd

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.