Vidde får Ishotellet som första kund – "Bolag kontaktar oss hela tiden"
När Viddes snöskotrar börjar rulla ut i backarna under vintern är Ishotellet i Jukkasjärvi den första betalande kunden. Men intresset för de elektriska snöskotrarna är stort. "Olika bolag kontaktar oss hela tiden och säger att det här är rätt väg framåt", säger medgrundaren och vd:n Christian Lystrup.
De flesta är överens om att eldriven mobilitet är framtidens melodi. Frågan är bara hur snabbt det kan gå i olika sektorer.
För svenska startupbolaget Vidde var det snöskotrar som blev fokus. Under de senaste åren har man jobbat fram modeller som fungerar i tuffa miljöer. Förra vintern testkördes skotrarna av bolagets viktigaste målgrupper: skiddestinationer, turistanläggningar och kraftbolag.
"Vi kom fram till exakt hur maskinen ska vara för att de ska tycka att den funkar i deras drift. Nu har vi tagit den maskinen och konstruerat upp så att den är rätt för alla de här målgrupperna enligt hur de vill ha den. I vinter betalar de för att kunna använda dem i sina olika anläggningar”, säger vd och medgrundare Christian Lystrup när Impact Loop möter honom och finanschefen Yalda Mirbaz på impact-hubben Norrsken i Stockholm.
Tysta turer i Jukkasjärvi
Ishotellet i Jukkasjärvi är en av de tidiga pilotkunderna som nu börjar betala för användningen av Viddes produkter. Under en period kommer hotellet erbjuda sina gäster utflykter på skotrarna.
”På så sätt kan vi verkligen testa både att tekniken funkar som den ska − men också affären. Är det mer intressant att komma till ishotellet och köra de här maskinerna som är tysta, nära naturen, utan utsläpp? Kan man ta mer betalt för den turen?”, resonerar Christian Lystrup och konkluderar:
”Då kan man också få en positiv affärsmodell kopplat till det. Och då kan du få en snabbare omställning.”
Skoter-as-a-Service
Det handlar alltså inte längre om att försöka sälja enstaka produkter. Vidde använder sig av en prenumerationsmodell där kunderna betalar för användningen.
"Det är en bättre affär för oss att äga maskinerna", säger Yalda Mirbaz.
"Vi har alltid strävat efter en cirkulär affärsmodell, och det ger ett bättre hållbarhetsvärde att äga. Men det kräver en rejäl balansräkning för att kunna göra så. Det är en uppskalningsfråga rent finansiellt. Hur fort kan vi göra det? Men både kunderna och vi vill köra på den modellen."
Hon ser potential i att eventuellt kroka arm med en leasingpartner.
"Det kan vara intressant så att man får delfinansieringen på plats och inte binder lika mycket kapital. Men det viktigaste i vår affär är att vi har ett återtagande, alltså rätt att få tillbaka skotrarna."
Vad blir nästa steg efter Ishotellet?
"Både Skellefteå Kraft och Skistar kommer att köra med våra skotrar nu i vinter", berättar Christian Lystrup.
Då får ni äntligen löpande intäkter?
"Absolut. Det är ett väldigt stort steg för oss. På kundsidan är det stort intresse, olika bolag kontaktar oss hela tiden och säger att det här är rätt väg framåt."
Ökande hastighet för omställningen
Och det finns en anledning till att det kan gå fort nu, menar han.
"De regulatoriska kraven som kommer nu träffar inte produkten − utan de som använder produkten. Det är där omställningen kommer först. Kraven på styrelserna kommer att öka hela tiden, de ska kunna rapportera och ha rätt typ av fordon i sin verksamhet. De tittar ut och ser att 'vår fordonsflotta är en riktig utsläppsbomb. Finns det alternativ?' Och då kommer våra produkter in som en lösning."
Ni har tweakat ytterligare på tekniken. Vad har hänt med de gamla skotrarna?
"De producerade skotrarna har återgått till delar, eftersom vi försöker återvinna så mycket som möjligt. Så i de nya maskinerna som kommer i vinter använder vi så mycket komponenter vi kan från de förra maskinerna. De nya modellerna har ändrats till 15 procent för att passa våra kunder perfekt."
Ni producerar nästan på beställning?
"Ja, det kan man säga. Men vi räknar inte med att det är några stora ändringar framöver. Nu ska trycka ner produktionskostnaden så att enhetsekonomin blir rätt."
Så det kommer inte vara så att någon kommer och säger: ’hej, jag vill köpa 70 skotrar i dag’. Utan då säger man snarare: ’jag skulle vilja använda 70 skotrar nästa vinter.’ Och då kan ni ta ställning till det?
"Ja, så blir det. Vi har en framtida orderbok som tar oss ganska långt. Nu är de första kunderna på väg från förbokning till konkreta offtake-avtal. Så vi ökar engagemanget från kunderna hela tiden ju längre vi kommer i produktutvecklingen."
Kommer ni ta in mer pengar för att hålla det här flytande?
"Ja, det kommer vi göra", säger Yalda Mirbaz.
"Vi har en runda igång nu som delvis ska finansiera projektet vi har framför oss. Och sen blir det stort behov av rörelsekapital när vi börjar produktionen i större skala, så vi kommer sannolikt ta in kapital en gång till under 2025. Därefter blir det egentligen en uppskalningsfråga − i vilken takt vi skalar upp och hur många skotrar vi producerar. Det kommer vara avgörande för kapitalbehovet."
Christian Lystrup betonar vikten av att hålla sig lugn i båten och inte springa för fort fram.
"Vi tar gärna fler förbokningar. Men det är inte det som är det stora målet nu. Nu är det resan fram till att ha enhetsekonomin rätt − att vi ser att vi kan tjäna pengar på varje enhet. Det är det viktigaste för oss just nu."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups