Laddningsbolagen som gör rekordtillväxt: "Medvetenheten har ökat"

Ladda Tillsammans vd Niklas Hilding. Foto: Ladda Tillsammans / TT.

Medan hårdvarubolagen inom mobilitet har haft ett tufft år, med bland annat konkurser för Cake och Vessla, växer några av bolagen i en annan mobilitetsnisch: de som bidrar till laddningen av elfordonen.

Redaktör och reporter

När årsredovisningarna för 2023 börjar trilla in är det blandad kompott i hur mobility-bolagen presterat. Men några sticker iväg rejält vad gäller tillväxt – de som sysslar med någon form med laddning av elfordonen.

Bland dessa bolag finns sådana som BatteryLoop, som nyligen köptes upp av EIT InnoEnergy, som tiodubblat sin nettoomsättning från cirka fyra till cirka 40 miljoner.

Även bolag som Unimi Solutions, som säljer ett patenterat fundament till laddningsstolpar, och Elbilsvaruhuset.se, som säljer laddboxar, har har tagit rejäla skutt framåt under 2023.  

Unimi Solutions grundades 2010, omsatte förra året cirka 35 miljoner, jämfört med cirka 19 miljoner under 2022. Vinsten landade på cirka 7 miljoner för 2023.

"Det har funnits ett problem med för mycket olika sorters hårdvara kopplat till laddning där ute, därför fungerar vårt fundament som är universellt så bra. På laddoperatörssidan går det inte lika bra för många bolag", säger bolagets vd Mathias Hökfeldt.

Varför gick ni framåt 2023?

"Vi har vuxit organiskt och gjort oss ett namn. Vi har ett väldigt bra samarbete med våra licenstagare. Operatörerna har det tuffare för att investeringarna är stora och elen relativt billig vilket gör det utmanande att hitta en affärsmodell. Dessutom görs den mesta av laddningen i hemmet."

Relativt ny bransch

Ett annat laddningsbolag som växer så det knakar är Helsingborgsbaserade Ladda Tillsammans, som mångdubblat sin omsättning från cirka tre miljoner i omsättning 2022 till cirka 15 miljoner under 2023. De erbjuder öppna laddningslösningar för bland annat brf:er och fastighetsägare.

Bolagets vd Niklas Hilding förklarar den snabba utvecklingen sedan starten 2021 med att de är just nya i en föränderlig marknad.

"Vi gick in i en marknad som var ganska tuff, men vi särskiljer oss genom den öppna lösningen där kunden inte låser in sig. Våra laddare kan kommunicera med alla system. Det är själva grunden till vår existens som också gör att det går bra för oss i en tid där marknaden har ställt om", säger han och fortsätter:

“Laddningsbranschen är fortfarande en relativt ny bransch och många av dem som var med och upplevde en enorm tillväxt de första fem åren har haft det svårare de senaste åren”.

Har energikrisen efter Rysslands innovation av Ukraina och de höga elpriserna gynnat er och laddningsbranschen?

“Det tror jag inte i och med att den turbulensen lett till en allmän konjunkturnedgång och viljan till att investera har gått ner, vilket aldrig är bra. Möjligen har de höga elpriserna gjort att medvetenheten kring frågan om elektrifieringen ökat, vilket kan gynna oss på sikt”, säger Niklas Hilding.

Dagens sju anställda ska bli fler och bolaget planerar att öka sin omsättning ytterligare under 2024.

“Vi ska fortsätta växa och är just nu mitt i arbetet med att rekrytera mer personal”, säger Niklas Hilding.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.