Foodtech-investeraren: "Vår bedömning är att växtbaserat kommer fortsätta öka"
Många foodtech-bolag har haft det tufft. Samtidigt behövs de mer än någonsin för att knuffa de mest spännande affärsidéerna över dödens dal. Så vilka idéer blir vinnare framåt?<br><br> "Vår bedömning är att växtbaserat kommer fortsätta öka − särskilt om den nya generationen av produkter är renare och godare", säger Nicoyas vd Christopher Slim till Impact Loop.
När 2023 års siffror nu rullar in är det en påminnelse om att många inom foodtech haft det tufft under de senaste åren. Ränteläget och osäkerheten har gjort att riskkapitalbackade investeringar sjunkit på nästan alla fronter.
"VC-investeringar inom foodtech och andra branscher har varit den lägsta på många år, även om det nu börjar synas en viss återhämtning."
Det säger Christopher Slim, vd för investeringsbolaget Nicoya som helhjärtat satsar på att främja matsystemets förnyare. El Taco Truck, Oatlaws, N!cks och Peas of Heaven är några av de svenska varumärken som är mest välkända i portföljen, men Nicoya investerar även på andra marknader – bland annat i inomhusodlaren Vertical Harvest och prenumerationstjänsten Splendid Spoon i USA.
"Många av våra portföljbolag har tvingats ställa om sina aktiviteter och anpassa sina kostnadskostymer för att kassorna ska räcka längre. Det har lett till lägre omsättning, men i många fall också till mer hållbara affärsmodeller och nya partnerskap", fortsätter han.
Just detta syns i Impact Loops genomgång av 23 svenska foodtechbolag. Det är uppenbart att många håller emot och kapar kostnaderna när tiderna är tuffa. Det ligger väntan i luften.
"Entreprenörer tvingas att arbeta smartare och mot lönsamhet, vilket gör att bolagen är mer motståndskraftiga och står bättre rustade när marknaden vänder. Foodtech är en sektor i tidig fas som kräver smart kapital och tålamod för att få avkastning", säger Christopher Slim.
Växtbaserat sägs ha stagnerat, men samtidigt visar flera av vegobolagen en viss omsättningsökning (eller något bättre resultat) för 2023 jämfört med 2022. Hur ser du på den utvecklingen?
"Det är tydligt att konsumenter vill ha grönare och mer hälsosam mat, samtidigt som de inte är villiga att göra kompromisser vad gäller smak, textur och upplevelse. Stagnationen i kategoritillväxt av växtbaserat anses också vara drivet av priskänslighet hos konsumenterna just nu."
Tillsammans med portföljbolaget InsightMe har Nicoya tittat närmare på efterfrågan av växtbaserad mat, och resultaten publicerades i The Food Frontrunner report 2023.
Där konstateras bland annat att viljan att byta kost till grönare alternativ fortsatt ökar. Genom att bryta ner data över olika beteenden, kunde man även konstatera att växtbaserade substitut för animaliska livsmedel spelar en viktig roll i den omställningen. Framtidstron återspeglas därför i enlighet med dessa fynd, menar Christopher Slim.
"När konsumentköpkraften återgår så är vår bedömning att växtbaserat kommer fortsätta öka − särskilt om den nya generationen av produkter är renare och godare."
Han påpekar att matsystemet är i lika stort behov av förändring som tidigare.
"Omställningsbehovet har inte minskat till följd av tuffa tider. Problemen är de samma med växthusgasutsläpp, överskridande av planetära gränser, ökande av livsstilssjukdomar och påfrestningar på samhället. Lösningar som möter dessa behov är lika viktiga då som nu. Där vilar enorma möjligheter som skapas när matsystemet ställs om."
Har de tuffa tiderna inom foodtechsektorn påverkat vilka typer av bolag ni letar efter framöver? Har kraven på tidig lönsamhet ökat till exempel?
"Vi är fortsatt intresserade av konsumentvarumärken som utmanar kategorierna, gärna med nya smarta ingredienser eller tekniker. En effektiv teknik eller produkt utan kompromiss på smak och upplevelse ger stora vinster när man skalar – både finansiellt och planetärt. Men ja, lönsamhet är viktigt. Framförallt den underliggande, strukturella lönsamheten."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups